Reiger verjagen

vbimport

He,

'K heb het volgende probleem: in mijn tuintje een leuke vijver met daarin een stuk of wat mooie ( dure ) visjes en in de omgeving een grote gevederde vriend met de naam reiger die het op mijn visjes gemunt heeft waar ik dus niet blij mee ben.
Ik heb 'm al een paar keer weggejaagd maar dat helpt niet. De normale dingen die je in de winkel kunt kopen hebben ook geen resultaat.

Ben op dit moment 3 kauwtjes ( kraaien ) aan het opvoeden/africhten om die reiger te verjagen maar dat duurt nog wel even voordat ze zover zijn. Weet iemand nog een andere manier om in de tussentijd dat beest te verjagen?

Grtz

Koop een shotgun dat werkt wel :stuck_out_tongue:

Reigers verjagen is erg moeilijk. Indien een reiger eenmaal weet dat er ergens wat te halen valt (vis dus), zal hij keer op keer terugkomen, totdat er niets te halen valt.

Zelf heb ik dit probleem hier ook gehad (nadat een reiger iets van 40 vissen had opgegeten:a). Mijn oplossing: span een net over je vijver heen. Ok, het ziet niet uit, maar zodra een reiger weet dat er niets te halen valt, komt hij niet meer terug!

Zet dat net er dus overheen en laat het erover heen zitten zolang je kraaitjes niet opgevoegd zijn!

precies, een net zie je wel vaker. wees er echter wel zeker van dat je net sterk genoeg is en dat ie hoog genoeg hangt. zodat ie het niet stuk kan maken danwel er gewoon doorheen hapt en toch nog beet heeft.

suc6.

je kunt natuurlijk je visjes ook binnen zetten…

Een net van doorzichtig nylon of anders enkele nylon draden strak gespannen op verschillende hoogten. Met wat handigheid zie je de draden praktisch niet, maar schrikt de reiger zich genoeg om niet terug te keren.

Inderdaad pokkebeesten. Ze vreten een hele vijver leeg in een kwartiertje en houden het dan voor gezien.

Afschieten helpt natuurlijk wel , maar het mag niet , want elke vogel is beschermd (behalve de mus geloof ik). En wat doe je met het kadaver ?

Als je al een net gaat spannen, dan wel een sterk net en geen kippegaas , daar komt ie makkelijk met z’n snavel doorheen :slight_smile: Helpt ook overigens voor kleine kinderen die op een zondagochtend besluiten de vijver van onderen te bekijken.

Weet niet of het werkt, maar een nep-reiger. Naar het schijnt zouden die hun soortgenoten afschrikken. Of anders, laat hem doen, er zijn vissen genoeg, reigers niet. Zijn trouwens prachtige beesten. Heb er ooit eens één vastgehad. Die zat bij mijn vriend aan de vijver. Wij lopen al brullend buiten, vliegt dat dier toch wel tegen een boom. Eventjes K.O. en ik kon hem oppakken. Als je dit zelf probeert, goed oppassen, ze pikken namelijk met hun snavel :slight_smile:

Sorry dansmug, nepreigers werken helaas nie!

Originally posted by Dee-ehn
Sorry dansmug, nepreigers werken helaas nie!

als je een nep reiger koopt he snij z’n bek open en steek daar een stok door dan denken ze dat het een echte is of je kan ook spiegels zetten of reflectoren, maar het beste is dat met de reiger wij hadden vroeger er heel vaak reigers, maar sinds we dat gedaan hebben niets meer !

He,

Originally posted by winchtrophy
[B]

maar het beste is dat met de reiger wij hadden vroeger er heel vaak reigers, maar sinds we dat gedaan hebben niets meer ! [/B]

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Wat bedoel je toch in vredesnaam!!!

Grtz

Originally posted by 01adestroyer
[B]He,

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Wat bedoel je toch in vredesnaam!!!

Grtz [/B]

Na 5x lezen kwam ik tot de conclusie dat hij bedoelde “een nepreiger is het beste, vroeger hadden we veel last van reigers, maar na plaatsing van de dummy-reiger hebben we er geen last meer van” :slight_smile:

http://www.tuininformatie.net/tk/61/reiger_bij_de_vijver.htm
http://home.pi.be/~nahuceop/Reigers.htm
http://pondlibrary.org/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=160&AfdelingId=8
Heb eens op google gezocht, dit zou moeten helpen. Naar wat ik kan lezen is er niet één echte waterdichte oplossing. Misschien moet iedereen gewoon een vijver aanleggen, dan heeft ie keuze genoeg en verdwijnt er bij iedereen om de paar maanden eens een vis :slight_smile:
En wat blijkt Dee-ehn, zo’n nepbeest helpt half: de mannetjes blijven weg, de vrouwen niet. Tuurlijk dat die weer moeten wringen :wink:

He,

Originally posted by dansmug
Of anders, laat hem doen, er zijn vissen genoeg,

D’r zijn misschien vissen genoeg maar ik heb het natuurlijk niet over gewone voorntjes. Het zijn vissen die ik al 6 jaar liefdevol heb vertroeteld en zien groeien tot het formaat zoals ze nu zijn. Ze eten uit mijn hand en verwelkomen me als ik langs de vijver loop en die moet ik dan laten opeten door dat lelijke vliegbeest!

NOOIT!!!

oef daar liet ik me even meeslepen maar in ieder geval weet je nu hoe ik er over denk.

Grtz

Weet niet of het werkt, maar een nep-reiger. Naar het schijnt zouden die hun soortgenoten afschrikken. Of anders, laat hem doen, er zijn vissen genoeg, reigers niet. Zijn trouwens prachtige beesten. Heb er ooit eens één vastgehad. Die zat bij mijn vriend aan de vijver. Wij lopen al brullend buiten, vliegt dat dier toch wel tegen een boom. Eventjes K.O. en ik kon hem oppakken. Als je dit zelf probeert, goed oppassen, ze pikken namelijk met hun snavel :slight_smile:

Over dat “vriendelijke beest” heb ik nog wel een anekdote. Een kennis van mij pa (fervent Greenpeace aanhanger) heeft dus eens een gewonde reiger verzorgd in zijn tuinhuis.

Dat beest vreet de oren van je kop (heel veel vis en zo) , maar het ergste is nog dat het spreekwoord " Schijten als een reiger " behoorlijk bleek te kloppen. Dat beest scheet zo’n beetje dwars door het hout heen van het tuinhuisje waar hij in verbleef. De gehele muur van het tuinhuisje was compleet niet meer te repareren en moest dus opnieuw gebouwd worden (om het weer een beetje christelijk er laten uit te zien). Dat kostte nogal veel geld. De kennis heeft dus ook na het verzorgen van die reiger zijn lidmaatschap met Greenpeace opgezegd en zal dus never nooit niet meer proberen zo’n beest te verzorgen.

Gewoon pyrania’s kopen.

Hap slok weg reiger

He,

HAHAHAHAHAHAHA, das een goeie!

Grtz

Zoals sommige van jullie misschien nog weten verdien ik de kost met het ontwerpen en produceren van infrarood detectoren in de zorgsector t.b.v. valpreventie.
Toevallig kreeg ik laatst deze pagina onder ogen.

http://www.fi-shock.nl/produkten/petsafe/reiger_katten.html

Dit lijkt mij een prima oplossing Destroyer.

Originally posted by Destroyer
D’r zijn misschien vissen genoeg maar ik heb het natuurlijk niet over gewone voorntjes. Het zijn vissen die ik al 6 jaar liefdevol heb vertroeteld en zien groeien tot het formaat zoals ze nu zijn. Ze eten uit mijn hand en verwelkomen me als ik langs de vijver loop en die moet ik dan laten opeten door dat lelijke vliegbeest!

Begrijp ik best, ik ben zelf een vijverliefhebber. Maar het probleem ligt niet bij onze vijvers. Er zijn gewoon geen schone beken of natuurlijke vijvers meer. Dat beest moet toch op iets overleven. En dan zijn aangelegde vijvers natuurlijk zeer aantrekkelijk.

Begrijp ik best, ik ben zelf een vijverliefhebber. Maar het probleem ligt niet bij onze vijvers. Er zijn gewoon geen schone beken of natuurlijke vijvers meer. Dat beest moet toch op iets overleven. En dan zijn aangelegde vijvers natuurlijk zeer aantrekkelijk.

Kwats.
Het gaat zelfs heel goed met de sloten en plassen. Zowel het aantal kikkers als reigers stijgt nog steeds. Maar veel vijvers worden door filters en pompen heel helder gehouden anders kunnen ze de kooikarpers van 1500 euro niet zien zwemmen. Ja en die reiger is net een mens “waarom moeilijk doen als het makkelijk kan”. Beesten zijn gewoon super lui aan het worden.

Originally posted by C@rlo
Het gaat zelfs heel goed met de sloten en plassen.

In Nederland misschien, hier iig niet. Maar het is zo dat die reiger kiest voor de makkelijkste oplossing: een kleurige vis in een heldere vijver ipv een donkere vis in troebel water.