Sms-bombardement maakt geroofde gsm's onbruikbaar! YES!

vbimport

AMSTERDAM - De politie verklaart de oorlog aan dieven van mobiele telefoons. In Amsterdam is de afgelopen nacht begonnen met een sms-bombardement om vele duizenden gestolen gsm-telefoons grotendeels onbruikbaar te maken.

Op alle gestolen mobiele telefoons, waarvan bij de politie aangifte is gedaan, verschijnt voortaan om de twee minuten het volgende bericht: ‘Deze gsm is gejat. Kopen en/of verkopen is strafbaar. De politie.’

Uniek
Deze voor de wereld unieke methode maakt de gestolen telefoons, waarbij vooral de tekstbericht-functies populair zijn, zeer vervelend om te gebruiken. Daarnaast zullen gestolen mobiele telefoons worden afgeluisterd door de politie. Daders van een mobielroof kunnen celstraffen opgelegd krijgen van maximaal acht jaar.

De actie in de hoofdstad wordt door andere politiekorpsen in het land nauwlettend gevolgd. Het probleem van de gestolen gsm’s geldt voor heel Nederland en het offensief met het gsm-bombardement zal dan ook waarschijnlijk een landelijk vervolg krijgen.

De politie kan behalve via het 06-nummer, ook sms-berichten versturen en de telefoons afluisteren via de zogenoemde imei-nummers van de telefoons. Het verwisselen van sim-kaarten heeft dus geen nut.

Het grote offensief tegen de gsm-diefstal in Amsterdam is gestart door de enorme toename van het aantal straatroven waarbij het de rovers vooral te doen is om mobiele telefoons.

Stijging
Geert Draaistra, regionaal projectcoördinator van de politie: "In vergelijking met vorig jaar hebben we in de eerste drie maanden respectievelijk te maken met 88%, 82% en 50% meer roven, die in driekwart van de gevallen gericht zijn op mobiele telefoons.

Per maand worden er rond de 400 gestolen. We hebben sinds januari 150 straatrovers, soms in de leeftijd van 12 jaar, kunnen arresteren, maar dat moeten er veel meer worden."

Speciaal voor de Amsterdamse politie is daarom een computerprogramma gemaakt dat honderden sms-berichten tegelijk kan versturen. “Door continu berichten te versturen hopen we de daders te frustreren. Ook voor ouders en leraren is het nu makkelijk om te horen of iemand met een gestolen toestel rondloopt.”

Morgen start ook een grote voorlichtingscampagne waarbij forensen en scholieren worden gewaarschuwd voor de diefstal van gsm’s. De politie verspreidt folders en gaat met een roadshow op pad. De popgroep Slimme Schemer heeft speciaal voor deze show de hit ‘Jelle’ omgeschreven tot een gsm-lied.

Dit vind ik echt super!!! Eindelijk een echte goede actie van die blauwe eikels!!

Mijn gsm is namelijk ook een tijd geleden uit mijn handen gerukt terwijl ik aan het bellen was :(:(:frowning:

Euh ja dat ze er wat aan doen is goed, maar deze methode is niet egg foolproof lijkt me zo… je kunt als je wilt nog het IMEI nummer veranderen dussuh… ze kunnen je nooit pakken als je het goed doet

Maar verder, vinnet niet erg als ze ze pakken ik ben ook al 2x een gsm afhandig gemaakt :frowning:

1 keer heb ik hem terug gekregen…

Goed initiatief…

Die vuile jatters moet het leven zuur gemaakt worden…

Ennuh Tax… ook slachtoffer?

Originally posted by Dee-ehn
Ennuh Tax… ook slachtoffer?

Paar keer fietsendiefstal paar jaar terug, gelukkig was de verzekering coulant, maar dan nog leg je er op toe.

Maar ik ben nogal principieel tegen heling. Deze spullen worden vaak van particulieren gejat die het zelf ook niet al te breed hebben. Diefstal van bedrijven kan ik ook niet hebben.

En ja ik weet, software kopiëren is in feite ook diefstal (doe ik zelf ook niet meer), maar dat zie ik als geval apart (en nee, die discussie ga ik hier niet aan).

Mijn fiets is ook al 2x gejat ja… en mijn portomonnee eens… en 2x mijn gsm…

Tja, heling hou ik ook niet zo van… alleen van media en fotware maak ik geen probleem om ff een kopietje te draaien… dat boeit me nix…

Dat wil niet zeggen dat ik niet ook eens wat origineel koop hoor :smiley:

hmmz, geldt dat ook voor van de je weet wel wat afgevallen spul

Originally posted by Dee-ehn
Euh ja dat ze er wat aan doen is goed, maar deze methode is niet egg foolproof lijkt me zo… je kunt als je wilt nog het IMEI nummer veranderen dussuh… :frowning:

IMEI veranderen? Kan wel ja, maar is niet altijd makkelijk hoor… zeker bij nieuwe types gsm niet, en die worden juist gejat.

Kweetniet hoe moeilijk het is, maar ik denk dat een beetje pro het wel voorelkaar krijgt… een grote jongen in de foondieven wereld zal egg wel de tools hebben om de zooi te wissen!

Ik vindt het vrij kansloos… ik bedoel die smsjes worden toch naar je simkaart gestuurd ? en die IMEI veranderen is een eitje echt waar teminste met mijn mobiel wel. het is wel illegaal maar ja dat boeit weining als je een geripte telefoon hebt denk ik :).

Niet dat ie van mij geript is.

ik hoorde het vandaag op de radio
in een intervieuw met een agent op radio 3
het schijnt dus gewoon dat ze sms naar het
tel nummer sturen wat bij de telefoon hoorde
vrij nutteloze aktie lijkt mij zo, aangezien meestal
als een tel word gejat er een andere sim en dus
ander nummer in komt…

en gelukkig is mijne nog nooit gejat…
het enigste wat ooit van mij is gejat
was het voorwiel van m`n fiets… :frowning:

Jullie hebben het allemaal MIS, ze versturen geen SMS naar het 06nummer wat erin zat, maar naar de SIM-kaart die op dat moment bij die bepaalde IMEI geregistreerd staat. De politie kan die gegevens opvragen bij elke provider in nederland.

LEES DAN HET ARTIKEL OOK EENS DOOR< STAAT ER GEWOON IN!!!

Een andere sim kaart erin doen helpt dus NIET!!!

En IMEI wijzigen kan wel, zoals ik al eerder zei, en zeker de prof. kan dat makkelijk. Maar ga nu eens na wie die mobieltjes jatten?? dat zijn geen profs hoor. Dat zijn de gewoon Junkies, &*^%okkanen, enz.

Die willen snel geld maken van die dingen en gaan zich er niet echt in verdiepen hoe ze IMEI enz. kunnen wijzigen…

Tenminste…het grootste gedeelte niet.

En dan nog het feit dat mensen minder makkelijk een gejatte gsm kopen van zo iemand, omdat ze weten dat ze die klote sms’jes dan krijgen. Dan kan die %$$okkaan wel zeggen dat ie de IMEI gewijzigd heb, maar dat hoeft natuurlijk nienmand te geloven.

Al met al werkt deze actie ontmoedigend in alle zin!!

Beter man! Als mijn phone gejat wordt wordt ik helemaal gek! Me phone hoort gewoon bij die stapel hardware die ik elke dag van de ene broek naar de andere hevel! (net zoals pasje/money/keys enzo!) :stuck_out_tongue:

Als die pleite raakt ben ik tevens alle telnrs kwijt! Weet bijna niemands nr uit me hoofd! Alleen me eigen en die van me girl! Owja, ook die van 0611, das 112! :wink: