Sinterklaas vs Kerstman

vbimport

Vandaag liep ik door de stad, je hebt zo van die momenten dat je wat dingetjes moet hebben en door je werk kun je alleen op die momenten dat iedereen dat kan en het dus loeidruk is in de stad. Ben zo eens wat CD-winkels afgelopen (en ja, gewoon een CD gekocht, vreemd concept voor de mensen hier :stuck_out_tongue: ) en toen liep ik door de V&D binnendoor en wat ziet mijn oog, de kerstkaarten liggen al klaar.

Sinterklaas is nog niet eens in het land of de kerstcommercie steekt de kop al op. Het lijkt de laatste jaren steeds erger te worden, ons cultuurgoed de goedheiligman Sinterklaas lijkt steeds verder in de verdrukking te komen door de internationale commercie rond Kerstmis.

Begrijp me goed, ik heb niets tegen Kerstmis, ondanks de verplichtingen bij de familie is het altijd wel een gezellig evenement. Alles wordt mooi versierd en zelfs de kerstmuziek heeft wel een aangename sfeer. Maar Sinterklaas is Nederlands erfgoed, een evenement dat in ere gehouden moet worden.

Laat de kerstpullen nu maar lekker in de magazijnen liggen totdat Sinterklaas weer het land uit is. Dat kerstpullen al in de winkels verschijnen voordat Sinterklaas het land uit is vind ik op zich al triest, maar om de kerstspullen al in de winkel hebben liggen voordat Sinterklaas überhaupt gearriveerd is vind ik echt te ver gaan.

Daarom ook deze poll, wat vinden jullie er van?

sinterklaas zie je tenminste nog het land binnen komen :slight_smile:
waneer zie je die kerstmann nou eigenlijk:confused: die komt alleen als je 's nachts slaapt.
tuurlijk is kerst leuk als je met de hele familie bij elkaar komt maar ik ben ook weer blij als ik weer naar huis kan, zeker omdat wij altijd 163 kilometer moeten rijden met kerst, dan ben je al versleten vor je er bent.:rolleyes: maar als we er een maal zijn is het wel weer leuk:D
dsinterklaas heben we eigenlijk al een aantal jaren niks meer aan gedaan maar omdat m’n zus n een kind van ruim anderhalf heeft doen we mischien daar er wel iets aan:cool:

Sinterklaas 4ever…

Yes weer 100 lege cd’s vooor m’n sinterklaas alhoewel ik eigenlijk veel te oud ben ma bon,kan me geen REET schelen

Ok kijk ik vindt sinterklaas nog hardstikke gezellig zeker omdat mijn vriendin 11 jongere broertjes en zusjes heeft waar de jongste net 3 weken is(ze is zelf 21) enne dan zitten we daar dus ook druk met de sinterklaas sfeer. Maar zelf prefeer ik eigenlijk wel kerst, heeft iets spannend iets romantisch vindt ik.
En kerst is altijd gezellig met de helefamilie, afgezien van het gezeur naar wie we 1 kerstdag nou heen gaan :smiley:

ff tussen haakjes over de poll, ik vindt trouwens wel dat sinterklaas moet blijven, zeker voor de jonkies onderons. vroeger was er niks leukers mooiers dan sinterklaas(vondt ik dan afgezien van mijn verjaardag) en ik vindt echt dat sinterklaas gewoon een groot recht heeft om voort te leven.

Deze discussie is al heel vaak gevoerd in Nederland en dan zeiden de winkeliers sorry maar we spreken af volgend jaar zetten we de Kerst spullen echt na Sinterklaas in de schappen.
En wat zien we dan als het weer richting Sinterklaas gaat de Kerst spullen staan weer VROEGER in de schappen. :mad:
Ik ben eigenlijk liever voor zelf regulering maar daar het Gilde der Winkeliers het toch niet snapt dat ze de Kerst artikelen pas uit het magazijn moeten halen als Sinterklaas het land uit is,
ben ik er voor dat hier een Wet voor aangenomen dient te worden.

Dus Sinterklaas roels en moet absoluut blijven :smiley:

Nog effe en de kerst en sinterklaasspullen liggen al vanaf augustus in de winkel.

Ook krijg je in Nederland nu steeds meer Halloween.

Sinterklaas = Cadeautjes + Snaai
Kerst = enkel lekker vreten

Conclusie: Sinterklaas roelt meer dan Kerst…

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

niet alleen zie je overal al kerstspullen verschijnen, ik was vandaag toevallig met m`n vriendin in een tuincentrum en daar was al een heusse kerstmarkt…Ik vind het een beetje belachelijk allemaal, het is nog 20 graden buiten en mensen zitten al hun kerstspullen in te slaan, en sinterklaas moet idd blijven.

Zelf geef ik weinig om beide feesten.

Sinterklaas vond ik als kind altijd leuk omdat dat veel kadootjes betekende. Gezellig vond ik het nooit echt, maarja, dat werd door de kadootjes wel gecompenseerd. Helaas krijg ik die tegenwoordig niet meer dus tja… geen kadootjes voor mij :).
Afgelopen jaar heb ik wel voor het eerst surprise bij mijn schoonfamilie gedaan en dat was wel gezellig. Alhoewel ik wel weer moet zeggen dat ik het absoluut niet zou missen als het dit jaar niet werd georganiseerd ;).

Dan de kerst. Opzich wel erg gezellig (vrrrrreeeeetuhhhh;)) maar ook weer totaal uitgemolken door de commercie. Maar wel gezelliger dan Sinterklaas. Vooral de boom met de gekleurde lichtjes doet het bij mij goed:).
(zogauw mijn kerstverlichting weer ophangt zal ik hier wel eens een filmpje posten, kun je lachen :)).

Wat ik wel belachelijk vind is dat nu bij de V&D al een hele kerstafdeling met ballen etc etc etc is… dat is gewoon commercie ten top. Laat me raden: per 2-1-02 komen de carnavalsspullen erin en op 2-3-02 de paasspullen!

Originally posted by Dee-ehn
Wat ik wel belachelijk vind is dat nu bij de V&D al een hele kerstafdeling met ballen etc etc etc is… dat is gewoon commercie ten top. Laat me raden: per 2-1-02 komen de carnavalsspullen erin en op 2-3-02 de paasspullen!

wist je al dat ze nu al de kerstspullen voor volgend jaar hebben?

nee? Zou ik toch ff kijken :wink:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Zelf geef ik weinig om beide feesten.

Dan de kerst. Opzich wel erg gezellig (vrrrrreeeeetuhhhh;)) maar ook weer totaal uitgemolken door de commercie. Maar wel gezelliger dan Sinterklaas. Vooral de boom met de gekleurde lichtjes doet het bij mij goed:).
[/B]

En als er nog is sneeuw buiten ligt is het helemaal mooi1, isn’t it? :smiley:

BUT

SinTerKlaAs RulEz ForEveR!!!

Greetz

kwil geen roet in het eten gooien (de kids onder 10 niet verder lezen) maar Sinterklaas bestaat niet :p, stom verzinsel, ga maar eens aan buitenlanders uitleggen (die ons land bezoeken) hoe dat precies zit (heb ik ook gedaan) en als ze het dan eindelijk begrijpen dat ut eigenlijk meer voor kids is, leg dan ook maar even uit wat die zwarte pieten voorstellen.

Kerst is alleen maar een “kom binnen - graaien - vreten - en weer wegwezen” festijn waar “dat speciale gevoel van vroeger” totaal is verdwenen, ik word oud “denk” ik.

Ik geef ut hele jaar door, met feestdagen MOET je iets geven, bah “oh dank je, maar ik heb niets voor jou gekocht” “een strijkijzer, leuk, binnenkort kan ik strijkijzers ruilen” - teleurgestelde blik - ik geef jou een cadeau’tje van 50 piek, en jij doet datzelfde terug, leuk toch? BAH!

op naar 2 januari of nog liever 31 mei

Originally posted by SoulShower
Ik geef ut hele jaar door, met feestdagen MOET je iets geven, bah “oh dank je, maar ik heb niets voor jou gekocht” “een strijkijzer, leuk, binnenkort kan ik strijkijzers ruilen” - teleurgestelde blik - ik geef jou een cadeau’tje van 50 piek, en jij doet datzelfde terug, leuk toch? BAH!

Daar wilde ik een andere topic aan wijden…op een later moment :wink:

De gedachte achter Sinterklaas (en al helemaal bij Kerstmis) is weg. De gedacht van het gezellig samenzijn met familie, allerlei lekkers op de tafel en de spanning van ‘wat zou de sint nu weer brengen’. Het maakte allemaal niet zo heel veel uit wat je kreeg, maar dat je iets kreeg was spannend op zich.

Na het moeilijke moment dat je van je ouders te horen kreeg (of van je klasgenoten als je een latertje was) dat Sinterklaas niet bestaat begint een nieuw tijdperk aan, de Surprise avond. Gewoon een vast bedrag afspreken waarvoor je iets leuks mocht kopen en dat op een zo leuk mogelijke manier verpakken, met een gedichtje en natuurlijk zoveel mogelijk ranzigheid als peperkoek met stroop en weet ik al niet wat meer.

Tegenwoordig moet je steeds meer geld uitgeven omdat het van je verwacht wordt, want de nder doet het ook. Ik heb met een goede vriend afgesproken dat we dat voor de verjaardagen niet meer doen, maar gewoon ergens door het jaar heen iets leuks doen en dan zeggen dat het nog voor de verjaardag is. Met Sinterklaas kan dat natuurlijk niet helemaal, maar het hoeft ook niet zo te zijn dat je met Sinterklaas (of kerst) je hele dertiende maand (voor diegenen die niet werken, een hele maand zakgeld) uit moet geven.

Het is de gedachte die telt. Een klein cadeautje met een passend gedicht of stuk tekst, een heel persoonlijk cadeautje dat je eventueel zelf in elkaar geknutseld hebt in de avonduren zonder dat de anderen daar iets van gemerkt hebben heeft voor mij veel meer waarde dan een duur horloge op dat moment.

(dang, heb ik nu toch nog zo’n stuk geschreven :wink: )

yups. elk jaar weet je al hoe het deze dagen zal zijn, men komt binnen zoekt snel een stoel (het liefst zo dicht mogelijk bij de boom) en werpt alvast een blik naar de stickers op de pakjes “ik zie al iets in de vorm van een pan”

"Mooie boom ma, roept er een kijkend van piek tot wortel die bedekt is met de vele pakjes die nog worden aangevuld door de bezoekers. “Heyyy, hoe gaat het met jou” zou dan willen zeggen “zelfde als vorig jaar met deze tijd, toen vroeg je me namelijk hetzelfde” ouwe koeien en gebrabbel over wat er gegeten gaat worden is het volgende onderwerp “ik kijk al uit naar je kalkoenkunsten dit jaar ma! schreeuwt er een” even wat later als het buikje is gevuld kan er worden uitgevochten wie dit jaar de pakjes onder de boom mag uitdelen, op het begin nog met veel geduld, maar dat veranderd natuurlijk al snel “van Loek voor Yvonne” “van Yvonne voor Loek”

Er heerst al geen gespannen sfeer meer, iedereen zit al immers met een pakje te klungelen, uit baldadigheid en pure frustratie (omdat je ook dit jaar weer niet gekregen hebt wat je op lullig wenslijstje had staan) werp je het gefrommelde papier tegen iemand zijn hoofd, leuk leuk, totdat er eentje je hoofd raakt, je komt direct tot bezinning en probeert de proppen van de grond te rapen “niet meer gooien jongens” de allerkleinsten schrokken zo van al het gespeel in de lucht dat ze vergeten waren mee te doen, maar dat kan natuurlijk alsnog, wat dan weer de nodige frustraties losmaakt bij de moeders, een klap op de handjes, hier en daar een linkse en zoontje lief schreeuwt moord en brand “we gaan maar naar huis, wil je dat?” “mijn cadeautje dan?” vraagt hij zich af, even wat later (wanneer het cadeautje is ontvangen en er alle schijn van lijkt te zijn, dat er geen meerdere zullen volgen) continueert hij zijn beklag “en NU gaan we naar huis” Die kleine heeft het maar handig bekeken, is nog slimmer dan ik, want hij heeft zijn buik rond gegeten, cadeautje gekregen EN hoeft niet de hele avond dezelfde gebrabbel aan te horen van oom of tante, verre vriend of opa en oma.

Dagje later kan in principe die boom wel de straat op gegooid worden, maar nee hoor, we moeten op zijn minst nog 10 dagen naar die kale spar aankijken, in ieder geval tot na jaarwisseling (een evenement die ieder jaar harder lijkt te worden hier in Amsterdam, maar dat is een ander verhaal)

frustraties beginnen rond 1 december wanneer ik moet verzinnen wat ik nu weer zal kopen voor 20 personen (of meer want er is weer een neefje bijgekomen) ZUCHT!

Sinterklaas moet blijven voor de kleine kinderen maar de kerst geeft mij meer plezier.

Voor geen goud de sint weg laten we die traditie in ere houden.

En idd eerst de Sint en dan Santa niet alles door elkaar in de stad.

:rolleyes:

Ik vind het een beetje onzin dat ze die troep al gaan verkopen voordat sinterklaas in het land is.

zag net op tv dat ze in disneyland parijs in november al beginnen met kerst die goede oude sint krijgt zo natuurlijk steeds minder respect

Originally posted by flits
zag net op tv dat ze in disneyland parijs in november al beginnen met kerst die goede oude sint krijgt zo natuurlijk steeds minder respect

Weten ze bij Disney wie Sinterklaas is :rolleyes: volgens mij niet.
Dit feest wordt toch alleen in Nederland op deze manier gevierd dacht ik.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :confused:

Leuk onderwerp !
Vorige week, 't was een dikke twintig graden, liep ik in mijn t-shirtje naar school en wat zag ik : kerstspullen in de winkel. :rolleyes: Ik was even mijn zin voor realiteit kwijt. Had ik geen dikke winterjas moeten dragen en een sjaal of zo?
En sinterklaas, die komt binnenkort al hoor !! Jáááá, overal hangen er al affiches dat ie binnenkort naar die en die winkel komt. :Z

Nou, kleine correctie wel : ik hou van kersttoestanden, maar alles op zijn tijd hé