Processor vs Grafische kaart

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem, of liever gezegd vraag.
Op dit moment heb ik een athlon 2100+ (1747 mhz) en een radeon 8500.

Eerst wou ik eigenlijk een Radeon 9500 pro kopen, maar toen ik onlangs zag dat een athlon 2600+ (2.18ghz) enkele euro’s duurder is, begon ik te twijfelen.

Dus de vraag is;
kan ik beter de processor upgraden of de grafische kaart

Graag jullie mening…opzich kan de radeon8500 de huidige spellen best nog wel aan

damian

Het ligt er maar net aan wat je wilt doen… indien je hoofdzakelijk spellen speelt, dan is een upgrade naar een 9500(pro) een leuke, maar matige, verbetering.

De Athlon 2600+ zal je in spellen een relatief kleine winst opleveren (het zal je ongeveer een 1500 2001SE 3DMarks schelen), maar bij echte processorintensieve applicaties tot zijn recht komen.

Of het nu nodig is te upgraden? Tja, zelf zou ik het niet doen.

Nu weet ik niet wat voor gebruiker je bent, en wat voor Athlon 2100+ je hebt, maar indien je een beetje gelukt en ook nog van overklokken houdt, dan kun je op dit punt wel eens aardig wat snelheid winnen (aan je radeon mod te zien hou je er wel van :))

Zelf heb ik een 2100+ op een Nforce 2 plank; deze heb ik zonder problemen op een FSB van 333Mhz kunnen zetten, waardoor ik voor nop een 2700+ heb. Loopt perfect, stabiel en lekker koel!

Indien je dit interessant vindt, laat het dan maar weten dan kan ik je wel wat meer informatie geven. Vermeld dan wel eventjes wat meer informatie over je systeem :slight_smile:

Indien je de Engelse taal machtig bent, doe je er wellicht goed aan om deze thread eens in de gaten te houden. Hier gaat het zich om een vergelijkbare vraag…

Ik ben thuis nu aan het spelen op een MSI K7N2 met 1024 MB DDR ram , een 1333MHz Athlon en een Aopen GeForce Ti4200 AGPx8.

Sinds die 1333MHz er in zit in plaats van m’n “normale” Athlon 900MHz , kan ik alle spellen zo’n beetje op het maximale spelen wat mijn monitor aanbiedt. Dat is dus 1280x1024, met alle opties aan , 4x Antialiasing , etc etc. Splinter Cell, BattleField 1942 , Need for Speed Hot Persuit II , C&C Generals , etc etc werken er allemaal prima op.

In jouw geval scheelt een CPU denk ik niet zo heel erg veel , je krikt je MHz’jes een beetje op , maar er veranderd niets aan de FSB en zo (wat het bij mij wel deed).

Een GPU scheelt ook niet zo heel erg veel, al weet ik niet onder wat voor resolutie je het zaakje speelt en met welke opties al dan niet aan.

Ik zou in jouw geval wachten op de nieuwe ATI of GeForce lijn.

He bedankt voor jullie snelle reacties. Heb al diverse “tweaker” websides bezocht.

Zit er over na te denken sneller geheugen te kopen om mijn cpu te kunnen overclocken zonder dat mijn geheugen de beperkte factor wordt. Mijn XP 2100+ is niet van de optimale week/jaar qua produktie (lees verkeerde stepping).

Wel kan ik op mijn mobo (MSI kt3 ultra 2 -r ) een 333 mhz fsb toepassen na een bios upgrade. Een 2600+ (fsb 333) zal dus eem optie kunnen zijn.
Tevens zou ik de radeon 9500 pro willen voorzien van een modded bios om de clocksnelheid te kunnen verhogen (300+mhz ipv van 275). De bios is nu locked.
Dit laatste kan tot behoorlijke winst leiden in de 3dmark.

Normaal speel ik (mohaa, ghostrecon, spearhead etc) op 1024 x 768, met alle opties aan. Nieuwe spellen zoals Splinter Cell, en C&C Generals dwingen, ondanks mijn hardware, de comp soms toch op de knieen met alle opties op max.

Misschien toch maar wachten op de 9600 pro van ATI

ps wat heb je gedaan om je 2100+ te overclocken?? Alleen de fsb vergroot? Of ook unlocked?

damian
:a

De 2100+ is van de factory niet gelocked op multiplier 13 of lager.

Ik heb echter niet met de MP gespeeld, maar puur en alleen met de FSB. Deze heb ik gewoon op 166Mhz gezet in het bios, synchroon aan het geheugen. Werkt perfect, in sommige benchmarks verslaat mijn CPU zelfs een echte 2700+. En dat voor nog geen ?100…

Is voor jou wellicht ook een goed idee… FSB op 333 zetten met een 2100+… indien je een beetje creatief bent, kun je ook nog met de MP gaan spelen!

ik zal eens wat stoeien met de fsb als ik de bios geupdate hebt

maak jij gebruik van pc2100 ddr geheugen?? of hoger??

Ik gebruik PC2700 geheugen…

dank je

dan is dat mijn bottleneck…

Originally posted by damiandimitri
[B]dank je

dan is dat mijn bottleneck… [/B]

Dat hoeft niet… je hebt een grote kans, indien een beetje redelijk geheugen hebt, dat je het toch opgeklokt krijg. Vooral indien je de CAS latencies wijzigt naar bijv 3 (indien ze hier nogn iet op staan natuurlijk) is de kans groot dat je geheugen een stukje sneller dan gespecificeerd kan lopen. Je hoeft niet persé een 333Mhz FSB in te stellen, je kunt wellicht ook een tussenliggende waarde (bijv 150Mhz) proberen…!

Dit is wel de goedkoopste oplossing natuurlijk. Maargoed, zoals gezegd, als ik jou was zou ik eventjes mijn geld bewaren en dan iets kopen wat een groter snelheidsverschil tot gevolg heeft…

lijkt me ook verstandig…

zal vanavond eens wat proberen