Problemen met NEC1300 DVD/RW brander

Beste lezers van dit forum,

Ik weet niet of mijn probleem hem nou zit in de brander, XP of de brandsoftware maar mijn vermoeden is dat er iets fout zit in XP home.

Sinds een tijdje is het zo dat wanneer ik een dvd gebrand heb, ik deze wel af kan spelen op mijn PC maar niet meer op mijn JVC-speler (stand-alone).

Ik heb al eens een nadere brander erin gezet maar die gaf hetzelfde probleem.

Heeft iemand enig idee waar hem dit probleem in kan zitten? Ook het up- of downgraden van de firmware haalt niets uit.

Ik heb hem al van Master naar Slave gezet en weer andersom. Op een andere hardware-adres in de PC gezet, leverde ook niet op.

Wat ik wel zie is dat de DMA off staat maar ‘Autorun’ staat ‘on’ dus dit moet automatisch worden gedetecteerd.

Ik ben een beetje uitgedacht. Iemand enig idee?

Avé,

Marco van Groos.

Marco, welkom aan boord!

Persoonlijk denk ik niet dat jouw probleem gerelateerd aan Windows is.
Mag ik aannemen dat je alle instellingen op je computer hebt staan zoals ze vroeger stonden?

Wat een eventuele oorzaak zou kunnen zijn, is het merk/type schijfje wat je gebruikt. Sommige spelers hebben problemen met sommige schijfjes, daar kom je gewoon niet langs. Ik zie dat je op een NEC1300 schrijft. Deze brander was destijds een goed apparaat, maar zet op moderne media helaas niet meer de beste prestaties neer, vooral wanneer je gebruikt maakt van goedkopere media.
Je zou eens een ander schijfje kunnen proberen. Het liefst eentje geproduceerd door Tayo Yuden (niet al te veel verkrijgbaar in Nederland overigens), de kwaliteit van die schijfjes is altijd subliem.

Andere oorzaken? Stel, om de een of andere reden, dat je een DVD brandt die niet voldoet aan de eisen van de DVD standaard (dat zou duiden op een foute instelling in je software), dan is het niet meer dan logisch dat je DVD speler er niet mee overweg kan. De PC is altijd wat soepeler met dat soort dingen en weet vaker afwijkende zaken nog goed op je beeld te krijgen…

Is dit allemaal niet het geval, kun je ons dan laten weten wat voor foutmelding je DVD speler je geeft?

Ik hoop dat ik je een beetje in de goede richting help…!

De schijfjes die ik gebruik, gebruikte ik voor dat de problemen ontstonden ook. Dus dat kan m.i. niet het probleem zijn. Ik gebruik Nashua DVD-RW. Die werkte in het verleden altijd en nu niet meer. Daarom is het juist zo vreemd.

Avé,

Marco van Groos.

Marco,

Het komt wel eens voor dat je waneer je schijfjes van 1 producent koopt, er toch verschillende schijfjes of gelijke schijfjes met een andere kwaliteit onder schuilen.
Dat zou afwijkende resultaten kunnen verklaren!

Om vast te stellen welk schijfje er echt onder dat Nashua label zit zou je eens DVDIdentifier (http://dvdidentifier.cdfreaks.com/) kunnen downloaden.

Hoi Dee-ehn,

Het is inderdaad Philips. Nec zegt dat in ieder geval de volgende moeten worden ondersteund door de Nec1300a:

c) DVD+R Media (4x/2.4x)
RICOH, Mitsubishi (Verbatim), Taiyo-Yuden, Sony
d) DVD+RW Media (2.4x)
RICOH, Mitsubishi (Verbatim), TDK

Dus ik zal er morgen eentje kopen om te kijken of daarmee het probleem verholpen is.

Avé,

Marco van Groos.
Ps. Ga je echt naar Italië?

Marco,

Welke DVD media van Philips heb je precies gebruikt?

Wat NEC zegt is leuk… maar… er is een groot verschil tussen ondersteunen en goede resultaten behalen. Mijn advies: gebruik de search functie van dit forum eens om naar scans te zoeken van een NEC1300 met verschillende media (let daarbij op de gebruikte firmware!!!). Zo krijg je een beetje een idee wat voor een resultaten je mag verwachten.

Indien dit je als koeterwaals in de oren klinkt, dan hoor ik het wel :slight_smile:

Italie? Euh oeps… ik ben helemaal vergeten die melding weg te halen, staat er al sinds juli! Was me niet eens opgevallen, snel veranderen dus :). Ik ben dus van de zomer 2 weken naar Italie geweest. Mooi land hoor :wink: