Problemen Cd-rom

vbimport

Ik heb ene stomme IDE A open cd-rom 48x.
En ene Hp8100 writer IDE en ene Yamaha SCSI 8424s (8x) en 2 HD’s IDE. SCSI kaart Symbios Logic 8100S Pci
intel 400 Mhz 128 Mb Ram.
Kleine desktop kist (zit heel vol)

Ik kon vroeger nipt op 8x branden (van Cd-rom naar Scsi writer). Ik moest het programma (prassi) op 8x zetten i.v.p. max.
Als ik max. koos dan nam die 6x ofzo.
Nu denk ik dat mijn Cd-rom naar de haaie is.
Kan NIET meer op 8x branden + cd-rom doet gek

Nu is mijn vraag welke cd-rom koop ik nu het beste. En kan ik ene SCSI cd-rom op MIJNE pc aansluiten (op mijn SCSI kaart, of moet ik een nieuw SCSI kaart hebben ?)?

Ik had gedacht aan deze: Plextor SCSI CD-Rom 40x : 4.300 BEF. Is de prijs redelijk ?

Als ik een Plextor SCSI CD-Rom 40x heb kan ik dan perfect op 8x branden ?
Kan ik dan ook spelletjes spellen terwijl ik brand ? Ik deed dat thans met mijne IDE (ging min of meer)

Dat hangt ervan af welke cd je wilt kopieren,op een normale cd ga je geen problemen hebben met een ultraplex, maar de cdroms van tegenwoordig zijn beveiligt en dwz dat als je on the fly kopieert (cd naar cd) dat je waarschijnlijk pech zult hebben omdat er illegal tracks opstaan, en of errors
de reader zal dus nooit je writer kunnen volge, en zal eruit springen

Ik maak meestal copie (gene CLONECD) van copie.

PS: spellen = spelen :-))

Als de audiocd’s picobello zijn kun je met die plex gerust op 8x "on the fly"branden.
Zelf doe ik het wat kalmer aan, audio op 4X.
en als antwoord op de SCSI vraag: ja je kunt de 50polige flatcable doorlussen, misschien zitten er al 2 connectors aan maar let bij SCSI op het volgende:
ID adressen moeten verschillen.
Meestal zijn ze binair ingesteld, dus 4 2 1.
De waarden bij “on” tel je bij elkaar; 4 en 1 on>ID=5
Het hoogste ID adres wordt als eerste gescand en wordt meteen na de HD’s benoemd.
Dit kun je naderhand nog in win veranderen.
Het laatste apparaat aan de flatcable moet terminated zijn, de andere dus niet.
Je kijkt dat het beste na, voor dat je inbouwt.