SLI moederborden

vbimport

Ik ben van plan om mijn pc te upgraden en heb misschien een domme vraag.

Als Mobo zou ik een Abit NI8 SLI nemen.

Mijn vraag is nu, kan ik er gewoon 1 vga-kaart in steken en later eventueel een 2de?
Of ben ik verplicht om er direct van de eerste keer 2 te steken?

Of raad je me een ander mobo aan van bv van Asus.

De enige vereiste die ik heb is 6 SATA, 2PATA, pci-express en ddr².
SLI is niet echt een vereiste maar omdat de ABit NI8 SLI de enige is met 2 PATA aansluitingen zie ik geen andere keus.

snowie

En dan nog een vraagje.(ik kan mijn post niet editten)

Als ik kijk naar Asus heb je daar wel meer keuze kwa IDE.
De meeste hebben 1IDE + 2 IDE raid.

Kan ik mijn dvd-writers ook aansluiten op zo’n IDE RAID kanaal of enkel harddisks.

Oja dit wordt mijn opstelling.

P4 3,4 2mb cache
2048M ddr² ram 533MHZ
RX800 PRO 256Mb videokaart pci-express
4x 300gig SATA schijven
1x 300gig extern op usb²
1X 300gig extern op firewire
2x Benq 1620 dvd-writers
2x Toshiba dvd-lezers

Mijn enige knelpunt is dus het mobo en om privé redenen kan het enkel maar een Abit of een Asus worden.

Leuke setup :). Ik zou alleen (natuurlijk) een AMD setup aanraden, vooral wanneer je van games houdt (en daar is een SLI setup eigenlijk voor bedoeld). Maargoed, ook met deze setup zullen games lekker lopen hoor, daar hoef je je natuurlijk niet druk over te maken. Wat ik me dan wel afvraag, is waarom je zo’n relatief trage CPU neemt tov de rest van je systeem? (en ik vraag me nog steeds af waarom een Intel… AMD heeft momenteel echt een paar grote voordelen tov van Intel, vooral wanneer je de 64 bit en multicore implementatie bekijkt… en dan nog eens afgezien van de stroomopname en de warmteafgifte).

Wat je vraagt mbt SLI betreft: SLI moederborden kunnen prima met maar 1 kaart overweg. De 2e kaart is niet meer dan optioneel. Op sommige moederborden moet je zelfs een extra kaartje insteken om SLI te kunnen gebruiken.

Wat je vraagt mbt de RAID kanalen voor ATAPI apparaten betreft: in de regel kan dit niet, maar er zijn controllers die dit wel kunnen. Sommigen kunnen dit alleen na een soort van downgrade door een andere BIOS erin te flashen. Dit zijn echter dingen die ik niet zou doen bij nieuwe hardware… het kost je namelijk je garantie.

Het ziet er allemaal leuk uit! Vooral die gigantische hoeveelheid storage is geweldig… ik zou alleen echt eens goed over de CPU denken, die vind ik eigenlijk een beetje ondermaats voor deze setup. Het gaat zich er niet zo zeer om dat ik AMD over Intel prefereer, maar ik denk dat je je op dat punt echt tekort doet.

de reden dat ik voor intel kies is omdat ik voor een winkel werk die enkel intel verkoopt aan bedrijven.
En aangezien ik om de paar maanden van cpu en mobo verander kan ik dan gewoon mijn oude weer inruilen.

Momenteel heb ik een pIV 3,4 512kb cache met 2gig ddrram 400mhz en die zou ik inruilen tegen een pIV 3,4 2Mb cache met 2gig ddr²ram 533mhz zonder opleg.

Mijn enig probleem was het mobo. Normaal neem ik altijd Abit maar voor mijn setup is er geen die toepasbaar is.

Ik heb nu gebeld naar de leverancier van Asus en die hebben me verzekert dat je op al hun Mobo met Raid ook gewone dvd-rw’s en zo kan aansluiten.

Dus heb ik maar een Asus P5AD2-E Deluxe mobo besteld met 4sata en 3IDE aansluitingen.

En nu maar wachten tot alles binnen is :stuck_out_tongue:

Omruilen? Wow dat is een goede regeling. Ja dat maakt de keuze een stuk gemakkelijker. Kijk dan maar dat je de volgende keer eentje uit de extreme series te pakken krijgt, dan kun je ook 64 bitten, heb je dual core en ht :slight_smile:

Ik hoop maar dat je je RAID kanalen ervoor kunt gebruiken… zou ik in de loop van de dag tijd hebben dan zal ik eens ff voor je rondneuzen!