Rus opgepakt wegens kraken e-book encryptie

vbimport

De FBI heeft deze week een Rus gearresteerd die er van verdacht wordt de maker te zijn van een programma waarmee de beveiliging van elektronische boeken omzeild kan worden. Burgerlijke vrijheid advocaten hopen dat de zaak duidelijkheid brengt over de wettelijke basis van de Digital Millennium Copyright Act (DMCA) uit 1998.

Het openbaar ministerie beschuldigt Dmitry Sklyarov ervan deze controversiële wet te hebben overtreden. De DMCA beschermt auteursrechtelijk digitaal materiaal. Tegenstanders van de wet beweren echter dat de traditionele rechten wat betreft auteursrechtelijk materiaal door de wet teniet worden gedaan. Bovendien vormt de wet volgens hen een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting en intellectuele vrijheid.

De FBI is een onderzoek gestart naar de activiteiten van Sklyarov op verzoek van Adobe Systems dat software maakt waarmee gebruikers electronische boeken kunnen downloaden en lezen. De software is beveiligd zodat gebruikers het e-boek niet kunnen wijzigen, kopiëren of printen.

Sklyarov heeft het programma Advanced eBook Processor geschreven dat de encryptie uit de Adobe software verwijderd. Het programma kost 99 dollar en wordt via de website van het Russische bedrijf ElcomSoft te koop aangeboden.

Het bedrijf waar Sklyarov werkt is van mening dat Advanced eBook Processor geen illegaal programma is. Het zou alleen werken bij e-books die legaal eigendom zijn van een gebruiker. “Wij zijn er zeker van dat de eigenaar van een e-book het recht heeft te doen met het boek wat hij wil.” Het bedrijf vergelijkt het kopieren van een e-book met het kopieren van een cd op een casettebandje. Een handeling die toegestaan is volgens de auteurswet.

Overigens staat bij de arrestatie niet alleen de vraag centraal of Sklyarav de DMCA heeft overtreden. Het is ook de vraag of een Rus die zijn product via internet verkoopt veroordeeld kan worden op grond van een Amerikaanse wet.

Ik vind dat iemand niet opgepakt mag worden voor het kraken van een beveiliging!

wordt weer juist 't zelfde verhaaltje als DCSS.

Altijd weer die Russen heh :wink:

gewoonweg idioten FBI

Erg vreemde zaak op defcon waar deze arrestatie is gepleegd werden wel door de amerikaanse overheid hackers gerecruteerd om voor hun tewerken(zie me nieuws posten van de afgelopen dagen hier over)

Is een beetje de omgekeerde wereld.
ik vindt dat dit niet had mogen gebeuren maar is gewoon wraak neming van adobe omdat in rusland dit wel legaal is om ebooks tekraken voor backup doeleinden.

Tja, een lek vinden opzich is nix mis mee, maar het uitbuiten hiervan is eigenlijk vragen om problemen. De beveiliging zit erop om onwettige handelingen te voorkomen. Toch wordt dit dan gedaan en ga je tegen de wet in, hetgeen verboden is…

En nee, ik kopieer nooit een cd :stuck_out_tongue: