Sappig dialect

vbimport

Vraagje : wie kan mij vettige, sappige, grappige woorden of uitspraken uit zijn eigen dialect bezorgen?? Ze hebben me altijd gek bekeken, of liever, beluisterd, omdat ik een vrij sappig dialect heb (nl. Maldegems). Nu wil ik es weten wie beter doet :wink:
People van over heel Vlaanderen, doe je best en keil de zotste woorden naar me toe. Schrijf ze zoals je ze uitspreekt. 't Mogen vreemde woorden zijn, of woorden die ongelooflijk slecht/anders worden uitgesproken in je origineel dialect.
Een voorbeeld : als wij KEERREWIEP eten, eten wij karnepap, als wij WEUN drinken, drinken wij wijn. Snappie? Zet em op !!

Dit is een dialect uit de streken van aarschot (Belgie) misschien zijn ze wel een beetje uit gebruik geraakt maar hier en daar hoor je deze woorden nog wel.

majonoks = moedernaakt
schaverdijnen = schaatsen
onverdoens = buitensporig
schapperij = rekje voor potten en pannen op te zetten

Aangzien ik toch een reserve Belg ben,

Kieluf= hond
flamoes=kut (uitspraak als dubbele oe, dus flamoeoes)
floskiet=toilet
sjuttelsplak=vaatdoek
windj-ei=wind-ei
machoechel=dik wijf
sjtrontjton= vet wijf
klitsreem=dropveter

Succes ermee,

Dead S.

Als rasechte Limburger (geboren en getogen) kan hier ook wel wat aan toevoegen :).

Laten we eens beginnen:

-viese zau -> gore zeug :slight_smile:
-klopgesjier -> hamer
-sog -> trein
-moer -> wortel
-vaare -> autorijden
-knutsj -> kop
-sjongsmoot -> schoenmaat

euh need I say more? :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Als rasechte Limburger (geboren en getogen) kan hier ook wel wat aan toevoegen :).

Laten we eens beginnen:

-klopgesjier -> hamer
-sog -> trein
-moer -> wortel
-vaare -> autorijden
-knutsj -> kop

euh need I say more? :slight_smile: [/B]

euh je vergeet

sjun sjong : mooi schoenen :slight_smile:

Thx aan iedereen die al een lekker sappige bijdrage geleverd heeft; 't is echt te gek om te lezen, laat staan te proberen uitspreken !! :slight_smile:

Originally posted by Lady
Thx aan iedereen die al een lekker sappige bijdrage geleverd heeft; 't is echt te gek om te lezen, laat staan te proberen uitspreken !! :slight_smile:

En de mp3s uppen en natuurlijk de linkjes hier te posten :slight_smile:

Maareuh wat ik vergeten was: we hebben in Kerkrade een nieuwe Sjienees :slight_smile: gekregen, Jing Tseng.
Nu vragen behalve Xian, Sies en wellicht nog enkele anderen zich vast af wat de humor hiervan is: dit is Kerkraads dialect voor Geen Tanden :S

oals rasechtu limburger goa ik doer het lievuh

Originally posted by cum-a-lot
[B]oals rasechtu limburger goa ik doer het lievuh

[/B]

Je bent toch een Belgische Limburger he? Lijkt je dialect dan een beetje op Maastrichts dialect ofzow?

[B]Als rasechte Limburger (geboren en getogen) kan hier ook wel wat aan toevoegen :).

Laten we eens beginnen:

-klopgesjier -> hamer
-sog -> trein
-moer -> wortel
-vaare -> autorijden
-knutsj -> kop

euh need I say more? :slight_smile: [/B]

Lijkt wel bijna op Kerkrade :slight_smile:
iig vlak bij de Duitse grens :slight_smile:

COOL

Originally posted by mrDJ
[B]

Lijkt wel bijna op Kerkrade :slight_smile:
iig vlak bij de Duitse grens :slight_smile:

COOL [/B]

Ik woon idd niet zo gek ver van Kerkrade af (pakweg 2km :))

[B]

Je bent toch een Belgische Limburger he? Lijkt je dialect dan een beetje op Maastrichts dialect ofzow? [/B]

Idd . Elk dialect in Limburg is weer anders, maastrichts en Maaseiks lijkt er wel wat op maar het is toch verschillend. Hier spreekt men ietsje sneller.

Originally posted by cum-a-lot

Idd . Elk dialect in Limburg is weer anders, maastrichts en Maaseiks lijkt er wel wat op maar het is toch verschillend. Hier spreekt men ietsje sneller.

Maastrichtenaren zeuren idd nogal :slight_smile: (sorry voor alle Maastrichtenaren hier :))

[B]

Maastrichtenaren zeuren idd nogal :slight_smile: (sorry voor alle Maastrichtenaren hier :)) [/B]

lol
dat wou ik ook zeggen maar ik wilde ze niet beledigen

[B]

Ik woon idd niet zo gek ver van Kerkrade af (pakweg 2km :)) [/B]

Ik ook:)

Hmmm, ik denk dat we hier op een dwaalspoor geraken niet? Het gaat over je dialect en niet waar je woont he. :wink: Ik weet nu niet echt woorden maar als ik mijn dialect aan het praten ben, wel dan verstaat er mij bijna niemand!!! Maar dat is het leuke aan het dialect, niet? Maar minder mensen kennen het dialect van hun streek en dat is eigenlijk wel jammer, want zo is er binnen x aantal jaar geen mens meer die het dialect kent van zijn streek.

Originally posted by Grietje
Hmmm, ik denk dat we hier op een dwaalspoor geraken niet? Het gaat over je dialect en niet waar je woont he. :wink: Ik weet nu niet echt woorden maar als ik mijn dialect aan het praten ben, wel dan verstaat er mij bijna niemand!!! Maar dat is het leuke aan het dialect, niet? Maar minder mensen kennen het dialect van hun streek en dat is eigenlijk wel jammer, want zo is er binnen x aantal jaar geen mens meer die het dialect kent van zijn streek.

dat klopt wat je zegt maar er zijn ook instanties die toch proberen om het dialect te behuoden…btw nog enkele limburgse woorden:

zwägele: luicifers
schötelsplak: vaatdoekje
omezeik: mier

Dee-ehn, je limburgs dialect schrift is beter dan het mijne dus het kan best zijn dat er foutjes inzitten :slight_smile:

Originally posted by sies
[B]

dat klopt wat je zegt maar er zijn ook instanties die toch proberen om het dialect te behuoden…btw nog enkele limburgse woorden:

zwägele: luicifers
schötelsplak: vaatdoekje
omezeik: mier

Dee-ehn, je limburgs dialect schrift is beter dan het mijne dus het kan best zijn dat er foutjes inzitten :slight_smile:

[/B]

Om eerlijk te zijn verzin ik er qua schrijfwijze ook maar wat op los hoor :slight_smile:

Waar blijven de Westvlamingen ?
stoase : kous
verkette : vork
seute : trut
seule : emmer
Een ding waar verschrikkelijk veel dialectwoorden voor bestaan is een schommel : bij ons : een renne, een rietse …

Btw. Rasta : schaverdijnen kennen wij ook in W-VL.

Salu en de kost en een teute bloewost

Mijn favoriete limburgswoord…

TUUT SJIEPS -> Zak chips.