Processor maakt plots lawaai!

hallo allemaal,

mijn pc (P3, 667 Mhz, Medion, 256 Ram) maakt de laatste 3 weken heel wat lawaai wanneer ik hem opstart.

ik hoorde (of dacht te horen) de koeler heel duidelijk!
normaal gezien was dat altijd al het geval, maar eens Windows XP volledig opgestart, dan ging het geluid meestal volledig weg en kon ik vlot met mijn pc werken.

nu, ik heb de kast open gedaan en de koeler eruit gehaald en die schoon gemaakt (gewoon met een stofdoekje) en terug geplaatst, maar het geluidsniveau bleef irritant hoog, zelfs NA het opstarten van de pc.

het geluid verdwijnt met een tik tegen de pc-kast ter hoogte van de processor, maar daarna komt het gewoon terug.

mét of zonder de koeler maakt geen verschil omdat ik dat ook al geprobeerd heb om te achterhalen of ik gewoon een nieuwe koeler (zo’n ventilatortje) moest gaan halen of niet/.

nu is mijn vraag of ik die “grill” van de processor moet af halen en wat van die koelingpasta erop moet smeren of niet?

ik heb dit nog nooit gedaan, maar echt zin om mijn pc-bak naar een computerwinkel te dragen heb ik niet omdat die lui daar heel wat geld (UURloon terwijl het mischien maar een halfuurtje werk kost) voor durven te vragen.

het gekke is dat dit is gekomen vanaf ik de pc dag en nacht aan liet staan om wat dingen te downloaden met winmx.

wie kan me hiermee helpen?

alvast heel erg bedankt voor een spoedig antwoord.

groetjes,

Andros

hou je ventilator van je processor even tegen, als het geluid dan weg is koop dan maar een nieuwe voor je processor, blijft het geluid dan is het ofwel een van op je grafische kaart of die van je voeding deze zijn allemaal met een beetje handigheid te vervangen.

je kan ze op dezelfde wijze “testen” , hou die van je voeding wel ff tegen met een balpen en niet met je vingers :d :vleesmolen:

Aangezien dat je processor een volledige electronische componenet is haalt het niets uit om deze onder handen te nemen er zit immers niets in dat kan rammelen net als alle andere electronica, wat je mischien nog kan bekijken is of je koelvin nog goed vast zit op je processor, als deze mischien aan 1 kant is losgekomen kan het oiv de fan beginnen rammelen

BTW het is logisch als jeje pc dag en nacht laat aanstaan
dat je fan’s veel sneller stuk gaan,

Rip²eR

Originally posted by Ripper
[B]hou je ventilator van je processor even tegen, als het geluid dan weg is koop dan maar een nieuwe voor je processor, blijft het geluid dan is het ofwel een van op je grafische kaart of die van je voeding deze zijn allemaal met een beetje handigheid te vervangen.

je kan ze op dezelfde wijze “testen” , hou die van je voeding wel ff tegen met een balpen en niet met je vingers :d :vleesmolen:

Aangezien dat je processor een volledige electronische componenet is haalt het niets uit om deze onder handen te nemen er zit immers niets in dat kan rammelen net als alle andere electronica, wat je mischien nog kan bekijken is of je koelvin nog goed vast zit op je processor, als deze mischien aan 1 kant is losgekomen kan het oiv de fan beginnen rammelen

BTW het is logisch als jeje pc dag en nacht laat aanstaan
dat je fan’s veel sneller stuk gaan,

Rip²eR [/B]

hoi,

wel, ik heb die ventilator er zowiezo al eens uitgehaald en de pc opgestart en het geluid is nog altijd aanwezig.
ik heb nog nooit gehoord van een koeling op mijn grafische kaart (Riva TNT2 : 32 Mb), maar het gedeelte van de voeding of de koelvin (ik ga ervan uit dat je die “grill” bedoelt waarop de ventilator gemonteerd staat?) ga ik zeker eens nakijken.

alleen de koeling van de voeding is een beetje riskant te noemen;
van pc’s heb ik niet veel kaas gegeten (getuige mijn vele berichtjes).

bedankt voor de reaktie trouwens :wink:

Andros