Review Apple Ipod 20Gb

vbimport

Zoals ik al op IRC had laten weten heb ik laatst een Apple Ipod besteld. En vandaag was de grote dag: hij is geleverd.

In deze review een aantal punten:

1. De verpakking

2. De Ipod zelf

3. De meegeleverde accesoires

4. De Software

5. De verpakking.

De Apple Ipod wordt geleverd in een zeer degelijke doch kleine doos, die aan 1 kant gehecht zit dus je kan hem openklappen in een V-vorm. Waarna er aan de linkerkant de opbergmap van de verkorte handleidingen en handleidingen en het software pakketje zit. Verder als we daar onder kijken vinden we de volgende accesoires: een converter van Firewire 6 pins naar 4 pins, 2x een afdekklepje voor de dock connecter en de Ipod, een kabeltje incl. afstandsbediening, een koptelefoon + 2x stoffenhoesjes voor op de oordopjes en een mooie Ipod houder voor aan de broekriem en een opbergtasje.

Aan de rechterzijde vinden wij de 20 Gb Ipod zelf met daaronder de Docking station om de Ipod in te zetten om de data over te zetten en/of de Ipod op te laden. Daaronder vinden wij de Firewire naar Ipod connector met een ruime 2,5 meter draad en de 220 volt naar Firewire adapter.

Al met al dus een kleine maar goed gevulde verpakking.

1. De Ipod zelf.

De Ipod zelf is een mooi klein apparaatje wat wit van voren is en een mooie chromen achterzijde heeft waarop ook de capaciteit en het serienummer van de Ipod is te lezen.

De bediening is zeer simpel er zitten 4 knoppen op om in het menu te komen en om de muziek te bedienen, play/pause en vooruit en achteruit skippen/spoelen.

Daaronder vinden we een ronde cirkel met in het midden nog 1 knop. De cirkel dient om door het menusysteem van de Ipod te bladeren en de knop in het midden dient bij deze als zijnde selectieknop.

Al deze knoppen zijn aanraakgevoelig dus je hoeft nergens op te drukken dit spaart de levensduur van de knoppen.

Aan de onderzijde van de Ipod vinden we de Dock connector om de verbinding te krijgen met de Dock.

Aan de bovenzijde zitten de volgende dingen.
De Ipod Remote port, deze dient om de afstandsbediening die aan de koptelefoontjes zit te kunnen aansturen.
Direct daarnaast vinden we uiteraard dan de hoofdtelefoonaansluiting.
En daarnaast zit de Hold-knop om eventueel de bedieningsfuncties op de Ipod zelf uit te schakelen ter voorkoming van per ongeluk uitdrukken of verderspoelen.

Het ingebouwde menu is in de volgende talen beschikbaar; Engels, 4 exotische varianten van Chinees/japans, Deens, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Nederlands, Noors, Zweeds en Fins.
Erg breed opgezet dus.

Het aanzetten van de Ipod gebeurt doormiddel van 1 van de knoppen aan te raken. Het uitschakelen doe je door de Play/Pauze knop 3 seconden ingedrukt te houden.

Het display is zeer duidelijk en overzichtelijk, het wordt ook uitermate goed verlicht door de LED-verlichting die aan en uitgeschakeld kan worden door het ingedrukt houden van de menu-knop.

1. De Accessoires

Zoals we al berichtte in het gedeelte van de verpakking zit er aardig wat bijgeleverd aan accesoires.

De dockingstation is een mooi standaardje in uiteraard dezeflde kleur als de Ipod waarin je de Ipod netjes kan wegzetten en opladen.

De stroomadapter is er 1 die uit 2 delen bestaat.
Deel 1 bestaat uit een klein stukje wat in het stopcontact gaat en deel 2 schuif je daar overheen zodat het 1 geheel wordt, tevens heeft het 2de gedeelte dan ook de Firewire aansluiting waarmee de Ipod wordt opgeladen.

Converterstekker voor Firewire 6 naar 4 pins spreekt ongeveer wel voor zichzelf, mocht je dus niet over een 6 pins Firewire connectie beschikken kan je hem hiermee omzetten naar 4 pins.

Hoofdtelefoontje is erg netjes mooi en zuiver geluid en doormiddel van de afstandsbediening die op het kabeltje zit is het gehannes van in je zak graaien naar de Ipod geen optie meer.

Opberghoesje van stof gemaakt maar wel degelijk alsmede de broekriemcase.

