Remote access intern netwerk

vbimport

Beschik over een laptop met WiFi en een pc, beide verbonden met internet middels een router. Nu wil ik middels mijn laptop remote access verkrijgen tot mijn pc. Heb de programma’s PcAnywhere en WinVNC, zij vragen beide om een extern ip adres… deze is in mijn geval, een intern netwerk hetzelfde. Mijn vraag is op welke wijze ik op mijn laptop xs kan krijgen tot mijn pc, waarbij alle functies van de pc beschikbaar zijn. Waarschijnlijk dien ik iets te doen met het forwarden van porten in mijn router, maar voordat in mijn router configuratie geknutseld wordt vraag ik jullie liever om advies. Iemand enig idee hoe ik bovenstaande werkend kan krijgen?

Alvast bedankt,
Enigmastar

Wanneer ik het goed begrijp wil je verschillende PCs binnen je netwerk via VNC (of een ander prog als PcAnywhere) laten communiceren?

Dat is dan vrij simpel :). Op de PC die je wilt besturen installeer je een server voor remote access (installeer deze als service of automatisch startend programma). Ik noem als voorbeeld de VNC server. Geef na de installatie een wachtwoord op, reboot en controleer het wachtwoord.

De PC die je als viewer wilt gebruiken heeft een viewer applicatie nodig. Sommige servers kun je ook middels je browser benaderen, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
In deze viewer applicatie geef je het IP adres van de PC met de remote server op. Indien je in de instelligen van deze server een andere poort dan de standaard poort hebt geconfigureerd, dien je deze in de client op te geven. Nu zou het mogelijk moeten zijn de PC te benaderen.

Er zijn natuurlijk nog allerhande instellingen te maken, zoals bijvoorbeeld een resolutie schaler (handig voor kleinere schermen), een compressie ratio (voor langzamere connecties) etc. Spit maar eens door de configuratie van je remote access programma.

Aan je router hoef je waarschijnlijk niets te doen; de meeste routers hebben een bridge tussen het WLAN en het LAN systeem, zodat je direct met lale stations in het netwerk kunt communiceren. Zou dat niet kunnen, dan zul je eens door de instellingen van je router moeten spitten (indien je niet weet wat en hoe dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen ;)).

Nog 2 opmerkingen:

1. Kijk eens naar UltraVNC. Een zeer goede VNC variant met veel features, goede stabiliteit en nog gratis ook!
  2. Windhoos XP beschikt ook over remote access diensten. Ahoewel ik er zelf absoluut niet van gecharmeerd ben is het wel een optie. De mogelijkheden van dit pakket zijn echter nogal beperkt…

Late reactie, maar wou hierbij laten weten dat het inmiddels werkend is.
Dank je wel :wink:

Graag gedaan :slight_smile: