Reactie op http://nl.cdfreaks.com/news2.php3?ID=424

Ik heb even een reactie op m-pox :

inderdaad, alleen echte newbies openen nog onbekende nieuwjaarsbrieven met *.exe of *.vbs extensie

Er hoeft maar 1 persoon te zijn die je kent die het bijvoegd, en omdat je die persoon kent open je het vrolijk, dus wordt je besmet. Dit heb ik zelf ook al enkele malen gehad (heb het wel kunnen herstellen) maar dat het ‘helemaal je eigen schuld’ of ‘alleen newbies gebeurt’ is een beetje overdreven :slight_smile:

Denk dat deze topic eerder in Dutch General Chat thuishoort…

Maar ik ben het niet helemaal eens met je jojk.
Juist in tijden van virussen en dergelijke moet je weten dat het openen van bestanden met .exe/.vbs/*.pif niet verstandig is, ook al komen ze van een bekende.

Als je blind vertrouwt wat mensen je toesturen dan ben je een newbie. Want vaak staat er bij bepaalde bestanden die per mail (virussen) verstuurd worden ook een verhaaltje, dat verhaaltje is een standaard tekst (vaak ook in het Engels).

Voordat ik een bijlage open ga ik sowieso altijd eerst mijn virusscanner updaten, tenzij ik zeker weet dat het goed zit (bijlage die ik zelf verstuurd heb bijvoorbeeld, of een bijlage die ik verwacht).

Ik open ook geen EXE bestanden die ik verstuurd krijg van vrienden… sja…