Software switch?

vbimport

aangezien het aantal pcs in mn thuisnetwerkje binnenkort gaat uibreiden van 2 naar 3 of meer pcs kan ik mn netwerkje niet meer via een crosscable laten lopen en heb ik dus uiteraard een hub of een switch nodig. Maar dat word dus een switch , (veel sneller en ik zit hier met 10 en 100 mbit nicjes door elkaar) alleen zijn die krengen zo duur, dus nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om gewoon een oude pc (p1 - 200) vol te stoppen met een stuk of 5 nicjes dan daar alle pc`s op aan te sluiten en dan met een stukje software (liefst linux based) de pc te laten draaien als switch, hij hoeft dus verder niets te doen.
nu is mijn vraag dus, kan dit ? en zo ja met welke software ?

Sinds wanneer heb jij een p1-2000? :smiley:

Neej ff serieus: je kunt zeker een PC volstoppen met een zooitje NICjes en met goede software deze “doorlussen”.
Hoe het softwarematig precies in zijn werk gaat durf ik je niet te zeggen, maar het is in principe een questie van netwerkkaarten bundelen (winnt kan dat als het goed is, dus Linux ook wel ;).

Maareuh 5 nicjes zijn bijna duurder dan 1 switch hoor! En een switch is en blijft sneller!

Ik verwacht van Night hawk en Mr Belvedere hierop wel een aardige reply. Ook Sorcerer wellicht :)…

De kans op IRQ probs, als je die hele pc volgooit met NIC’s, zal denk ik wel toenemen!

Heb zelf laatst ook een switch aangeschaft. Het betreft een 8-poorts model en ben er tevreden over! Kosten ervan waren zo’n 160 piekies!

Ik zou zo weer voor deze optie gaan, maar kan natuurlijk nie in jou buidel kijken hè! :stuck_out_tongue:

Originally posted by xian
aangezien het aantal pcs in mn thuisnetwerkje binnenkort gaat uibrijden van 2 naar 3 of meer pcs kan ik mn netwerkje niet meer via een crosscable laten lopen en heb ik dus uiteraard een hub of een switch nodig. Maar dat word dus een switch , (veel sneller en ik zit hier met 10 en 100 mbit nicjes door elkaar) alleen zijn die krengen zo duur, dus nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om gewoon een oude pc (p1 - 2000) vol te stoppen met een stuk of 5 nicjes dan daar alle pc`s op aan te sluiten en dan met een stukje software (liefst linux based) de pc te laten draaien als switch, hij hoeft dus verder niets te doen.

Ten eerste een goede 5 poorts switch kost +/- F200, = Linkpro 5 poorts 10/100Mb/s desktopswitch bij http://www.Mr-at.nl/ deze kost nu bijv Prijs: FL. 149.00 ( inclusief 19% BTW
Ten 2 volgens mij heeft die Pentium 1 nooit 5 PCI sloten.
En dan ten 3 als je deze configuratie al aan de praat krijgt zul je heel veel problemen hebben om dit AAN de praat te houden .
Dus als je nog een beetje goed wil slapen en een beetje aan computeren toe wil komen RAAD ik je aan om een SWITCH te kopen.

PS
Ik weet waar ik over praat.

Originally posted by Dee-ehn
Ik verwacht van Night hawk en Mr Belvedere hierop wel een aardige reply. Ook Sorcerer wellicht :)…

Ikkuh ? Hoezo ? :rolleyes:

Anyhoo , laat ik het maar eens proberen

Switch :

Duur
Makkelijk
in 1 keer klaar

5 Nic :

“Goedkoop” (5 x 100 piek even ruwweg gezegd)
best moelijk
ontzettend veel tweaken en instellen met gateways , subnetmasks , ip nummers en de hele reutemeteut.

Ik denk dat ALS je een pc’tje hebt die je echt als gateway wilt gaan instellen om alle zooi te gaan delen dat je een HELE HOOP aan het configureren komt. Je krijgt dan immers alles door elkaar.
Om nog maar niet te spreken van het IRQ festijn dat het OS over zich heen krijgt.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen , ik denk dat je dan beter een nic met ingebouwde hub kunt kopen ;
Dit bijvoorbeeld of de externe oplossing. De eerstgenoemde is maar 40 dollar dus dat is te overzien.

// off topic //
cursus nederlands nodig xian ?
// off topic ended //

Originally posted by Dee-ehn
Ook Sorcerer wellicht :)…

Uiteraard, bij deze mijn reply! :wink:

aangezien het aantal pcs in mn thuisnetwerkje binnenkort gaat uibrijden van 2 naar 3 of meer pcs kan ik mn netwerkje niet meer via een crosscable laten lopen en heb ik dus uiteraard een hub of een switch nodig. Maar dat word dus een switch , (veel sneller en ik zit hier met 10 en 100 mbit nicjes door elkaar) alleen zijn die krengen zo duur, dus nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om gewoon een oude pc (p1 - 2000) vol te stoppen met een stuk of 5 nicjes dan daar alle pc`s op aan te sluiten en dan met een stukje software (liefst linux based) de pc te laten draaien als switch, hij hoeft dus verder niets te doen.

Dude verkoop mij die p1-2000 (Een p1 op 2 Ghz? Heb jij al stikstof koeling of zo? If so, mail mij ff je bouwschema) en koop zelf een p1-200 of zo voor 2 tientjes. Surf naar http://www.freesco.com en download freesco en installeer dat. Een hardschijf is niet nodig, 6mb ram geheugen is wel een must! :stuck_out_tongue:

Voordelen:
Je hoeft geen switch te kopen!
1 Netwerkkaart is genoeg!
Het is GRATIS! <-- Echt? Ja, echt!

