Problemen nieuwe hp printer

vbimport

Een vriend van me heeft een nieuwe HP 640c printer gekocht, maar deze is niet aan de praat te krijgen.

De printer wordt normaal via de bijgeleverde cd geinstalleerd (parralel).
Overal staat dan 640c maar op het eind van de installatie krijg je een melding: hp 990c succesvol geinstalleerd (hier wordt dus een ander type aangegeven...)
Besturingssysteem is win me

Het probleem is dat als je iets wil printen er alleen 1 regel wordt afgedrukt en die regel bestaat uit allemaal rare tekens (dit doet ie trouwens 2x achter elkaar).

We hebben ook nog de nieuwste drivers van hp-site geprobeerd, maar ook dit heeft niets geholpen.

We hebben het ook nog op een andere computer met hetzelfde OS erop.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn....

Bi-Directionele printerkabel?

Juiste instellingen voor de printerpoort in de BIOS?

2 dingen die me zo te binnen schieten.

Weet niet wat je precies bedoelt met een Bi-Directionele printerkabel…
We hebben de printerkabel gebruikt die hij aan z’n vorige printer had hangen en die werkte toen normaal.
Ook was zijn vorige printer een parralel aangesloten printer dus ik neem aan dat de instellingen in de bios goed staan.
Waar moet deze instelling anders precies op staan ?

Als die vorige printer een HP 500 of lager was, dan is de kans groot dat de printerkabel niet geschikt is voor bi-directioneel (twee-richtings) verkeer.

De instelling van de printerpoort in de BIOS kan EPP of ECP zijn…ik ben er te lang uit om te weten welke van de twee het moet zijn, maar ik dacht ECP.

Waarschijnlijk is de paralelle mode “EPP” de correcte waarde. ECP doet het trouwens meestal ook. SPP komt minder voor.

Een combinatie van protocollen bijv ECP+EPP doet ook vaak wonderen. Speel hier dus een beetje mee…!