(Snel)cursus lassen?

vbimport

Hey, ff helemaal off topic.

Ik wil een (snel)cursus lassen volgen ergens. Mijn vraag is: waar kan ik dat het beste doen, en waar zou ik informatie kunnen vinden? Liefst soort avondcursusje ofzo.

Je zal je wel afvragen: ‘Waarom wil iemand van 16 in hemelsnaam kunnen lassen?’ Het antwoord is vrij simpel: als ik eens iets wil maken wat wat ‘gewicht’ c.q Newton moet kunnen houden (Met motor erop lijkt me een houten geval met spijkers vastgezet niet echt veilig)

Weet iemand waar het kan in arnhem, kosten en hoe lang een cursus duurt. (en of lasapparaten duur zijn of te huur bij praxis en voor hoe duur dan)

(hoeft niet per sé in Arnhem, gewoon naam van instelling ofzo is ook goed)

Gewoon simpel iets aan elkaar lassen is echt niet moeilijk, gewoon beginnen dan leer je het vanzelf wel.( wel veilig tewerk gaan)

succes

Nou, ik ben absoluut niet technisch. Ik weet geeneens of je net als met solderen een extra metaal nodig hebt, dus een beetje les zou wel gewenst zijn

Kijk eens bij loi of bij nti

Of vraag eens bij een bedrijf in de buurt, of je niet een keer mag meekijken als ze aan het lassen zijn!!
Misschien lassen ze het voor jou wel in elkaar…

Originally posted by Ab-Normaal
Of vraag eens bij een bedrijf in de buurt, of je niet een keer mag meekijken als ze aan het lassen zijn!!
Misschien lassen ze het voor jou wel in elkaar…

Ik wil het liever zelf doen, lijkt me leuker…

hihi lassen of brassen ? :):slight_smile:

Originally posted by carlo vaesen
hihi lassen of brassen ? :):slight_smile:

Werkelijk, toen ik mail ontving : Carlo Vaessan has just replied blablabla dacht ik al dat het nergens over zou gaan :stuck_out_tongue:

hahahahah kei goed
maat toch zijde maar komen kijken
we zitten hier op dutch forum
dus hier mag het :slight_smile:

Jah lassen is niet zo gemakkelijk als iedereen denkt. De gemakkelijkste manier van lassen is een halfautomatisch lastoestel. Das een lastang waar de draad aan een continue snelheid uitkomt. Zo’n toestel is relatief duur (20000 BEF of 1000 gulden voor de goedkoopste). Zo’n toestel gebruikt ook een beschermingsgas. Zo’n fles kost ook wat.
De goedkoopste vorm van lassen is met elektrodes. Zo’n lastoestel kost niet veel (zo’n 5000 of 250 gulden). Deze manier van lassen vraagt een stuk meer ervaring. Het nadeel is, dat je last met elektrodes (bagetten), dus de elektrode kort in terwijl je last. Je moet dus twee bewegingen maken een dalende en een schuivende.

Het grote verschil tussen gewoon lassen en halfautomatisch is dat je bij de eerste een trekkende beweging maakt en bij de tweede een stekende beweging.

De beste manier om te lassen is ijzer nemen en eraan beginnen. Dit leer je maar door te doen. Belangrijk is dat je de strrom regelt naargelang de dikte van het metaal. Hoe dikker hoe hoger de stroom. Las je met een hoge stroom dun metaal dan las je direct een gat in het metaal. Hopende dat deze korte uitleg je wat wijzer maakt wens ik je veel succes. BTW let op van je ogen, lasogen zijn namelijk zeer pijnlijk. Heb je er toch dan doe je wat eiwit in je ogen of beter nog ga naar de apotheek om druppels

Originally posted by fille
[B]Jah lassen is niet zo gemakkelijk als iedereen denkt. De gemakkelijkste manier van lassen is een halfautomatisch lastoestel. Das een lastang waar de draad aan een continue snelheid uitkomt. Zo’n toestel is relatief duur (20000 BEF of 1000 gulden voor de goedkoopste). Zo’n toestel gebruikt ook een beschermingsgas. Zo’n fles kost ook wat.
De goedkoopste vorm van lassen is met elektrodes. Zo’n lastoestel kost niet veel (zo’n 5000 of 250 gulden). Deze manier van lassen vraagt een stuk meer ervaring. Het nadeel is, dat je last met elektrodes (bagetten), dus de elektrode kort in terwijl je last. Je moet dus twee bewegingen maken een dalende en een schuivende.

Het grote verschil tussen gewoon lassen en halfautomatisch is dat je bij de eerste een trekkende beweging maakt en bij de tweede een stekende beweging.

De beste manier om te lassen is ijzer nemen en eraan beginnen. Dit leer je maar door te doen. Belangrijk is dat je de strrom regelt naargelang de dikte van het metaal. Hoe dikker hoe hoger de stroom. Las je met een hoge stroom dun metaal dan las je direct een gat in het metaal. Hopende dat deze korte uitleg je wat wijzer maakt wens ik je veel succes. BTW let op van je ogen, lasogen zijn namelijk zeer pijnlijk. Heb je er toch dan doe je wat eiwit in je ogen of beter nog ga naar de apotheek om druppels [/B]

Dat lijkt me geen praat van iemand die er niet iets van afweet qua opleiding?

als je directe vragen hebt, zet ze maar op het forum ik zal je wel een antwoord geven.

Naast die lasmethodes heb je nog andere maar die wil ik je onthouden, als je dit kent zal je al ver komen

Ben het volkomen net Fille eens maar kijk uit voor lasogen dit is een zeer pijnlijke zaak, ik kan er van mee praten ik ben jaren lasser geweest en lassers baas. Zet een veiligheidsbril op dat houd de straling grotendeels regen. Als je nog nooit gelast hebt dan kijk je steeds naast je laskap waar of de elektrode zich bevind en dan raakt je natuurlijk altijd met de elektrode het materiaal en dan krijg je de lichtflits recht in je ogen, overkom je dat een aantal keren dan heb je meestal s’nachts of direct erge pijn in je ogen, en dat is geen pretje geloof me maar. Maar het zal niet mee vallen want je zult echt een tijdje moeten oefenen, misschien heb je wel een kennis die in het vak zit vraag daar dan aan of hij het voor wil doen.
Gr tropiesvisje

Yep tropievisje, maar ik stel voor een beginnende lasser een laskap voor die automatisch toeflitst, is natuurlijk duur mar ja lasogen zijn ook niet prettig. Ofwel met je maar baas worden zoals jij en de anderen doen lassen :slight_smile:

Het is absoluut niet in de buurt , maar onze zuiderburen hebben ongeloofelijke goede cursussen die spotgoedkoop zijn.

www.vct.be