RAID array opzetten, hoe? Tips?

Beste mede freakers,

Ik ben van plan om een RAID systeem te gaan gebruiken. Ik gebruik nu een ‘normale’ set-up waarbij ik twee hdd’s heb geïnstalleerd: Master IDE1: Maxtor 40GB, Slave IDE1: Maxtor 30GB. Ik vertrouw de laatste schijf, de 30GB, niet zo omdat deze volgens SMART elk moment kapot kan gaan. Laatst startte de PC niet eens meer op tenzij ik deze hdd verwijderde uit het systeem. Enniewee ik wil dus nu overstappen op RAID (mijn moederbord heeft een Promise PDC20276 ATA 133 RAID controller).

Nu ben ik me aan het verdiepen hoe ik dat moet opzetten. Ik wil mirror gaan draaien (RAID1) en ik ga een nieuwe Maxtor 40GB kopen. Mijn vragen:

-De eerste 40GB is verdeeld in twee partities: 10/30GB. Moet ik die nieuwe hdd ook eerst precies ook zo partitioneren om te kunnen gebruiken in RAID?
-Wanneer ik IDE1 vrij heb (de twee hdd’s gaan uiteraard op aparte RAID aansluitingen) kan ik daar dan bijvoorbeeld twee CD-branders op aansluiten? Of moet IDE1 leeg blijven?
-Waar moet ik nog meer op letten? Tips?

Ik heb een manual dus ik weet ongeveer wel wat de bedoeling is maar dit is allemaal nieuw voor me. Ik wil gewoon een betrouwbaar systeem hebben dus dat Mirror zou perfect zijn.

Systeem specs mocht dat nodig zijn:

-GigaByte GA-7VAXP moederbord
-AMD Athlon 2100+
-256MB RAM PC2700
-IDE1 M: Maxtor 40GB (U133)
-IDE1 S: Maxtor 30GB (U100)
-IDE2 M: Yamaha CRW-F1 (U33)
-IDE2 S: LiteOn LTR-52246S (U33)
-IDE Controller IDE1 M: Plextor PX-W4824A (U33)
-IDE Controller IDE1 S: Plextor PX-W4012A (U33)

Die controller wil ik eigenlijk dus uit m’n pc hebben en dan die twee drives aansluiten op IDE1… Alvast bedankt voor de info!

Zodra je een RAID array (striping, dus van 2hdd’s 1 maken) bouwt aan de hand van de RAID controller van je bord, zal je systeem je array zien als 1 harde schijf!
Nadat je in je RAID bios ingesteld hebt dat je de twee 40gb harde schijven wilt stripen, kun je ermee aan de slag. Je kunt dan pas gaan partitioneren.
Je voelt em wellicht al aankomen: zodra je een array gaat maken ben je al je gegevens kwijt! Je harddisk moet dus in feite helemaal leeg zijn.

Of dat bij een mirror ook zo moet zijn? Ik dacht het wel. Ik heb eens eentje opgezet (SCSI mirroring en striping) en daar moest het idd zo zijn…

Wat betreft de IDE poorten van je mobo: deze kun je alle 4 gebruiken om ATAPI apparaten aan te hangen!

Bedankt voor je antwoord Dee-ehn. Dat scheelt weer een PCI-kaartje in m’n systeem :wink: Dat de schijven helemaal leeg moeten zijn weet ik. Dat is geen probleem. Ik dacht dat ik misschien eerst met FDISK die nieuwe hdd ook van dezelfde partities moest voorzien als de bestaande hdd (dus 10/30). Dat snap ik niet helemaal maar goed dat moet ik dan maar ondervinden…

Hmm bedenk me net: misschien is het handiger om gewoon een partitie te maken van de bestaande hdd en dan XP installeren (na opzetten array) en dan met Partition magic ofzo de partities aanmaken. Dat is denk ik makkelijker om te doen.

Ik heb de iets minder snelle Promise chip op m’n Asus bordje zitten nm de ATA100 en ik gebruik de RAID functie ervan.
Ik heb 2 IBM 80GB’s in RAID0 (striping) staan. Als je de 2 HD’s zo aansluit en de RAID functie inschakeld (bij mij jumpertje omzetten) dan moet je gelijk het hele zaakje instellen en dan begin je helemaal met een schoon lei. In mijn geval was dat dus 1 HD van 160GB! (leeg!!!) Dan pas ga je partitioneren.

Als het goed is heb je 4 IDE aansluitingen op je mobo waarvan je dus 2 gebruikt voor RAID. De andere 2 (IDE1+2) zijn beschikbaar voor andere apparaten. (HD/DVD/CDRW)

Let je er wel op, dat als je een schijf van 40 en 1 van 30 gebruikt dat RAID het dan ziet alsof je 2x30 hebt. Maar als ik het goed begrijp ga jij 2x40 gebruiken en is er niks a/d hand.

Good luck! :smiley:

Originally posted by Wookie
Let je er wel op, dat als je een schijf van 40 en 1 van 30 gebruikt dat RAID het dan ziet alsof je 2x30 hebt. Maar als ik het goed begrijp ga jij 2x40 gebruiken en is er niks a/d hand.
Yep klopt. Ik neem 2 van 40. Jammer alleen dat ik maar de helft overhou maar goed… Volgende week maar eens gaan experimenteren ermee. Ik formatteer alles eerst gewoon. Dan maakt het niet zoveel uit als er iets mis gaat.

Originally posted by G@M3FR3@K
Jammer alleen dat ik maar de helft overhou maar goed…

Wat je ook zou kunnen doen (hier ben ik momenteel mee bezig) is met 4 harde schijven werken.

De twee 40gb schijven zet je in striping mode aanelkaar, zodat je 80gb op hoge snelheid hebt.

Dan heb je nog 2 andere schijven, voor mijn part van 2gb per stuk. Deze bouw je of in je huidige systeem, of in de een of andere oude bak en gebruik je voor je documenten. Je hebt vast nog wel wat aan oude hardware thuisliggen waarmee je zulk een systeem kunt bouwen. Linux erop, software RAID in mirrormode erop en draaien maar… dat is nog veiliger dan lokale mirroring…
Heb je geen oude hardware? Ik denk dat je voor een paar eurootjes op de HCC wel geholpen bent.
Ik ben zelf ook met een zulk systeem bezig hier… twee harde schijven erin van 640mb per stuk (zoveel plaats gebruiken belangrijke documenten immers niet)…

DN: ik denk dat het hier een Promise Lite chip betreft en die kan volgens mij niet 4 schijven aansturen. Er schijnt wel een modificatie mogelijk te zijn dat dit wel kan (wordt het dus non-Lite) en dan kan je ook andere Raid varianten gebruiken, zoals Raid 5.

GF: het is kiezen of delen jongen! Of ‘snelheid’ & ruimte óf veiligheid maar dan de helft van je space inleveren. (ik zet snelheid ff zo neer want ik betwijfel of het nou echt heel veel scheelt ipv normaal in ATA100 modus. Maar misschien ben ik er al aangewend hehe)

Wook: je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde de document HDD’s gewoon op het mobo aan te sluiten (dus geen RAID-5) en ze softwarematig te laten mirroren. Tis niet erg efficient, dat weet ik… maar als het alleen om docs gaat merk je dat toch niet.

But then again, een aparte computer, lopende op Linux als fileserver is natuurlijk het mooiste!

Originally posted by Dee-ehn
Wook: je begrijpt me verkeerd.

Originally posted by Dee-ehn
[B]Wat je ook zou kunnen doen is met 4 harde schijven werken.

De twee 40gb schijven zet je in striping mode aanelkaar, zodat je 80gb op hoge snelheid hebt. [/B]

Ik dacht dat je bedoelde 4x40 maar nu ik dit hierzo net paste snap ik dat je bedoeld 2x40 + 2x2 (ofzo) voor important stuff. :smiley:
Ik zelf heb alleen wel meer als 2GB aan important stuff.

Anyway, ist een bietje gelukt GF?

Originally posted by Wookie
Anyway, ist een bietje gelukt GF?
Volgende week ga ik er pas mee aan de gang dus ik heb nog even de tijd :slight_smile: Ik ga denk ik maar voor de veilige oplossing. 40GB is meer dan zat voor mij. Sommige mensen pompen zelfs 200GB nog vol maar zelf snap ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt :wink: Ik heb branders zat dus alle software gaat regelmatig op schijf (en ja toch wil ik nog RAID1 gaan gebruiken ook al doe ik regelmatig een back-up).

Sommige mensen pompen zelfs 200GB nog vol maar zelf snap ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt :wink:

Ahemm… :smiley:

(DV vreet ruimte)

Sommige mensen pompen zelfs 200GB nog vol maar zelf snap ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt :wink:

Heb maar is een paar weken geen tijd om wat weg te fikken. Gaat snel dan hoor! :stuck_out_tongue:

Volgende week ga ik er pas mee aan de gang dus ik heb nog even de tijd :slight_smile: Ik ga denk ik maar voor de veilige oplossing. 40GB is meer dan zat voor mij. Sommige mensen pompen zelfs 200GB nog vol maar zelf snap ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt :wink: Ik heb branders zat dus alle software gaat regelmatig op schijf (en ja toch wil ik nog RAID1 gaan gebruiken ook al doe ik regelmatig een back-up).
Maak voor de zekerheid ff een backup want…voor Raid 1 hoef je je gebruikte schijf niet leeg te halen. Als je die nieuwe erin propt en als RAID 1 configureerd dan zal alles automatisch gaan. Dus op allebei de schijven dezelfde gegevens. Suc6 :bigsmile: