Resolutie linux

vbimport

Ik had 1 week geleden mandrake linux geïnstalled en toen had ik een 17" met een resolutie van 1024x768 gebruikt.

Nu heb ik mijn 17 " verkocht en tijdelijk mijn 14" terug aangesloten.

Nu is mijn probleem dat linux nog altijd denkt dat ik een 17" heb.Nu laat hij zo’n dubbel beeld zien.Hoe kan ik tegen linux zeggen dat de resolutie veranderd is?

Zal wel ergens een config panel zitten maar ik vind het niet .

Kan iemand mij helpen?

Ik gebruik de KDE interface.

Wat de mogelijkheden van KDE op dit punt zijn weet ik niet, maar het bewerken van de XF86 configuratie zal je probleem vast en zeker oplossen.

Het enige wat je hoeft te doen, is de standaard resolutie van je systeem op te geven in “XF76Config-4”. Je kunt dit bestand met “vi” bewerken.

Zou je niet weten hoe je dit moet doen, dan horen we het wel :slight_smile:

Bij deze dan.

Ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Ben nog maar 1 week bezig.

En nog iets.
Ik heb snelkoppelingen kunnen maken naar mijn fat32 partities en ik geraak daar ook binnen maar toen ik een filmpje wou afspelen geraakte ik met dat flimmenu’tje, van het programma dat je er standaard bij krijgt om media af te spelen,
niet op de fat32 schijven.Dit zal ook weer in zo’n simpele boomstructuur zitten maar ik vind ze gewoon niet.

Ik zit maar wat te prullen eigenlijk met die hda0/ en hda0/home.

1. Het veranderen van de resolutie

Aangezien ik niet precies weet hoe Mandrake inelkaar steekt (heb ik sinds versie 7 niet meer gebruikt), gaan we het een beetje op een omslachtige, maar prima werkende manier doen.

a. Ga naar de console/terminal. In KDE vind je deze waarschijnlijk bij de system tools oid (sorry, geen ervaring met KDE, ik gebruik alleen GNome). Waarschijnlijk kun je ook bij het opstarten een “Session” kiezen. Grote kans dat de terminal/console daarbij staat. Wellicht wordt een andere naam gehanteerd (shell, sh, bash)

b. Console gevonden? Prima. Log in als root. Tik hierna in “updatedb”. Je harde schijf gaat nu eventjes ratelen

c. Zodra de harde schijf klaar is met ratelen, tik je in “locate XF86Config-4”. Let hierbij op het gebruik van hoofdletters, aangezien linux case-sensitive is.

d. Als het goed is, vind het commando locate het bestand op 1 plaats op je harde schijf. Mooi, ga naar de directory waar de file zich bevind (bijv in /etc/X11) middels het commando “cd ‘locatie’” (bijv “cd /etc/X11”). Hier tiep je in “vi XF86Config-4”.

e. Je komt nu in een texteditor terecht. Hier kun je de instellingen van je X-server veranderen, en zodoende de instellingen van KDE. Het bestand ziet er ongeveer als volgt uit:

# /etc/X11/XF86Config-4 file generated by anaconda. (+ second head 030902 JR)
Section "ServerLayout"
        Identifier     "Anaconda Configured"
        Screen      0  "Screen0" 0 0
        Screen      1  "Screen1" LeftOf "Screen0"
        InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
        InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection

Section "Files"
        RgbPath        "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
        FontPath       "unix/:7100"
EndSection

Section "Module"
#       Load  "GLcore"
        Load  "dbe"
        Load  "extmod"
        Load  "fbdevhw"
#       Load  "dri"
        Load  "glx"
        Load  "record"
        Load  "freetype"
        Load  "type1"
        Load  "v4l"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier   "Keyboard0"
        Driver       "keyboard"
        Option  "XkbRules"      "xfree86"
        Option  "XkbModel"      "pc102"
        Option  "XkbLayout"     "fi"
        Option  "XkbVariant"    "nodeadkeys"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier   "Mouse0"
        Driver       "mouse"
        Option  "Protocol"      "PS/2"
        Option  "Device"        "/dev/psaux"
        Option  "ZAxisMapping"  "4 5"
        Option  "Emulate3Buttons" "yes"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier   "Monitor0"
        VendorName   "Hitachi"
        ModelName    "CM715"
        HorizSync    30-95
        VertRefresh  50-120
        Option       "dpms"
EndSection

Section "Device"
        Identifier   "Card0"
        Driver       "nvidia"
        VendorName   "NVidia"
        BoardName    "RIVA TNT2 M64"
        BusID        "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier   "Screen0"
        Device       "Card0"
        Monitor      "Monitor0"
        DefaultDepth 24
        Subsection "Display"
                Depth  24
                Modes  "1280x1024" "800x600" "640x480"
        EndSubsection
EndSection

Section "DRI"
        Mode 0666
EndSection

e. Je ziet hier een sectie “Screen” staan. Deze sectie beschrijft de mode waarin de X-server draait. Verander de waarde van “Modes” in de SubSection “Display” van de Section “Screen” (het kan zijn dat in jouw bestand, de namen ietwat afwijken) naar de resolutie die je wilt gaan draaien. Je kunt met een gerust hart alle andere resoluties verwijderen, je X-server zal nu in een vaste resolutie opstarten.

f. nadat je alles wat je hebt willen veranderen, verandert hebt, kun je het bestand opslaan. Vervolgens kun je met het commando “startx” de X-server weer starten.

Een kleine tip: maak eerst een kopietje van je configuratiebestand, eer je ermee gaat spelen. Je kunt dit doen met het commando “cp XF86Config-4 /home”. In de dir /home wordt een kopietje van dit bestand neergezet.

2. Het afspelen van bestanden op een FAT32 partitie

Uit je verhaal kan ik niet precies opmaken wat er mis gaat, maar ergens verwacht ik dat je bestanden van een niet-gemount station af wilt spelen. Je dient eerst je Windows stations te mounten. Dit kan prima (indien je het handmatig wilt doen), met het console commando “mount” (bijv “mount /dev/hda6 /mnt/windows_e”.

Wil je stations automatisch laten mounten, dan kun je deze opnemen in het bestand “fstab”, welk in de dir /etc te vinden zal zijn…

Nou, veel plezier en we horen het wel he :smiley:

Heb geprobeerd wat je zei maar het lukte niet , daarna heb ik geprobeerd zonder grafische interface maar dat hielp ook niet.
Het klopte wel wat je zei maar in dat ene bestand stonden 4 vermeldingen van resolutie , had ze allemaal veranderd maar niks lukte.Heb toen maar gedaan wat elke windows beginneling zou doen.

HERINSTALLEREN :stuck_out_tongue:

Het is wel knudde dat je echt niets kunt veranderen zonder root toegang.

Nu had ik geprobeerd om een divx af te spelen maar dat ging niet.Probeerde dan codec te installeren maar hij reageerde niet.Kan je de codecs die je voor windows gebruikt ook voor linux gebruiken?Of moet ik weer beginnen met alles voor linux af te halen?

Ook toevallig :slight_smile: