Probleem met voltages voeding?

vbimport

Hallo, mijn computer loopt geregeld vast de laatste tijd (lees: spontane reboots). Mijn systeem eerst maar eens:
(Gekocht bij Norrod)
std kast, 300 W midi tower (zit een Maxpower :confused: voeding in)
MSI KT266 Pro
TB 1400
Maxtor 40 gig 5400 rpm
384 MB DDRAM (128 M-tec, 256 Twinmos)
ASUS V7100 Pro 64 MB
2 netwerkkaarten (intel/realtek) intel 10 Mbit, realtek 100 Mbit
Sony crx-120E 4x4x24x brander
Thermaltake Volcano.... ehhh nouja, heatsink met TT 60x60 fan...
1 SUNON 80x80
1 SUNON 60x60

Mijn temperatuur: 10.5*133: ongeveer 41 graden idle, 10*150 ongeveer 46 idle. Niks aan de hand zou ik zeggen met de temperatuur.

Mijn voltages, nu komt het:

In een review van een Zalman PSU (had ik hem maar...) zag ik dat de voltagelijn van +12V een uitwijking mocht hebben van 0,25V, anders zou dit resulteren in een onstabiel systeem...
Kijk mijn voltages nou eens! Soms duikt ie gezellig onder de 11 V! :eek: :eek:

Is mijn voeding :Z :confused: en komen de crashes daardoor?

BVD
ZKHbaldo

De afwijkingen van het 12V-voltage van je moederbord zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn! Het hoeft echter niet.

Zou je me dat testprogrammatje van je willen sturen, dan zal ik hem strax (als ik weer thuis ben, ben zodadelijk een paar uurtjes weg) eventjes loslaten op een paar computers hier in huis!

Wat je ook kunt doen is even je geheugen testen, aangezien dit nogal graag de oorzaak van problemen zoals deze is. Gebruik daarvoor MemTestx86. Zoek ff op google naar een downloadlocatie!

Heb hem nu gedownload, ik draai hem zo even, nadat ik cpucool heb ge-upped voor je en hij een bootdiskje heeft gemaakt. http://members.home.nl/baldo/CPUCOOL9.ZIP dat moet hem zijn.

ZKHbaldo

Wou ik verdomme net weer een reply plaatsen over hoe de test ging, POEF, reboot… zucht… Maar goed, ik heb de test 1x helemaal gedaan, hij ging verder met de tweede keer, dat vond ik een beetje overbodig. Hij gaf helemaal geen errors aan. Niks. Ik heb al bij Norrod aangeklopt over het probleem. Als het aan de voeding ligt eis ik een goede voeding, misschien dat ik voor zo’n aopen HQ45 of heeeel misschien een HQ08 kies met bijbetaling, als dat een optie is. Zo te zien is er volgens dat programmaatje in ieder geval niks aan de hand met het geheugen!

ZKHbaldo

ben zeer benieuwd hoe dit afloopt heb namelijk het zelfde probleem :mad: :mad: maar dan met pentium

Probeer is je CoreVoltage wat op te krikken. Als je nm ineens 100mhz meer gaat draaien met die TB, dan mag je em best wel wat meer volt geven. Je kan er vanuit gaan dat je TB een CoreVolt van 2.2V best aankan. Aangezien je mobo dat toch nie kan (nee toch?) en dat ook nie nodig is op deze snelheid hoef je er dus nie bang voor te zijn dat je em opblaast ofzo. Als je je voltage opkrikt moet je ervan uitgaan dat je temp ook stijgt. Stroom veroorzaakt nm warmte.
Ik heb dezelfde CPU en mijn TB draait op 1,6 met een voltage van 1.90. De max instelling is eigenlijk 1.85V maar dan gaat ie in de werkelijkheid 1.90V dus. (gekoeld door een ThermalTake Dragon Orb 3 (7Krpm) komt ie dan stressed op zo’n 57 graden)

Maar in dit geval, waar je voeding het blijkbaar nie aankan. Ben ik er best wel zeker van dat het hieraan ligt. Ik had nm hetzelfde probleem en heb er toen een 400W voeding in gehangen en voila! Weg fluctuerende 12 & 5V! Die gingen bij mij nm op en neer tot resp. 11,12 & 4,22V.

Juist ja, die 15100 MHz is op een Vcore van 1,85V. 10.5133 op 1.75V. Beide krijgen zulke vreselijke voltages. Als ik de BIOS defaults laadt krijg ik mijn proc op 10.5*100 MHz met 1,75 Vcore. Hetzelfde probleem. Mijn hardware hierboven is alles wat ik erin heb (ok, 3,5" diskuttestation ook nog). Dus geen andere soundcard, onboard heb ik, niks anders dan een brander (heb hier naast me 2 overleden :mad: cdromdrives liggen…). Dan heb ik toch wel genoeg aan 300 watt? Een betere kwaliteit 300W voeding zou dan waarschijnlijk wel het probleem oplossen toch? Ik heb hiervoor toch geen 400W nodig? Of wel :confused:

300W is dan genoeg hoor…

Ik heb zelf ook een 300W met:
TB 1,2
3x hdd
2x cdrom
2x cdrw
sb
gf2mx
isdn
nic
fdd
scsi
rf-muis

Het zou genoeg moeten zijn. Ik weet alleen wel dat het voor mij NIET genoeg was. Maar ik heb dan ook wel wat meer HW in me pc hangen.
'K had dus ook zo’n onstabiele 12V (en bij mij dus ook de 5V) en heb er toen een 400W in gehangen en me probs waren voorbij. Het kan best zijn dat jou 300W nie helemaal ok is, waardoor ie dus nie meer goed werkt. Je kan natuurlijk proberen er is een andere 300W voeding in te hangen kijken of het uitmaakt. Doet ie het dan wel goed dan weet je dat het aan jou voeding lag. Doet ie het nog steeds tja, misschien is die 300W dan toch te weinig. Maar aangezien jij je pc compleet ergens gehaald hebt, zou ik in eerste instantie hun erop aanspreken en goed erbij blijven als ze je config veranderen dat ze nie 1 of andere goedkope (snelle) oplossing toepassen waar jij later van zal balen.

Precies, ik heb norrod al een email gestuurd, afgelopen zaterdagavond dacht ik. Ze hebben nog niks teruggestuurd zover ik weet. Als het meezit neem ik met bijbetaling zo’n AOpen HQ45 Midi 300W. Ik kan niet eens cdrom drives in mijn onderste 2 bays doen, zitten condensatoren voor, van het mobo… Misschien ligt dit ook wel gewon aan het mobo, maar toch… ? Kankerkast! Is dat een beetje een redelijke kast? Ik heb gehoord dat er geen plaats is voor een outtake fan, maar dat wat ik gezien heb was een 250W uitvoering, weet iemand hoe het zit met de 300W?

Originally posted by Dee-ehn
[B]300W is dan genoeg hoor…

Ik heb zelf ook een 300W met:
TB 1,2
3x hdd
2x cdrom
2x cdrw
sb
gf2mx
isdn
nic
fdd