Al met al een leuke aanschaf veel accesoires erbij en ik ga vanavond de Ipod installeren en kijken wat de software kan enz. Uiteraard zal ik daarna deze review dan uitbreiden met mijn bevindingen daarover en over de geluidskwaliteit en post ik er meteen nog wat foto’s bij.

1. De software.

De bijgeleverde software is 1 CD met Apple’s Itunes. Installatie gaat vrij eenvoudig, tijdens de installatie wordt er gevraagd om het serienummer achterop de Ipod.

Als je de Ipod aanplugt dan wordt hij vrijwel direct herkend natuurlijk afhankelijk van het besturingsysteem wat je draait.
Wat me alleen tegenviel is dat het ondanks de FireWire verbinding best wel lang duurt voor dat Itunes en/of Windows gesynchroniseerd is met de Ipod (toch wel een minuut of 4, 5) terwijl er dus nog niets op staat.

Voor de rest in Itunes is het in het begin een beetje zoeken naar de functies maar de Nederlandstalige software maakt dat ook wel weer wat makkelijker. Hij begon ook trouwens meteen te zeuren dat er al weer een nieuwere versie was. :wink:

Over het algemeen dus wel een goeie ondersteuning op de software en hardware door alle fabrikanten.

De geluidskwaliteit ben ik erg te spreken, er zit een mooi vol geluid in de hoofdtelefoon en de afstandsbediening is erg nuttig met het bedienen van de Ipod als hij in je binnenzak zit.

Algemene conlusie van mij dan: Toch wel een aanschaf die zijn geld waard was. Apple heeft erg zijn best gedaan om een goed en gebruiksvriendelijke MP3speler op de markt te brengen en dat is ze naar mijn mening erg goed gelukt.

Foto’s volgen nog (zijn al wel gemaakt maar ben mijn usb kabel vergeten dus kan ze niet van cam afplukken)

Leuk idee. Misschien nog leuker als je er plaatjes bij zet van het produkt. (?)

Al met al een leuke aanschaf veel accesoires erbij en ik ga vanavond de Ipod installeren en kijken wat de software kan enz. Uiteraard zal ik daarna deze review dan uitbreiden met mijn bevindingen daarover en over de geluidskwaliteit en post ik er meteen nog wat foto’s bij.

Euh moet dus nog foto’s maken en die plaats ik er dan bij he wook.

hoi spooky20,

tof zo’n review! dank je :slight_smile:

ik denk er over om me er een aan te schaffen, maar er is een vraag die ik heb waar ik maar geen antwoord op kan vinden en misschien kun jij me het antwoord geven.

met allerlij mp3-spelers is het zo dat er altijd een kleine pauze/onderbreking zit tussen de verschillende nummers (bestanden). dat is de tijd die nodig is om het nieuwe nummer te laden of zoiets (denk ik). bij doorgemixte muziek (zoals house cd’s e.d.) vind ik dat heel erg irritant! doet de i-pod ook zoiets, of is de i-pod in staat tot gapless-play? (écht gappless, dus zonder ook maar enige waarneembare onderbreking?)

ik hoop dat je dit nog leest en dat je een antwoord weet…

dank je wel. :slight_smile:

groeten,
Rt. :slight_smile:

En de prijs ?

ff snel dan uiteraard de prijs was te duur allicht arme it’er hiero.

maar die gapless play dat doettie in principe niet aangezien het eigenlijk werkt als een cd spelert met de 2sec stilte grens. En wat hij ook doet is als je bv 4 nr’s gelijk wil skippen dan kan het hdd’tje wat er in zit het niet helemaal bijbenen omdattie dan opeen weer data ervan moet hebben en da schijfje op standby gaat na het inladen van 3 nummers ofzo en dan duurt het ook ongeveer 4 a 5 secs dattie weer wat speelt.

Btw reden waarom ik zo weinig post is gewoon dat ik het enorm druk heb met me nieuwe baan.

spreek jullie later weer

hoi spooky20,

dank je wel voor je reactie. :slight_smile:
(ik vind het geen prob hoor, dat je ‘zo weinig post’! :))

jammer van zo’n I-pod, dat ie niet gapless kan spelen, a real bummer!
ik vind het eigenlijk ook wel raar want het zou toch te doen moeten zijn, lijkt mij zo, met de Mb’s ram (of hoe het tijdelijk geheugen van dat ding ook mag heten) die het ding heeft!
ik ben nog nooit een cd-speler tegengekomen die persé 2 sec extra tussen de nummers moet proppen…
(is niet bedoelt als vervelende opmerking naar jou spooky)

anyway, ik weet genoeg…

nogmaals dank spooky :slight_smile: en misschien tot later,

Rt. :slight_smile: