Probs met PCI USB kaart... :-(

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een USB ADSL modem maar ik kwam erachter dat deze mijn PC flink vertraagt. Als deze modem in de USB poort zit en aanstaat dan kan ik bijvoorbeeld niet meer op 12x branden en gaat deze steeds in de BURN-proof mode (de buffer blijft overigens wel vol). Als ik de modem eruit haal en opnieuw opstart dan zijn de problemen voorbij. In het begin liep de modem ook geregeld vast en verloor de de connectie.

Na enig speurwerk kwam ik erachter dat dit komt door de combo VIA chipset op mijn mobo en de USB ondersteuning. Met apparaten die veel van de poort vragen krijgt deze soms niet genoeg stroom en werkt die niet meer goed. Precies mijn probleem dus. Ik heb toen de VIA drivers ge-update naar de laatste versie en deze problemen waren voorbij. De modem kan nu de hele dag aanstaan zonder enig probleem. Maar het vertragen van de PC blijft nog steeds zo.

Ik ben weer verder gaan speuren en vragen en kreeg de suggestie een aparte PCI kaart met USB poorten te gebruiken die deze problemen zouden moeten oplossen. Dus ik heb er een gehaald met een OPTI chipset die goed met VIA zou moeten werken. Enniewee als ik die kaart in mijn PC doet dan gebeurd er niets meer. De PC start niet eens op en het bekende bliepje van de BIOS blijft ook uit.

Ik heb geprobeerd deze in een ander slot te doen en dat werkte gedeeltelijk. Eerst deed die het en wou Windows XP de drivers gaan installeren maar liep vast tijdens de installatie. Toen na een herstart kreeg ik meteen een blauw scherm. Ik heb die kaart er toen maar uitgehaald en mijn PC weer dicht gemaakt. Dat is een klote werk want ik kan er amper bij… Maar goed ik las op ComputerTotaal dat er problemen kunnen zijn met Windows XP en het aansturen van PCI poorten. Een mogelijk optie zou zij om in het BIOS de ‘enable Plug&play’ optie uit te zetten.

Zoals gezegd kan ik amper bij mijn PC komen en ik heb niet veel zin om dat ding weer uit elkaar te halen. Mijn vraag nu: kent iemand dit probleem? En zo ja wat is de (eventuele) oplossing?

Mijn systeem:

AMD Athlon 700MHz
256MB RAM @ 133MHz
ASUS K7V mobo
Maxtor 30GB 7200 rpm

Alls is verder goed aangesloten. Het branden op 12x werkt bij alle brandprogramma’s die ik heb (CDRWin, CloneCD, Nero) niet goed meer.

Alvast bedankt!

Zo te merken krijgt:

a. jouw CPU het niet meer goed geregeld, de USB->modem vreet veel CPU cycles waardoorhet branden niet goed gaat
b. jouw Chipset het niet meer goed geregeld, dataverkeer van de USB poort tegelijk met dataverkeer op de IDE poorten zal te zwaar zijn

De losse USB kaart op dit punt de oplossing (door een onboard controller, SCSI idee zeg maar)? Niet ideaal, maar als je genoeg PCI sloten vrij hebt en je de kaart goed geadresseert krijgt, geen probleem. Maar dat wil dus niet.
Enkele opties:

a. flash je bios eens naar de laatste versie, dat kan eventuele problemen met insteekkaarten oplossen
b. “roteer” je PCI kaarten zodat iedere kaart of een uniek IRQ krijgt of alleen de kaarten die een IRQ kunnen sharen ook daadwerkelijk IRQ sharen (dat is proberen geblazen, ik weet het)…

Bedankt voor je antwoord.

Hmm een BIOS upgrade zou helpen ? Ik kan dit vinden voor mijn ASUS K7V:

K7V (5 PCI, supports 1GHz Athlon CPU, AGP 4X, Audio Modem Riser, UDMA/66, ATX)

• BIOS Upgrade and Road Map :

K7V BIOS Ver. 1007 08/04/2000
Fix COM2 problem under Windows 98SE.
Add AGP mode control item.
Add PC-100 and PC-133 showing message.
Change DRAM frequency showing method.
Fix the disappearance of CD-ROM under Windows 2000 in previous BIOS.
Check SDRAM is ECC, EC-Only, or none, and then show the setting in the configuration menu.

K7V BIOS Ver. 1006 05/31/2000
Fix flashing BIOS failure when user enables Byte Merge function.
Fix the incorrect year under Windows 2000
Ik weet zelf eiegnlijk niet eens welke ik nu heb :slight_smile: Ik zal eens kijken. Voor het wisselen van de PCI sloten voel ik niet veel. Ik kan er niet makkelijk bij maar goed, als het niet anders kan :rolleyes:

Of het de oplossing is weet ik niet, ik heb geen flauw idee. Ik adviseer dit enkel en alleen omdat ik vaker vreemde problemen met insteekkaarten heb meegemaakt en ze met een BIOS flash heb weten op te lossen…

Neem bijv mijn eigen systeem van een half jaar terug:
MSI K7T Pro2a mobo met een Tekram DC395U SCSI kaart erop. Effect: beeld knippert bij het inschakelen van de compu in alle mogelijke kleuren, maar het werkt niet. Ff BIOS geflasht en het werkte als een tiet…

Je kan natuurlijk eerst gewoon kijken welke kaarten sharen hè!
Scheelt weer kast open maken in 1e instantie!

Configscherm/systeem hier zoek je naar je Hardware devices (hangt van je OS af waar) dan bij Device Manager View -> Resources by Connection -> Interrupt Request (IRQ)
Kijk hier wat shared en met wat. Bedenk ook of deze kaarten/app dit wel kunnen.

Originally posted by Wookie
[B]Je kan natuurlijk eerst gewoon kijken welke kaarten sharen hè!
Scheelt weer kast open maken in 1e instantie!

Configscherm/systeem hier zoek je naar je Hardware devices (hangt van je OS af waar) dan bij Device Manager View -> Resources by Connection -> Interrupt Request (IRQ)
Kijk hier wat shared en met wat. Bedenk ook of deze kaarten/app dit wel kunnen. [/B]

Ik weet niet hoe dit bij Windows XP zit, maar bij Win2k werkt dit niet. Waarom? De IRQ’s die Windows aangeeft zijn anders dan de IRQ’s die het mobo aangeeft. En qua sharen zou ik toch maar op de IRQ’s die je mobo aangeeft afgaan.

Hoe je deze bekijkt? Heel erg simpel. Pak een willekeurige, niet bootable diskette. Start je computer op met die diskette in de drive (wel ff in de BIOS booten op floppy zetten, boot other devices disabelen…). Je kirjgt dan een foutmelding dat je een diskette in de drive moet doen… hierboven staat een tabel met IRQ’s… kijk hier eens na…