Scherm aanlaten of niet?

vbimport

Als ik voor 2 uurtjes ofzo weg ben van mijn pc, is het dan best dat ik mijn scherm aanlaat of uitdoe?

Is dat wel goed om het scherm heel de tijd aan en uit te doen?
Het is niet de bedoeling dat ie snel verslijt :wink:

Maar een tv laat je toch ook niet aan als je een uur weg bent?

dat licht er volgens mij aan of je een screensaver hebt als jee screensaver aan hebt staan kan het niet veel kwaad maar anders wel geloof ik.

Als je een uurtje of twee van die PC weg bent, is het beter dat je de monitor uitzet. Niet zo zeer omdat hij anders inbrand, maar gewoon omdat die monitor de meeste stroom verbruikt. Inbranden doen de monitors tegenwoordig bijna niet meer, ik ben wel eens vergeten 's morgens de monitor uit te doen, en toen ik 's middags terug van school kwam(8 uur later), stond ie nog gewoon op de webpagina waar ik het laatst op was geweest. Maar hij had nix.:slight_smile:

Volgens mij doet een screensaver er ook niet zoveel meer toe. Was vroeger wel echt nodig maar nu niet is dat bijzaak denk ik.
Ik zou mijn scherm gewoon uitzetten ja. Is het veiligst. Je scherm gebruikt ook het meest energie, dus ja waarom laten aanstaan als je het niet nodig hebt…

ik laat mijn scherm altijd aan mijn computer sluit automatisch af en er zit een knop op de stekker doos om aals uit te zetten is geloof ik tegen bliksem inslag

Waar het vroeger nog nodig was om een screensaver te gebruikenom te voorkomen dat een monitor inbrand, is het tegenwoordig verheven tot een spelendingetje en marketingtool voor veel bedrijven.

Een screensaver is een klein programmaatje dat resident geladen wordt en op het moment dat het geactiveerd wordt nog meer resources in beslag neemt. Dit laatste is de reden dat er nooit een screensaver actief is op mijn PC, ik heb er een hekel aan als ik eerst een paar seconden moet wachten voor de screensaver afgewerkt is en ik weer door kan werken (ja je hebt van die screensavers).

Monitoren kunnen erg lang aanstaan voor er iets mee gebeurt. We hadden vroeger in de winkel de monitoren dag en nacht aan staan zonder dat dit enige probleem vormde, alleen een hoge stroomrekening. Het uitzetten van de monitor is vanuit melieu- en economisch standpunt verstandig, je bespaart energie en daarmee in eerste instantie je eigen portomonnee, maar daarmee ook gelijk het milieu.

Mijn monitor heeft een powerknop aan de bovenkant (Philips) en dat is erg handig als je em uit en aan wilt zetten. Als ik weet dat ik langer dan een half uur weg ben dan gaat de monitor uit… Als je de monitor rustig uit laat gaan (30 seconden) voor je deze weer aanzet kan dat ook geen schade opleveren of extra slijten…

Dus, als je uit de kamer gaat, zet dan gewoon die monitor uit :wink:

woooooooooooooow wat een wijze uitleg
wat heb jij gestudeert da_taxman ?

Originally posted by carlo vaesen

wat heb jij gestudeert da_taxman ?

off topic, maar zal em toch beantwoorden (verdere replies op dit onderdeel doe maar naar Dutch Café :wink: ).
Zoals mijn nick al enigszins aangeeft: Fiscale Economie (belastingkunde zeg maar, combinatie van Belastingrecht en economie)
Maar ben niet de enige academicus op dit forum hoor…

volgens mij studie hele dag achter computer zitten ofzoiets;)

thx voor de replies :slight_smile:

scherm gaat nu altijd uit als ik tv ga kijken :wink:

mijn computer staat 24 uur per dag aan maar als ik ff weg ga, voor langer dan 15 minuten ofzo dan doe ik mijn monitor wel uit, gewoon omdat die veel stroom vreet, inbranden zal tegenwoordig idd niet snel meer gebeuren…en een screensaver
heb ik niet om dezelfde reden die tax al gaf…

Ik wilde het weten omdat mijn ouders klagen dat ik teveel electriciteit verbruik :frowning:

Een screensaver heb ik ook nie, als ik hem vergeet af te zetten en ik burn een cd en die screensaver floept aan, dan is de cd naar de kloten :frowning:

Ik heb door die kutdingen ook al een paar CD’s verloren… :mad:

Waarom is iedereen(meestal newbies) toch altijd zo bang voor blikseminslagen? woont iedereen in de kerk ofzo? Ooit van bliksemafleiders gehoord daar boven in Holland?

Ik maak gebruik van power energy beheer in windows, waar ik monitor uit laat zetten. Hij gaat dan in spaarstand en is bij activering sneller op kleur. Geschat stroomverbruik tussen 5 en 15 Watt>>kun je in boekje opzoeken.
Als je cd’s brandt, kun je screensavers missen als kiespijn; zo’n screensaver kan megabyten groot zijn en tijdens het laden zijn buffer underruns dan heel reëel, ook met SCSI (ik heb SCSI en heb ook al eens met ingeschakelde screensaver naar coaster staan kijken ).

Geen angst voor bliksem inslag?
3 Jaar geleden is er in nacht 30april/1mei in dit dorp een stevig onweer geweest; in dit huis volle blikseminslag op schotel.
Hoofdstoppen er uit, brand op zolder, 3/4 electronica inclusief cvketel naar de knoppen; radio en tv heel gebleven, want de antennestekkers waren er uit getrokken en uren lang kaarsjes tot er provisorische electra aan sluiting werd gemaakt.
In deze wijk waren via de kabelaansluiting tientallen tv’s, PC’s , laserprinters gesneuveld; het meeste tengevolge van zg inductieschade (geen zichtbare sporen van blikseminslag) en veel mensen ontdekten toen, dat inductieschade een uitzonderingsclausule in hun verzekeringspolis was en kregen derhalve niets vergoed.
Hoezo, niet bang zijn voor bliksem? Ik zal wel newbie zijn.

ach dat is idd erg pech hebben. (maar wie heeft er dan ook schotel/antenne:confused: )
In zon wolkenkrabber in de states is vele malen per jaar bliksem inslag. Daar zal die ene knop wel voor zijn.

Mijn monitor gaat na 7 minuten uit. Of slaapstand ofzo. 1x muis bewegen en hij doet het weer. Ik heb 7 minuten gekozen omdat, als je je van je behoeften gaat voorzien dan ben je snel weer terug. Ga je echter tv kijken zonder dat het de bedoeling was, dan duurt dat wel een tijdje en is het dus handig dat de monitor uit gaat. Eerst had ik dat niet, maar toen werd de-meneer-die-de-energienota’s-betaald een beetje niet blij… (mijn vader dus)

Originally posted by The Amazing Duke
[B]Ik wilde het weten omdat mijn ouders klagen dat ik teveel electriciteit verbruik :frowning:

Een screensaver heb ik ook nie, als ik hem vergeet af te zetten en ik burn een cd en die screensaver floept aan, dan is de cd naar de kloten :frowning: [/B]

Stel je screensaver zo in dat ie pas aan gaat na dat je cd is gebrand!
Als je een 12x brander hebt duurt een c’d’tje branden+/- 10 min. en kun je je screensaver laaten aangaan na een kwartiertje!

Ik heb gewoon ingesteld dat ie na 15 min auto uit gaat als ik niks doe! Dus nie met de muis of TB werk! Geen screensaver erop hoor!

het scheelt je wel geld…

Ik was hem vorig jaar met de vakantie vergeten uit te zetten… Heeft dat ding 3 weken dag en nacht aangestaan! Hij doet het nog steeds…

heeft je dan zeker wel veel geld gekost

mijn scherm gaat uit heb namelijk geen airco en zo’n scherm produceert veel warmte (wel tof in de winter) + verbruikt ook redelijk veel