Je hebt leechers, couriers , script kittyās , newbies en god weet nog wat meer.
Vroeger (toen alles natuurlijk nog mooi en geweldig was , zoals iedere bejaarde altijd begint) zat het heus niet anders in elkaar dan hedentendage.
Toen heetten de leechers al leechers , de couriers couriers , script kittyās heetten bbs spelers en newbies had je overal.
Er komt iets softwarematig uit , het is een hype of er wordt gewoon veel van verwacht , of men wil het voor de heb. Laten we eens Dune , The Building of a Dynasty nemen , of The Eye of the beholder II , nogal graag gewilde spellen.
Een persoontje had het allang , die had het ook weer van een ander en zo kwam je toch al gauw als je maar ver genoeg zocht op de zogenaamde āEliteā boards.
En ik verzeker je , dat zijn me toch een stel arrogante klootzakken ! Ongeloofelijk hoe hoog die lui van de toren bliezen. En dan vroegen ze ook nog 50 piek voor een tapeje ! (DC2120 met 125 mb aan software voor de geinteresseerden).
Ja , ze mochten van die hoge toren blazen , ze hadden immers het programma waar jij al jaaaaareeen naar op zoek was.
(Dat een maand later dat hele gedoe weer opnieuw begint laten we even nog achter onsā¦)
Maar ja , een persoon wil meer , sneller , het moet makkelijker kunnen , dus wat doe je⦠OOK zoān gaaf elite board opstarten! Probleempje ⦠je kent eigenlijk niemand in de scene (ook zoān mooi fantasiewoord overigens). Je wilt graag snel software hebben en dan ook bij jouw klasgenootjes de stoere jongen uithangen , omdat jij , ja jij , de eerste was met Eye of the beholder II. De ervaring leerde mij ondertussen dat als je maar een maandje langer geduld had , het product niet meer eens interessant was en het dus veeeeeeeeel makkkelijker kon krijgen⦠Maar om even terug te komen op dat elite board van je ā¦
Je pleurde je remote access op je fonkelnieuwe 386 (met soundblaster 1.0 geluidskaard) en voila , je had een bbs.
Nu nog interessante producten , waar jij eerst voor moest betalen. Die willen ze nu ook , dus jij verwacht wat terugā¦
wat blijkt nu tot je zeer grote verbazing ⦠al die newbies en leechers willen het allemaal GRATIS⦠daar waar jij zoveel moeite voor hebt gedaan om de blits te maken , dreigt opeens als een rotte banaan uit elkaar te vallen want het levert jou niks meer op⦠ja , voldoening en je cool-ratio wordt snel hoger in die zogenaamde scene (echomail , irc en god weet nog wat je gebruikte om te kletsen). Maar het kost je klauwen vol geld , je pa krijgt langzaam hartaanvallen van de telefoonrekeningen en je moeder vraagt zich af waarom je altijd zo boos bent op de computer. Ze snappen het niet , ze zullen het nooit snappen.
Dus je begint wat te vragen voor je productjes waar je vroeger hard voor moest ploeteren , maar je nu per 10 tapes per week binnenkrijgt. mensen die je nooit kende worden je beste vrienden en vragen je de oren van je lijf om een product dat pas over 60 dagen af is en zijn teleurgesteld omdat je het nog niet hebt.
En nu weer even terug naar nu :
de newbies zijn de newbies , ze zijn er altijd en er zijn er heus wel bij die echt moeite doen om iets te leren , het is soms verdomd moeilijk zoeken , dat geef ik grif toe.
de leechers zijn de ftp scanners van vlees en bloed, downloaden wat alles los en vast zit , vinden producten als twillight niet eens interessant want het zijn geen isoās en ga zo maar door
de beheerders zijn de pipoās die vbulletin gedownload hebben en gepoogd hebben een mooi board op te zetten , sommige gevuld met onzin , sommige gevuld met ftp sites , enzovoorts.
en toen werden ook scenebusts gedaan , gingen oude mensen weg en stonden nieuwe mensen op⦠vaak hoor ik van de gepensioneerde sceners (die ik eens in de 500 jaar nog wel eens spreek) dat de scene niet meer is zoals vroeger⦠flikker toch gauw op ! het is precies hetzelfde , de naampjes zijn veranderd en het medium is het enge internet geworden !
als newbies zorgen dat het naar de vaantjes gaan , dan moet je er niet op reageren , geen newbies meer aannemen , ze compleet negeren en lekker autistisch doof zijn voor nieuwe insteken.
persoonlijk maal ik niet meer zo heel erg veel om software ; daarintegen ben ik ook niet ongevoelig voor een hype of een heel mooi product , een release als return to castle wolfenstein zou ik zeer blij mee zijn , maar wat bleek ⦠niks downloaden ⦠gratis op cd aangeleverd gekregen ⦠geruild voor de corpfiles van windows xp , zodat hij voor zichzelf en voor mij een mooie windows xp op cd kon branden ⦠voor wat hoort wat , dat snapten beide mensen.
zo simpel is het