Sneller met twee netwerkkaarten?

De search-functie leerde me dat twee netwerkkaarten in 1 pc geen probleem leveren, maar m’n vraag is het volgende:

ik heb een netwerkje opgesteld met een router (1 UTP breedband ingang (voor de modem), 4 UTP 100Mbit netwerkaansluitingen ). Van elke pc gaat er een kabel van de netwerkkaart naar de router. Nu vroeg ik me af, als ik slechts twee pc’s aansluit, maar in elke pc twee netwerkkaarten en dus ook twee aansluitingen in de router stop, verdeelt windows de transfer dan over de twee kaarten? wordt dan de transfersnelheid van PC naar PC verdubbeld? Of dus: haal ik dan ±24MB/sec of blijft dit 12MB/sec?

Moet ik ergens speciaal rekening mee houden om de eventuele verdubbeling van snelheid klaar te krijgen?

Of is de totale snelheid van de router gelimiteerd tot 100Mbit zodat het geen fluit uitmaakt?

Veel vragen, maar eigenlijk betekenen ze allemaal hetzelfde :slight_smile: Gaat het, of gaat het niet? :slight_smile:

ja en nee… je kunt twee NICS gebruiken om zogenaamde load balancing te doen , echter zal per NIC er maar 100 Mbit tot zijn beschikking zijn.

Als je er nu eentje gebruikt voor een upstream en eentje voor een downstream loopt het allemaal wel wat sneller , maar 2 keer haal je niet :slight_smile:

Je router kan niet sneller “schakelen” en je moet oppassen dat pakketjes niet gaan rondzingen in je netwerk (dus nooit aankomen)

Een bijkomend nadeel is dat de snelheden tussen de 2 PCs met de 2 Nics sneller wordt, maar eventuele andere participanten binnen het LAN hierdoor wel eens flink trager kunnen worden (veel collisions etc).

Als ik je een beetje ken doe je veel met videobewerking. Het zou me dan ook ten zeerste bevreemden indien je geen IEEE1394-a (FireWire) aansluitingen in je systeem hebt. Hiermee kun je prima een 400Mbit netwerkje tussen 2 PC’s bouwen. Dit is wellicht een heel struk interessanter, simpeler en sneller dan met 4 NICs…

Bedankt allebei :slight_smile: Met twee netwerkkaarten loont blijkbaar de moeite niet.

Je kent me inderdaad Dee-ehn :slight_smile: Zo’n Firewire aansluitingen heb ik zeker genoeg. Ik wist alleen niet dat daar ook een netwerk mee te maken was.
Kan je daarmee ook op dezelfde manier internet delen, of is het beperkt tot file-transfer en heb ik dus nog m’n UTP nodig voor inet?

Even een kleine correctie op mijn bovenstaande reply: bij een switch komen geen collisions voor, aangezien deze op OSI layer 2 of hoger werkt. Te veel bier gisteren :).

Wat betreft de FireWire lannetjes: dat kan allemaal. Windows 2000 en XP zijn prima in staat tot het tunnelen van TCP/IP over firewire. Sterker nog, XP zet standaard de FireWire kaart bij je netwerk aansluitingen!

Je kunt alle vormen van TCP/IP verkeer via FireWire plaats laten vinden. Rete snel, en voor jou qua prijs zeer aantrekkelijk (denk ik:))…