Procesors

vbimport

ik wil een nieuwe pc kopen

ik heb de keuze uit een paar modellen:
het eerste:amd thunderbird 1.2ghzprocessor(is dit een goede processor,er is mij verteld dat deze niet zo goed zijn als de andere)
de tweede :intel pentium4 1.4 ghz processor
de derde : amd duron 850mhz

de eerste heeft 256mb sd ram
de tweede 128 rd ram
de derde ook 128 sd ram
daarover is mij verteld dat dit de snelheid van je pc het meest beinvloed

welk model zouden jullie kiezen??
dank bij voorbaat

Hmmm zodadelijk ga ik deze ff moven, deze hoort in het hardware forum :).

Goed, antwoord op je vraag.

CPU 1: AMD 1,2 Ghz met 256MB. Prima CPU hoor. Deze CPU heb ik ook en is lekker snel (blaast onder bijna alle apps de PIV gewoon eruit). Er is nix slechter aan deze CPU als de andere AMD’s bij mijn weten. Ik heb er zelf geen problemen mee en ik ken eigenlijk niemand die er wel probs mee heeft (gehad). Stabiel, snel en goedkoop zou ik zeggen.

CPU2: PIV 1,4. Euh tja, wat zal ik ervan zeggen. De PIV is een dure CPU dis eigenlijk slecht presteert. Alhoewel de CPU en het RDRAM retesnel zijn presteert hij toch slecht aangezien er bijna geen apps/games die gebruik maken van al deze leuke dingetjes die de PIV biedt. Kwalitatief is hij goed, maar de prijs/kwaliteit verhouding ligt zeer laag. Ook is het PIV platform nog lang niet zo uitgekristaliseerd als het AMD Athlon platform. En dat zul je merken ook. In mijn ogen is momenteel een PIV totaal onintressant. Alleen al het enorm dure mobo, geheugen en kast die je ervoor nodig hebt.

CPU3: Duron 850. Ook een hele goede CPU, maar ligt kwa prestaties stukken lager dan de 2 bovengenoemde CPU’s. Het is een budgetCPU en dat merk je ook. Je moet eraan denken dat deze CPU ongeveer gelijk presteert aan een PIII 750 a 800Mhz.
Indien je iemand bent die z’n PC alleen gebruikt voor wat surfen en wat textverwerken etc dan heb je aan deze CPU met 128MB wel genoeg. Wil je meer (audiobewerking bijv.) dan is een Athlon ofzow zijn meerprijs meer dan waard. 128MB is trouwens ook wat weinig tegenwoordig…

Dan nog ff over dat geheugen. De geheugenbandbreedte is theoretisch gezien erg belangrijk voor het presteren van je systeem… ik praktijk blijkt dat vaak anders te zijn. Aangezien weinig apps/games echt nuttig gebruik maken van de (enorme) bandbreedte van het geheugen merk je vaak weinig van de extra bandbreedte. Dit merk je wel als je gaat testen op een AMD systeem met 133Mhz geheugen en een PIV systeem met 400Mhz geheugen. Ook DDR geheugen (voor een Athlon) met 266Mhz levert je nominaal maar een prestatiewinst van 4% op… niet echt het geld waard en zeker geen bepalende factor voor de snelheid van je systeem. Al willen ze je dat vaak wel doen geloven.
En nu we het er toch over hebben, ook de MHZen zijn niet meer zo erg bepaldend voor je systeem in veel gevallen. Bij het coderen van een DIVX ofzow merk je het wel…

zeer hard bedankt voor deze zeer goede raad

Ga voor optie 2 !!!

Originally posted by TDI
Ga voor optie 2 !!!

Ik ben ut wel redelijk met DN eens en zou dan ook voor PC nr.1 gaan! :stuck_out_tongue:

Originally posted by Wookie

Ik ben ut wel redelijk met DN eens en zou dan ook voor PC nr.1 gaan! :stuck_out_tongue:

ja ik ook…die p4 bied veel te weinig en kost veel te veel, en AMD rulez gewoon.