Quatro boot

vbimport

kan ik in 1 systeem 4 os laten draaien nm:win98, 2000,xp en linux

Originally posted by bmad

zelfs tegelijk met VI

ja dat kan.

Originally posted by xian
[B]

ja dat kan. [/B]

en kun je ook vertellen hoe ik dat kan doen

Gewoon booten :

www.xosl.org : leuke , makkelijke en GRATIS bootmanager

Alles tegelijk willen doen :

Windows 2000 op je machine zetten

VI installeren

Als je Win2K installed als 2e of latere OS maakt deze automatisch een bootmanager aan!
Deze bootmanager bestaat uit een boot.ini die op C: staat!

Zelf heb ik 2 OS-en erop staan en mijn boot.ini ziet er zo uit:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT=“Microsoft Windows 2000 Professional” /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINXP=“Microsoft Windows XP Professional” /fastdetect
C:=“Microsoft Windows Milennium Edition”

Deze boot.ini kan je gewoon in kladblok openen en veranderen!
Als je gaat veranderen raad ik je aan om een backup van het origineel te bewaren zodat je indien jouw veranderingen niet werken kan je dan het oude terugzetten (renamen naar boot.ini) zodat het weer werkt!

ik bedoelde eigenlijk met het maken van partitie’s en kan je 5 partitie’s maken met fdisk.
kan linux van een andere schijf als de c schijf draaien?

ik bedoelde eigenlijk met het maken van partitie’s en kan je 5 partitie’s maken met fdisk.

Je kan met Fdisk zoveel partities maken als je wilt! (tenminste wel 5!)
Je maakt eerst een primaire partitie aan, dit wordt C:. Dan maak je van de overige ruimte een Extended partitie (zo heette dat gloof ik). Na dit gedaan te hebben vraagt Fdisk of je logische stations wilt maken. Door dit te doen in kan je elke keer een nwe partitie aanmaken. Dus je moet steeds groottes opgeven bij die aanmaken en daarna prompt Fdisk je steeds weer wat je met de overige ruimte (op HD) wilt doen. Net zolang tot alles gebruikt is! (of jij moet het eerder stoppen natuurlijk! :p)

Maar je kan het nog veel gemakkelijker doen met Partition Magic!! Maar Fdisk werkt op prima hoor! :wink:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

zelfs tegelijk met VI [/B]

-Offtopic-
Als je een dual PIV 2GHz met 1 gig ram ofzo hebt wel :slight_smile: Pff… dat alles tegelijk draaien is niet mis…

Linux kan van elke harde schijf booten, bij mij boot ie van me F: schijf dus geen probleem!
Wel heeft linux dus 2 partities nodig, 1 voor de data en een swap partitie deze kun je niet met fdisk voor windows aanmaken maar alleen met partitionmagic of met cfdisk(Linux).

Maar welke os’en wil je eigenlijk allemaal gaan draaien?

Alleen moet je er wel op letten dat je met 4 OS’en wel heel wat cpu power en schijf ruimte nodig heeft!

Originally posted by Sorcerer
[B]

Maar welke os’en wil je eigenlijk allemaal gaan draaien?

Alleen moet je er wel op letten dat je met 4 OS’en wel heel wat cpu power en schijf ruimte nodig heeft! [/B]
os’en zie bovenaan de post

en 61 gig genoeg of zou ik meer nodig hebben :slight_smile:

Zeker genoeg Linux neemt met een paar software pakketen ongeveer 1 Gig in en de rest van de os’en weet je het wel van!