Raid vraag

kun je met de raid functie ook 8 niet identieke hardeschijven schakelen?

Wij willen hierbij niet profiteren van de snelheidswinst maar dat je gewoon meer ide’s hebt.

Dat kan , maar in de meeste raid configuraties kun je elke schijf dan maar maximaal mounten , tot de maximale grootte van de KLEINSTE harddisk.

Dat wil dus zeggen

A = 40 Gb
B = 73 Gb
C = 160 Gb
D = 40 Gb
E = 120 Gb

Dan zal je RAID 5 bestaan uit 4 x 40 Gb met een spare van 40Gb

Bedank voor het beantwoorden van mijn vraag maar dat is niet wat ik bedoelde.

Ik zal het proberen te vragen met een voorbeeld.

Mijn pa heeft 3 hardeschijven die propvol zitten met filmen en een dvdlezer.Hij wil nu een nieuwe hardeschijf bijsteken.
Maar hij heeft er het moederbord niet voor.

Nu heeft hij een epox 8k9a2+ gekocht die raid ondersteunt.Kan hij dan 4 hardeschijven en zijn dvdlezer plaatsen ?

Raid is bedoeld om op 1 of andere manier schijven aan elkaar te knopen zodat je meer performance , stabiliteit of een combinatie van deze twee krijgt.

Een extra harddisk aan een nog vrije controller knopen kan ALTIJD , mits deze controller ook “normale” connecties ondersteunt. De HPT372 controller op jouw vaders potentiele moederbord kan dit.

Je vader kan ook beslissen een extra controller in te bouwen in zijn huidige systeem. Kijk hiervoor eens op www.promise.com

Vaak kun je RAID controllers die niet als standaard IDE controller kunnen functioneren (sommigen hebben hier zelfs een jumper voor, of een BIOS hack nodig) voor de gek houden, door voor iedere schijf apart een RAID array in mode 0 (striping) aan te maken.

Klinkt vreemd, maar vaak werkt dat!

Hij kan b.v. op een promise TX2000 4 harde schijven aansluiten en apart van elkaar laten werken. Vervolgens nog eens 2 op de eerste ide poort en een harddisk + cdrom speler op de 2e ide poort.
Dus wel 7 harddisken en een cdrom speler.

Bedank Mr. Belvedere want tegenwoordig hoor je vanalles.

Maar we hebben toch gekozen voor een Elitegroup L7VTA +

omdat het andere niet voorradig was.