Snelheid kan verder omhoog: 3,28 terabit per seconde

vbimport

Wetenschappers van Lucents Bell Labs hebben het voor elkaar gekregen de doorvoersnelheid van glasvezelkabels verder op te voeren.

De onderzoekers hebben een nieuw record gezet, door data met een snelheid van 3,28 terabit per seconde door een lange glasvezelkabel te pompen.

Voor de visualisatie: 3,28 terabit/s is gelijk aan 410 gigabyte per seconde (ofwel driemaal het totale internetverkeer van één dag, per seconde).

De experts zijn van mening dat deze snelheden pas het begin zijn. Binnen een aantal jaar kunnen de nu aangelegde glasvezelnetwerken duizenden terabits per seconde versturen.

Met dergelijke snelheden kan alles wat de mens tot nu toe heeft geschreven in enkele seconden worden verstuurd. Op dit moment is al meer dan 215 miljoen kilometer glasvezel over de hele wereld gelegd.

Lasers
De doorbraak in bandbreedte is vooral te danken aan de snelheid waarmee de lasers de data coderen en aan de verschillende golflengtes waarop die lasers opereren, zegt David Nagel, president van AT&T Labs. Op dit moment volgt de ontwikkeling van die lasers de wetten van Moore: elke anderhalf jaar verdubbelt de capaciteit.

Volgens Nagel werken onderzoekers nu aan terabit lasers, waarmee al het telefoonverkeer van AT&T (ruim drie miljoen gelijktijdige telefoontjes), plus al het dataverkeer, door één enkele laser kan worden afgehandeld.

Naast de verbeteringen in de lasers neemt ook het aantal golflengtes, of kleuren, die een glasvezel gelijktijdig kan vervoeren snel toe. Momenteel zijn dat er veertig, maar er zijn reeds systemen beschikbaar die er tachtig aan kunnen, en de ontwikkeling gaat nu richting 160. In onderzoeksomgevingen wordt al gewerkt aan systemen met duizend golflengtes, aldus Nagel.

Wanneer de enorme bandbreedte publiekelijk beschikbaar komt is nog niet duidelijk. Geen van de huidige laboratoria heeft zijn experimenten in commerciële producten omgezet. De huidige glasvezelnetwerken kunnen in ieder geval worden opgewaardeerd om zodoende een tienvoudige capaciteit te leveren. De kennis daarvoor is reeds twintig jaar geleden ontwikkeld.

"Pas als de vraag ernaar is wordt een begin gemaakt met dergelijke operaties", aldus Nagel.

einde nieuwsbrief mil

Allemaal goed en wel, maar ik moet nog wachten tot eind 2000/ begin 2001 vooraleer ik kan meegenieten van de internetrevolutie. Wat ik persoonlijk zeer spijtig vindt.

En dat is het nog wachten wanneer ze zo’n kabels (ooit) gaan gebruiken.

Alleszins, ik hoop van wel

Jaja het klinkt allemaal wel mooi dat ADSL en internet via elektriciteitsnet maar hiero heb ik nog niet eens kabel dus laat dat eerst maar overal komen.
Snelheid vindt ik nog niet het belangrijkst, ok je moet wel vooruitkunnen dus Superweb heb je niks aan maar ik liever kabel en 5/6kbps en geen telefoonkosten dan een torenhoge telefoonrekening en zo’n supersnelle verbinding…

Grtz,

Vitamin C -vitamincds.cjb.net

PC-PSX-VCD-VHS-Twilight-Crazy Bytes-Veronica 2000