Slot1 ruil celerons

Ja, eh…

Bij laatste interne pc-ruil heb ik een pctje icl. brander aan m’n zusje gegeven. Probleem is nu da’k zo afhankelijk ben als het maar kan en “systeem2” (zie hieronder) momenteel de enigste kast is waarin ik fatsoenlijk een cdspeler kwijt kan. Deze heeft een 300MHz Celeron processor waarmee ik verbazingwekend genoeg toch nog redelijk XP Pro en wat office toepassingen kan uitvoeren. Ben alleen bang dat deze voor een brander wat te traag wordt.

Heb mezelf eens een Dell Optiplex GX1 aangeschaft. Deze heeft een 500Hhz Celeron processor. Het gaat hier om een slot1. 440BX chipset. http://support.jp.dell.com/docs/systems/ban_gx1/specs.htm
Vaag geval iig welke ik gebruik als servertje.

M’n vraag is dan ook of ik deze twee processoren zonder meer kan omruilen. Moederbord ed ombouwen zie ik niet zitten daar dit mi never zal passen. Waar moet ik op letten. Is een PIII überhaupt om te wisselen met een PII. Die GX1 downgraden zal wel lukken, want bovenstaande link geeft aan dat dit systeem ook is uitgevoerd in PII versies.

Systeem2 is een midi tower (zo heet dat geloof ik) met een AOpen AX6B moederbord.

Mogelijk dat iemand mijn gedachten de grond in kan trappen, mij een eindje op weg kan helpen, of anderzins.

BVD

Je geeft aan dat je een celeron 500 procesor hebt draaien alleen kijk ik op de link van dell zie ik dat hier een een pentium 3 met 500 mhz maar goed slot 1 ondersteund de volgende processors:

[knip/plak]
Pentium II (233 - 450 MHz)
Celeron (SEPP) (366 - 433 MHz)
Pentium III in SECC2 package (450 - 1133 MHz).
Celeron (PPGA) and Pentium III (FC-PGA) processors can be used in Slot 1 motherboards with the help of slotket (slocket) adapters.

als de processors die je wilt omruilen in bovenstaande lijstje staat moet dit lukken verder om het uitzoeken welke serie die processor komt heeft intel een identificatie tools op hun website en geloof dat sisoft sandra dit ook kan alleen pin me op de laatste niet vast hopelijk heb je aan het geknip en geplak wat.

Bedankt voor de reactie

Zojuist de kast ff opengegooit en ben nu de gelukkige eigenaar van een heuse pentium processor… Ik blijf overigens bij m’n verhaal dat het om een slot1-type gaat. :d
't Is een SL35E http://developer.intel.com/design/pentiumiii/qit/database/SL35E.htm

Voor wat betreft het omruilen. Moeten er nog knopjes, schuifjes, palletjes of jumpers omgezet worden op het moederbord, of wordt automatisch het juiste voltage geleverd.

BVD

Einde project…

AX6B moederbord heeft naast zijn slot1 slot een rij met batterij-achtige torentjes (zullen wel condensatortjes zij ofzo). Iig, printplaatje met p3 zit in een zwarte omkasting en past hier niet langs.

Dat zijn inderdaad condensatoren ja…

Je ziet wel eens vaker bij merkcomputers dat ze de plastic behuizing van SLOT CPU’s afslopen en direct het koellichaam erop monteren. Moraal van dit verhaal is natuurlijk dat je zelf ook die behuizing kunt verwijderen. Indien je een passende koeling hebt kun je dan wellicht toch die CPU aan het passen krijgen.

Anders kun je nog altijd de condensatoren verplaatsen, maar dan durf ik je niet te garanderen of je computer ooit nog beeld zal geven :wink:

Zo’n held ben ik nou ook weer niet met al die elektronica. Ben een wtb’er, geen electroman. Dit versterkt enkel maar de drang naar een nieuwe zelfbouw pc. Heb tot nog toe alleen maar van die standaaard systeempjes gekocht. 'k Ga nu weer bakken met geld verdienen deze vakantie. Voor duizend euro heb je geloof ik al wel wat leuks bij elkaar gezocht.

Ik ga trouwens nog wel ff proberen om die box van me cpu af te slopen. Voor €30 heb ik anders gewoon weer zo’n gx1. Kom ik ook nog eens goedkoop aan geheugenuitbreiding :wink: