Rijbewijs sneller kwijt na agressie in verkeer

vbimport

Rijbewijs sneller kwijt na agressie in verkeer

door TDI

DRIEBERGEN - De politie gaat bij de aanpak van agressie in het verkeer een beroep doen op het zogenoemde ‘artikel 130’, waardoor de geestelijke en lichamelijke ongeschiktheid van de bestuurder kan worden gebruikt om zijn rijbewijs in te nemen. Dit wetsartikel wordt tot nu toe vooral toegepast op bestuurders die onder invloed van alcohol aan het verkeer deelnemen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kan het rijbewijs dan invorderen en de bestuurder verplichten de cursus Educatieve Maatregel Alcohol (EMA) te volgen.

Daarna wordt bekeken of de automobilist het rijbewijs weer terugkrijgt.

In de strijd tegen de nog steeds toenemende agressiviteit in het verkeer, waarbij jaarlijks meer dan 6000 geweldsincidenten plaatsvinden en in de komende weken nog volop actie wordt gevoerd, gaat de politie nu ‘artikel 130’ inzetten. Hierbij is vooral een rol weggelegd voor de 12 VROS-teams (Video Registratie Onopvallende Surveillance) van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).

Door de misdragingen van agressieve verkeersdeelnemers op video vast te leggen, kunnen de beelden vervolgens aan het CBR worden voorgelegd. Deze instantie kan dan de beslissing nemen het rijbewijs in te vorderen omdat de houder ervan niet meer voldoet aan de eisen voor geschiktheid of rijvaardigheid.

Om het felbegeerde roze papiertje weer terug te krijgen moet de bestuurder dan zelf aantonen dat hij wel in staat is om zijn voertuig behoorlijk te besturen. Komt hij niet door de rijvaardigheids- of psychologische test, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Video-wagens
De twaalf VROS-teams, die tevens tot eind volgende maand actie voeren tegen onnodig links rijden, verkeerd inhalen en onjuist in- en uitvoegen, hebben er sinds kort twee nieuwe onopvallende video-wagens bij. Het gaat hierbij om een lichtblauwe Citroën C5 en een zilvergrijze Seat Cupra 2.8 Synchro. Volgens Frans Zuiderhoek van de VROS blijken de weggebruikers nog steeds erg hardleers te zijn: “Als we ze aanhouden voor onnodig links rijden, dan blijken ze wel van de actie te hebben gehoord. Pas bij het zien van de video-beelden zien ze hun fout in.”

Onnodig links rijden, dat op nummer één van de ergernis top 10 staat, kost de bestuurder ƒ180.

blij dat ik geen rijbewijs heb :stuck_out_tongue:

Hmmm jah soms is het wel goed, maar van de andere kant gaan ze het steeds makkelijker maken je rijbewijs af te nemen… als dat zo doorgaat ben je het over 10 jaar kwijt omdat je een scheet liet!

Originally posted by Dee-ehn
Hmmm jah soms is het wel goed, maar van de andere kant gaan ze het steeds makkelijker maken je rijbewijs af te nemen… als dat zo doorgaat ben je het over 10 jaar kwijt omdat je een scheet liet!

daarom moet je ook altijd van die geurboompjes in je auto hangen :slight_smile:

Of cabrio rijden :wink:

Het is net zoals hier, de gebruikers maken het nodig dat de regels aangescherpt moeten worden. (maar nu gaat het goed hoor, jullie gedragen je wel :wink: )

Als iedereen zich normaal zou gedragen dan hoeft er ook geen nieuwe wetgeving te komen. Het zijn van die agressieve onverlaten die dit blijkbaar noodzakelijk maken. Ik kan niet anders zeggen dan terecht.

Als je altijd meteen bang bent voor het uiterste als er ook maar 1 stap in die richting gedaan wordt dan leid je maar een zielig leven zou ik zeggen (niet persoonlijk hoor Dee-ehn). Als ik bang zou zijn voor Duitsland dan zou ik niet een stap ook maar richting het oosten durven zetten? Dat is een beetje hetzelfde idee…

Als je je normaal gedraagt in het verkeer is er niets aan de hand. Laat ze die agressieve lui er maar uit knikkeren, kan het alleen maar beter op worden!

Originally posted by Da_Taxman
[B]
Het is net zoals hier, de gebruikers maken het nodig dat de regels aangescherpt moeten worden. (maar nu gaat het goed hoor, jullie gedragen je wel :wink: )

Als iedereen zich normaal zou gedragen dan hoeft er ook geen nieuwe wetgeving te komen. Het zijn van die agressieve onverlaten die dit blijkbaar noodzakelijk maken. Ik kan niet anders zeggen dan terecht.

