Russisch leger beëindigt gijzeling theater Moskou

Bron: CNN

Even voor 4 uur vannacht zijn Russische troepen begonnen aan een aanval op het Moskouse theater, om de honderden gijzelaars te bevrijden. De actie werd gestart kort nadat twee mannelijke gijzelaars waren doodgeschoten en eenzelfde aantal gewond was geraakt.

In en rond het gebouw werden tal van explosies en schoten gehoord. De Tsjetsjeense terroristen zijn volgens de autoriteiten begonnen nog meer gijzelaars te doden.

Update 05:30

CNN meldt dat de leider van de gijzelnemers, Barajev, door het leger is doodgeschoten. Ook zouden er tientallen gijzelaars naar buiten zijn gerend. Er wordt ook melding gemaakt van zeker 20 lijken die naar buiten werden gebracht.

Een aantal Tsjetsjeense rebellen heeft zich overgegeven aan de troepen.

Update 6:00

De Russische autoriteiten melden dat de Russische commando’s een eind hebben gemaakt aan de gijzeling van de 700 mensen het theater. Alle gijzelaars zijn bevrijd. Een aantal van hen is gewond geraakt.

Er zouden zeker 20 doden zijn gevallen, waarschijnlijk allen rebellen, waaronder zoals al vermeld de leider Barajev.

Update 11:35

De Russische autoriteiten melden dat 67 gijzelaars en 34 gijzelnemers zijn omgekomen.

In ziekenhuizen liggen honderden mensen die een slaapgas hebben ingeademd wat de commando’s een uur voor de actie naar binnen hebben gepompt.

Wat vinden jullie hiervan ? In de berichtgeving, die op dit moment nogal eenzijdig is, stijgt het aantal slachtoffers. Van de andere kant kon de situatue zoals die was natuurlijk niet voortduren. Er was gebrek aan voedsel en aan sanitaire voorzieningen. (heb jij wel eens gepoept in een orkestbak ?)
En dan heb ik het niet over het conflict waar de hele gijzeling om draait maar uitsluitend over de oplossing van het gijzelingsdrama. De discussie over de zin of de onzin van de onafhankelijkheidsstrijd van de Tsjetsjenen kunnen we wellicht ergens anders voeren.

Originally posted by soezepoes
En dan heb ik het niet over het conflict waar de hele gijzeling om draait maar uitsluitend over de oplossing van het gijzelingsdrama.

Hoe kun je die twee nu loskoppelen?

//ironisch//

Poetin is een hele lieve man die het het beste voor heeft met alle Tsjetsjenen. Hij helpt ze in hun eigen land en geeft ze alle hulp die ze nodig hebben.

//einde ironisch//

Dit waren geen terroristen , dit waren mensen die graag willen dat Poetin ophoudt met het afslachten van Tsjetsjenen. Daar neem ik het ze niet voor kwalijk.

Als de hele wereld niet meekeek dan had Poetin allang alle gijzelaars en gijzelnemers laten afslachten… zo aardig is ie ook wel. En nu stond er wat druk op de ketel.

“This is CNN. We don’t care about the truth… we care about news”

Originally posted by Mr. Belvedere
Dit waren geen terroristen , dit waren mensen die graag willen dat Poetin ophoudt met het afslachten van Tsjetsjenen. Daar neem ik het ze niet voor kwalijk.

Dit weet ik zo nog niet. De leider was bijvoorbeeld een zeer radicale krijgsheer. Niet zo moeilijk want in een oorlog die zo lang aansleept, worden gematigde stemmen niet meer gehoord. Dus ik sluit me voor de rest weer bij Mr. Belvedere aan.

Men is altijd maar bezig over dat “wrede” terrorisme. Tuurlijk is dat erg, maar als je het van naderbij bekijkt dan zijn het vooral mensen die geen uitzicht meer hebben op beterschap (uitzondering is bv bin Laden en zijn zootje ongeregeld). Moest al mijn familie zijn vermoord in zo’n dwaze oorlog (want dat elke oorlog en zeker deze, alles zit al jaren muurvast), dan zou ik misschien ook wel terrorist worden.

ik weet niet wat ik er van moet vinden. Wat wel zeker is is de de Russische ministerie van Informatie (ofwel Ministerie van Propaganda) een flinke vinger in die pap heeft.

Vermenigvuldig het aantal slachtoffers onder de gegijzelden rustig met 2 of 3. Weet je ongeveer wat het echte is…

Uit www.nu.nl :

Alle 118 dode gijzelaars dood door gas

Het aantal doden onder de mensen die gegijzeld waren in een theater in Moskou is opgelopen tot 118. De gegijzelden die in Moskou zijn gedood, zijn op een na allen bezweken aan het bij de bevrijdingsactie gebruikte gas. Slechts één is aan schotwonden overleden. Dit heeft de arts die de Moskouse gezondheidsdienst leidt, zondag laten weten.

Volgens dr. Andrei Seltsovsky is bij de actie ‘gewoon’ narcosegas ingezet. Dit kan echter door overdosering leiden tot “storingen van de lichaamsfuncties”, zoals bewusteloosheid en de ineenstorting van de bloedsomloop.

Het dodental onder de gegijzelden stond zaterdagavond nog op negentig. Ook zijn er bij de bevrijdingsactie door Russische veiligheidsdiensten vijftig Tsjetsjeense gijzelnemers omgekomen. Onder de doden zijn zeker twee buitenlanders, de Nederlandse Natalja Zjyrov en een inwoner van Kazachstan. De Russische televisiezenders NTV meldde dat de twee zijn omgekomen door vergiftiging met het gas dat de veiligheidsdiensten bij de actie gebruikten.

Originally posted by Mr. Belvedere
Alle 118 dode gijzelaars dood door gas

En dit wordt allemaal toegedekt onder de mantel van de “War against terror”

Tsja , gas en oorlog zijn wel eens vaker vriendjes geweest.