Race spel

vbimport

Hoi ik had een vraagje bij een race spel wat beweegt er nu eigenlijks de race wagen, of de baan, ik weet dat dus niet vandaar deze vraag kilnkt een beetje stom majaa

vroeger, toen je nog op zon groen scherm speelde, zag je duidelijk dat de baan bewoog.
Nu weet ik het zo net nog niet. Ik denk dat jij beweegt. Dat dat makkelijker is te programmeren (denk ik)

nu je ook met tegenstanders rijdt denk ik dat jij beweegt en de baan stilstaat. zoals in het echt eigenlijk.

Da’s op zich wel een aardige vraag.

In de 2d wereld (platform a la Mario of top view a la GTA 2) was het niet zo moeilijk. Daar bleef de auto redelijk op een centraal punt en schoof de wereld langs hem heen vanuit bepaalde (of elke mogelijke) hoek.

Het effect van snelheid wordt bepaald wanneer je 2 referentiepunten hebt. Bijvoobeeld een boom in de verten en diezelfde boom opeens een stuk dichterbij.

een mooi truukje in de 2d wereld om een soortement van realistische manier van snelheden te krijgen is dat de objecten die dicht bij het hoofdobject (mario zelf of de auto) sneller langs je heen gaan dan objecten die veraf zijn. Ook word hiermee een kleine diepte geschapen.
Als ik mij niet vergis werd dit Parallax Scrolling genoemd.

Bij “echte” 3d (Nog steeds op een 2d monitor overigens) zit het wat anders in elkaar. Hierbij worden van een bepaald object de x , y en z as bepaald door software , danwel hardware (DirectX , OpenGL en GPU specified instructies). Dit is wel een leuk voorbeeldje :slight_smile:

Ik denk dat het nog steeds zo is dat de auto stil staat en de wereld om hem heen draait in de meeste gevallen. Er zijn natuurlijk andere camera posities mogelijk. Maar dan staat meestal de wereld stil en beweegt de auto , of wordt gewoon de auto stil gehouden op een andere plek. Er is meestal wel een referentiepunt dat altijd stilstaat (de camera , jouw ogen).

3d werkt met objecten. In het normaalste geval is dit object een driehoekje. Een hoop driekhoekjes kun je namenlijk makkelijk tot een ander object laten vormen. Een kubus , ja zelfs een bol of donut is mogelijk zolang er maar heel veel en hele kleine driehokjes gebruikt worden. Daarom zag je vaak staan hoeveel driehoekjes een kaart per seconde kan laten zien (triangles/sec).

Vandaag de dag heb je ook texels. Texels zijn het 3d equivalent van een pixel. Hier heb je wat uitleg erover.

Wie goed 3d kan programmeren kan bakken met geld verdienen of mooie demootjes maken :slight_smile:

ik denk ook dat je zelf beweegt

ik bedenk me nu:

Opzich is racen niet heel anders dan Quake ofzo.

Bij Quake is het wel duidelijk dat jij beweegt en niet de wereld (toch???)

dus beweegt de raceauto ook (tegenwoordig in GP4/F1 2002) en niet het circuit…

Originally posted by Totibbs
[B]ik bedenk me nu:

Opzich is racen niet heel anders dan Quake ofzo.

Bij Quake is het wel duidelijk dat jij beweegt en niet de wereld (toch???)[/B]

eerder andersom … als ik met de muis beweeg gebeurt er veel met de omgeving en het mannetje blijft nagenoeg op dezelfde plek

Logisch dat het mannetje/autootje min of meer op dezelfd plek blijft! Die moet toch midden in je scherm zijn om lekker te kunnen spelen. Als een omgeving stilstaat en je mannetje beweegt, is-ie zo van het scherm af!

Of brul ik nu iets doms? :confused:

Originally posted by Azrael
[B]Logisch dat het mannetje/autootje min of meer op dezelfd plek blijft! Die moet toch midden in je scherm zijn om lekker te kunnen spelen. Als een omgeving stilstaat en je mannetje beweegt, is-ie zo van het scherm af!

Of brul ik nu iets doms? :confused: [/B]

neuh , vind ik niet… tenzij je meerdere schermen hebt (al dan niet viruteel)

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

eerder andersom … als ik met de muis beweeg gebeurt er veel met de omgeving en het mannetje blijft nagenoeg op dezelfde plek [/B]

jah maar als je op W drukt, ga je toch naarvoren? of wat jouw key voor naar-voren is…

echter, Azrael heeft wel een punt dat, wanneer het mannetje beweegt, je van het scherm afdonderd…

Originally posted by Totibbs
[B]

jah maar als je op W drukt, ga je toch naarvoren? of wat jouw key voor naar-voren is…
[/B]

Nee hoor , de dingen in de omgeving komen dichterbij. Bekijk het als een camera die continu inzoomt. Klopt natuurlijk niet helemaal , er komen steeds nieuwe dingen bij en het brandpunt blijft hetzelfde (Volgens mij maak ik het nu nodeloos ingewikkeld , maar goed).

Een goed voorbeeld is een demootje met een tunnel. Deze heeft wel een mooie tunnel. Denk er nu een autootje bij die wat heen en weer schuift op de onderkant van de tunnel , ergens in het midden.

zoals ik naar dat flimpje kijk lijkt het alsof ik er doorheen zweef en de wereld gewoon stilstaat…

maar ik kan me voorstellen dat mensen het zo zien dat de wereld draait.

Want hoe is het in het echt eigenlijk? Draait de wereld en sta jij stil, of staat de wereld stil en beweeg jij?

Immers, de Aarde draait heel hard rond… vergeet dat niet.
Dus beweeg je allebei, en zo is het in compu-games misschien ook wel…