Als je altijd meteen bang bent voor het uiterste als er ook maar 1 stap in die richting gedaan wordt dan leid je maar een zielig leven zou ik zeggen (niet persoonlijk hoor Dee-ehn). Als ik bang zou zijn voor Duitsland dan zou ik niet een stap ook maar richting het oosten durven zetten? Dat is een beetje hetzelfde idee…

Als je je normaal gedraagt in het verkeer is er niets aan de hand. Laat ze die agressieve lui er maar uit knikkeren, kan het alleen maar beter op worden! [/B]

Zeker moeten er regels zijn… het is alleen vaak zo dat de mensen die ooit maar iets voor 1% verkeerd doen de dupe worden van dit soort wetten en de echte probleemveroorzakers (degene die het zover gebracht hebben dat deze wetten nodig zijn) er toch geen nadeel van hebben omdat ze het op de een of andere manier klaarspelen nooit gepakt te worden…

Ik ben niet bang voor het uiterste, maar ik zie dit wel weer als de zoveelste inperking van de “vrijheid” Nederlandse burger/automobilist. Onze manier van leven wordt steeds meer aan banden gelegd en moet gaan zoals de overheid dat wilt… tot in de kleine puntjes toe… en ja, dat stoort me. Het wordt steeds meer trend ons te laten leven volgens eens ideale manier, opgesteld door de overheid. In zekere mate moet dat zeker, maar als dit zo doorgaat mogen we over 20 jaar zelf niets mee beslissen…

Ik ben zelf die me over het algemeen vrij netjes aan de wet houdt (ik beken dat ik ook wel eens te hard rij hoor…) maar ergens voel ik me toch hierdoor bedreigd… als je begrijpt wat ik bedoel :)…

Het wordt steeds meer trend ons te laten leven volgens eens ideale manier, opgesteld door de overheid. In zekere mate moet dat zeker, maar als dit zo doorgaat mogen we over 20 jaar zelf niets mee beslissen…

JIJ kunt stemmen wie die Overheid moet zijn…daar kun JIJ invloed op uit oefene (sommige kindertjes hier nog niet, maar dat komt ook wel, daarbij, die zijn wellicht goed in staat om hun ouders te manipuleren :D).

Die regels zijn over het algemeen bedoeld om JOUW (en andermans) veiligheid te garanderen. Een absolute vrijheid is blijkbaar niet mogelijk in deze wereld en die mensen die zich normaal gedragen in het verkeer zullen van deze regel ook geen last ondervinden.

Zo is het in mijn ogen met de meeste dingen in het leven hier in Nederland, als je je normaal gedraagt dan val je grotendeels binnen de opgestelde (en meestal ook binnen de op te stellen) regels. Op dit punten waar je het niet mee eens bent mag je dat zeker laten weten, je hebt allerlei politieke partijen die onze belangen behartigen, de Partij waar JIJ op gestemd hebt (en als je niet gaat stemmen moet je stil houden vind ik) is dan toch het eerste aanspreekpunt lijkt me.

Je alleen maar druk maken op het moment dat het niet naar jouw zin gaat en je dan ook alleen maar uiten door kritiek te spuien levert ook niets op. Het leven is vol met compromissen en in deze kwestie is dat het compromis van het zwaarder straffen van overtreders die gevaarlijk rijgedrag vertonen en dus een gevaar voor anderen zijn èn aan de andere kant weer nieuwe regelgeving die een beklemmend gevoel geeft bij zommigen.

Als ik mag kiezen tussen weer een regeltje erbij en mijn veiligheid (en die van anderen) op de weg…vind je het dan vreemd dat ik voor mijn eigen veiligheid kies?

Nix mis met veiligheid, veiligheid boven alles idd…

Alleen geloof ik er niet zo in dat dit soort aanpassing je veiligheid waarborgt of verbeterd… ik verwacht eerder dat mensen die het toch al leuk vinden buiten het bootje te springen in het verkeer het nu nog uitdagender vinden en zodoende helemaal een probleem vormen…

Tis altijd een moeilijke kwestie waar je hier een lijn moet trekken…

Tis altijd een moeilijke kwestie waar je hier een lijn moet trekken…

er moet zeker een lijn getrokken worden, maar waarom moet dat altijd een dikke zwarte lijn zijn ? je kan ook een stippellijn trekken en ook rekening houden met de situatie en niet strak bij de regels.

Ik was ff aan het klooien met de search-functie, omdat er volgens mij en maand of 2 geleden er ook een soortgelijke discussie was (begon over de TufTuf Club geloof ik). Maarrehhhh… de search dinges vind helegaar nix! Terwijl ik toch zeker weet dat het al eens eerder is gegaan over zero tolerance beleid, doodrijders en wat al niet meer zij… :confused:

Originally posted by Azrael
Ik was ff aan het klooien met de search-functie, omdat er volgens mij en maand of 2 geleden er ook een soortgelijke discussie was (begon over de TufTuf Club geloof ik). Maarrehhhh… de search dinges vind helegaar nix! Terwijl ik toch zeker weet dat het al eens eerder is gegaan over zero tolerance beleid, doodrijders en wat al niet meer zij… :confused:
ja precies was er ook en de search functie werd idd voor geen meter meer…

Originally posted by TDI
Het gaat hierbij om een lichtblauwe Citroën C5 en een zilvergrijze Seat Cupra 2.8 Synchro.

Heb je toevallig ok de kentekens van deze auto’s? :wink:

[b]

Onnodig links rijden, dat op nummer één van de ergernis top 10 staat, kost de bestuurder ƒ180. [/B]

Dit hadden ze al veel eerder moeten doen!

over de zoekfunctie:
Ik denk dat de index opnieuw aangemaakt moet worden na de verplaatsing…message PHPMarcel, Domi of MP|3 daarvoor, die kunnen dat