P.S. Freesco stands for Free Cisco!

nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om gewoon een oude pc (p1 - 2000) vol te stoppen met een stuk of 5 nicjes

Een pc met 5 pci sloten kan, maar je hebt tog zeker ook nog een videokaart, geluidskaart en modem nodig? Dat zou betekenen dat je 8 pci sloten nodig hebt ik geloof niet dat die mobo’s bestaan!

Als je 5 nic’s en 1 videokaart op een mobo met 6 pci sloten zou plaatsen is het misschien wel mogelijk maar voor een p1 zijn dergelijke mobo’s nooit uitgebracht!

Originally posted by Mr. Belvedere

// off topic //
cursus nederlands nodig xian ?
// off topic ended //

Elke dinsdag en donderdag avond op de UvA! :eek:

ok ok ok ten eerste het is een p1 - 200 duhh

Mr belvedere :die cursus nederlands is niet nodig, ik was gewoon moe en dan krijg je dat soort typo`s :slight_smile:

en met freesco ben ik al een beetje aan het klooien voor mn internetrouter, ik moet alleen nog zien dat ik die aan de praat krijg met mn isdn kaarten.

Sorcerer : die p1 heeft idd 5 pci sloten maar een vga kaart, modem en geluidskaart zijn overbodig omdat die pc niets anders hoeft te doen dan voor switch te spelen.

maar ik denk toch maar dat ik voor een eenvoudige switch ga, dan ben ik voor 150,- meteen klaar en het scheelt ook nog eens in elektriciteiskosten :slight_smile:

maar ik denk toch maar dat ik voor een eenvoudige switch ga, dan ben ik voor 150,- meteen klaar en het scheelt ook nog eens in elektriciteiskosten :slight_smile:

Heel verstandig van je als je er een switch tussen zet heb je meteen een hoop problemen minder.
En kun je meer met computeren (wat ten slotte leuker is vind ik dan) bezig houden dan met het configgen van al die netwerkkaarten.
:smiley:

Originally posted by Night Hawk
[B]

Heel verstandig van je als je er een switch tussen zet heb je meteen een hoop problemen minder.
En kun je meer met computeren (wat ten slotte leuker is vind ik dan) bezig houden dan met het configgen van al die netwerkkaarten.
:smiley: [/B]

daar heb je wel gelijk in, maar soms is het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te knutselen wat een beetje ingewikkelder is maar wat wel stoer is als het eenmaal werkt. Maar in dit geval heb je gelijk nu ben ik met een switch van 150 piek klaar en weet ik zeker dat het altijd werkt. :cool:

[B]

daar heb je wel gelijk in, maar soms is het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te knutselen wat een beetje ingewikkelder is maar wat wel stoer is als het eenmaal werkt. Maar in dit geval heb je gelijk nu ben ik met een switch van 150 piek klaar en weet ik zeker dat het altijd werkt. :cool: [/B]

Knutselen is idd fun! Ennuh je leert er ook best veel van dus dat is ook een heel erg fijn voordeel.

Ik heb hier nog een 10 poorts 10mbit KPN hub staan, die mag je wat mij betreft hebben. Moet je alleen zien dat je er een voeding voor uithaalt of je de penbezetting van de voeding te weten komt!

[B]

daar heb je wel gelijk in, maar soms is het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te knutselen wat een beetje ingewikkelder is maar wat wel stoer is als het eenmaal werkt. [/B][/QUOTE

[QUOTE]Originally posted by Dee-ehn
Knutselen is idd fun! Ennuh je leert er ook best veel van dus dat is ook een heel erg fijn voordeel.

Daar geef ik jullie alle 2 gelijk in .

ok ok ok ten eerste het is een p1 - 200 duhh

Jammer geen stikstofkoeling

[B]
en met freesco ben ik al een beetje aan het klooien voor mn internetrouter, ik moet alleen nog zien dat ik die aan de praat krijg met mn isdn kaarten.

Sorcerer : die p1 heeft idd 5 pci sloten maar een vga kaart, modem en geluidskaart zijn overbodig omdat die pc niets anders hoeft te doen dan voor switch te spelen.[/B]

Freesco = switch, router, dhcp server, firewall en gateway in 1!
Als je toch al een pc neer gaat zetten als internet router waarom zou je dan nog een switch kopen?

Originally posted by Sorcerer
Als je toch al een pc neer gaat zetten als internet router waarom zou je dan nog een switch kopen?

Als je bv in die pc maar 2 aansluitpunten hebt voor netwerkkaarten en wèl meerdere pc’s erop aan wilt sluiten misschien? (1 nic voor inet-in, 1 nic voor naar-switch)

[B]

Freesco = switch, router, dhcp server, firewall en gateway in 1!
[/B]

je vergeet print server :slight_smile:

Smartass, :stuck_out_tongue:

Dus waarom 1 bak vol met NIC’s koop een switch en maak van die p1 200 een Freesco router!

[B]Smartass, :stuck_out_tongue:

Dus waarom 1 bak vol met NIC’s koop een switch en maak van die p1 200 een Freesco router! [/B]

dat is precies wat ik ga doen, thanks voor de tip.

http://shop.store.yahoo.com/tigerdirect-com/m975-1032.html

Of je koopt deze voor slechts $50.-
Heb je een 4 poorts 10/100 switch en kun je ook nog es je kabel of DSL delen.