Promise ide controller

ik heb laatst een promise ultra 133 tx2 ide controller om mijn 7 harde schijven te kunnen aansluiten.
maar nu heb ik een probleem :frowning: :frowning:
in de windows verkenner zie ik alleen maar de eerste van de 4 aangesloten harde schijven.
in de bios en en in de device manager zie ik wel alle schijven maar in de verkenner niet wie weet wat ik hier aan kan doen.

B.V.D. Bmad

Heb je de harde schijven wel ingedeeld? Onder de aanname dat je gebruik maakt van Windows XP (of eventueel 2000): ga naar je bureaublad, klik rechts op “Deze computer” en kies “Beheren”. Ga in het nieuw geopende scherm naar het “Schijfmanagement”. Zie je hier de missende schijven wel staan? Dan is het enkel een kwestie van indelen/toewijzen.

ps lang niet gezien :wink:

gebruik nu win2k server, omdat xp te lang laad zie xp laadscherm 10 min voor dat er wat gebeurd :frowning:

maaruh om antwoord te geven op je vraag nee ik zie ze hier ook niet

en idd is lang geleden :smiley:

WindowsXP neemt 10 min om te laden? Dat lijkt me te duiden op een softwareprobleem. Het zou me niet verbazen indien dat wat te maken heeft met je RAID controller, aangezien de initialisatie daarvan tijdens het laden van Windows gebeurt.

Maar goed, terug naar je vraag. Ik zou je willen adviseren de Promise array manager te installeren (krijg je bij je Promise controller). Dit programma moet alle schijven aan de controller tonen, of Windows ze nu wel of niet ziet. Probeer dat eens…

heb het programma gedownload maar het ziet geen schijven :frowning:
maar dat kan zijn omdat het blijkbaar alleen raid arrays ziet en die heb ik niet

P.s. het is geen Raid controller maar een gewone ide controller.

P.s.s waar zit de edit knop ?? ander had ik dit in de vorige post erbij geedit

Na een half uur kun je je eigen posts niet meer editten. Daarom is er dus ook geen edit knop :wink:

Voor zover ik weet is een TX2 wel een RAID controller (heb em zelf ook gehad). Je kunt deze controller wel als gewone IDE controller gebruiken, maar met een truukje. Je moet daartoe RAID arrays aanmaken van 1 schijf per stuk. Dit moeten striping (RAID-0) arrays zijn. Darana denk ik dan ook dat je schijven zichtbaar zijn.
Overigens: ik kon op mijn TX2 destijds wel gewoon de fysieke schijven zien in de PAM, ook al waren deze neit ingedeeld!

Nou het is toch echt een IDE controller hoor geen Raid controller.

maar vonde deze 2 error logs mischien kan je er wat mee:

Event Type: Error
Event Source: Service Control Manager
Event Category: None
Event ID: 7000
Date: 9-11-2005
Time: 18:19:11
User: N/A
Computer: BMAD-SERVER
Description:
The Promise RAID message server service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.

Event Type: Warning
Event Source: Ultra
Event Category: None
Event ID: 26
Date: 9-11-2005
Time: 18:18:14
User: N/A
Computer: BMAD-SERVER
Description:
The driver has detected that device \Device\Scsi\Ultra1 has old or out-of-date firmware. Reduced performance may result.
Data:
0000: 0f 00 10 00 01 00 64 00 …d.
0008: 00 00 00 00 1a 00 04 80 …?
0010: 04 00 00 00 00 00 00 00 …
0018: 01 00 00 00 00 00 00 00 …
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 …
0028: 00 00 00 00 01 00 00 00 …
0030: 00 00 00 00 09 00 00 00 …

Ik heb eventjes de floppy erbijgepakt. Op mijn floppy staat TX2+, dat zal de RAID functionaliteit verklaren. Jij hebt natuurlijk de non-+ versie :wink:

Maargoed. Ik heb eens naar je events gekeken maar ik denk niet dat daar een probleem ligt. Het eerste probleem vertelt iets over de messenger service (waarschijnlijk een service die bij problemen (bijv door SMART afgegeven) een berichtje op je desktop plant). De tweede waarschuwt alleen voor een mogelijke terugloop in de performance. Werkt de betreffende schijf wel of niet? Zo niet, probeer deze dan eens lost e koppelen en kijk dan eens wat er gebeurt.

Heb je overigens al eens alles nagekeken (bekabeling goed aangesloten, jumpers goed staan (beter geen CS gebruiken))? Ik weet dat het zeer triviaal klinkt, maar je weet maar nooit…

yep en heb 2 schijven weer terug gehangen aan de raid controller die op het mobo zit, maar waarvan de 2e master kapot is en hier worden ze wel meteen herkent :confused: :confused: :confused:

Laat die tweede master dan eens ervanaf wanneer je alles aan de Promise controller hangt. Grote kans dat die tochj op de een of andere manier stoort (verschillende implementaties kunnen tot verschillend gedrag leiden).

je bedoeld de 2e master uit schakelen ??? of gewoon die hele raid uit schakelen ???

Je hebt geen raid :stuck_out_tongue:

Nee, alleen die defecte schijf uitschakelen.

LOL :doh:

het gaat een beetje de mist in :o :o
op het mobo zitten 4 ide aan sluitingen dus voor totaal 8 schijven.
hiervan zijn er 2 raid aansluitingen hiervan is de secundaire master niet goed ( zeg maar de 7e plek)

om dat ik hier toch meer schijven in wil heb ik dus de PCI promise IDE controller gekocht.
en bij deze promise controller zitten 2 ide aansluitingen dus 4 schijven.
Ik zie hier van alleen de eerste :frowning: :frowning:
om te controlleren of de schijven toch werken heb ik 2 van de 4 schijven die op de promise controller zitten ( kwamen van de raid controller af) weer terug op de raid gezet en daar werken ze gewoon.

Kan hier dus uit afleiden dat de promise controller niet goed werkt.

Is het nu een beetje duidelijker :confused: :confused: :confused: :confused:

P.s. er zijn geen kapotte schijven

heb de raid op het mobo uit geschakeld had ook geen enkel op effect dus het kan ook geen storing zijn van andere ide sturings apparaten zijn :frowning:

Hmm ok, nu wordt het allemaal wat duidelijker. Nu komt er namelijk een geval bij: jouw TX2 heeft wellicht problemen met het herkennen van schijven die aan de RAID controller gehangen hebben. Het komt wel eens voor dat een RAID controller gegevens op een schijf zet (voor de RAID indeling van de schijf; sommige RAID controllers doen dat ook indien je niet in RAID mode werkt!) die een andere controller van slag maken. Gevolg kan dan zijn dat de schijven niet of niet goed worden herkend. Ik kan je absoluut niet zeggen of dat bij jou het probleem is, maar ik heb het eerder gezien.

Beschik je wellicht over losse schijven (mag gerust een 40MB schijf uit 1991 zijn, zolang het maar IDE is!) waarmee je het andere kanaal van de TX2 kunt testen? Het beste koppel je verder alles (aan HDs) af, zodat er nies kan storen!

zoals het er nu uitziet was idd de raid een probleem heb er een oude maxtor 13 gig aan gehangen als slave en die werdt wel herkent dus dat word weer data overzetten en schijven formateren :(:(:frowning:

na nog een paar dagen van proberen en schijven wisselen van plek en andere kabels te gebruiken is het eindelijk gelukt alles werkt zo als het moet. :D:D:D:D
alleen net geen 1TB (984 Gb) :(:(:frowning:

thx dee-ehn

LOL np :slight_smile:

Tijd om uit te breiden zou zeggen. 1TB of meer doet het altijd goed in de kroeg :wink: