Probleem met superpc

vbimport

ik heb een probleem.
op het bedrijf waar ik stage loop heb ik een pc gebouwd.
specs:

• Moederbord : P4T-E
  • Processor : P4 1.8Ghz
  • HDD : 60GB en 30GB in een Tray
  • DVD : Pioneer slot-in
  • CD-RW: Plextor 12x schrijver
  • VIDEOKAART : Matrox G550 + matrox RT2500
  • SOUNDCARD : Creative Audigy
  • Windows XP

best een mooi ding, alleen heb ik het probleem dat als ik hem aanzet, er nix gebeurt.
alles gaat draaien, de cpu_fan, de HDD's, behalve de floppydrive.
normaal piept een computer een keer als je hem aanzet, zelfs dat doet ie niet.
ik heb ook helemaal geen beeld, terwijl hij wel werkt op een pc met een P4B moederbord.

Originally posted by happy_61

ik heb ook helemaal geen beeld, terwijl hij wel werkt op een pc met een P4B moederbord.

wie is “hij”? de monitor?

Maareuh… kijk eens of alles goed vast zit. Dat het systeem niet piept vind ik vrij vreemd om eerlijk te zijn. Ik ga er dan trouwens wel vanuit dat je bord uberhaupt piept (er zijn ook borden die een ander diagnotische tool zoals een display hebben en dan niet meer piepen)… (is de speaker aangesloten?).

Je zou dan bijna verwachten dat het toch niet aan de hardware op je mobo (cpu, mem) ligt. Waar dan wel? Tja, wellicht is het de voeding? Of een defecte VGA?

Probeer iig eens wat losse onderdelen uit te wisselen, wellicht dat je verder komt…!

“hij” is de videokaart.
normaal als je de pc aanzet moet hij ook eerst de floppydrive aanspreken, maar zelfs die geeft geen reactie.

ik heb al een andere videokaart geprobeerd, deze gaf ook geen beeld.

Alles goed aangedrukt.
en oh ja, de geheugenmodules zijn 2xRIMM 256MB.
er zitten 4 sloten op dat moederbord, waarvan dus RIMMA1+A2 en RIMMB1+B2.
Ik heb,volgens de handleiding van het MB, een module in A2 en B2 gezet en in A1 en B1 een terminator.

Originally posted by happy_61
“hij” is de videokaart.
normaal als je de pc aanzet moet hij ook eerst de floppydrive aanspreken, maar zelfs die geeft geen reactie.

Een floppydrive hoeft niet aan te gaan, dat licht aan de bios-instellingen.

Tja wat kan hiervan de oorzaak zijn (behalve defecte onderdelen):
-thermische beveiliging
-te zwakke voeding

Zit er nergens een ander diagnostisch “middel” op het mobo waaruit je wat kunt afleiden?

Ik heb zonet eventjes de specs van dit mobo bekeken en gezien dat er idd alleen maar via audio duidelijk gemaakt kan worden indien er wat aan de hand is. Tenzij je een I-panel eraan hebt maar dat neem ik aan van niet…?

Iig zou ik eerst kijken of de randapparatuur goed werkt (stroomtoevoer e.d.)… is dat het niet dan zou ik eerder richting beveiliging of mobo gaan denken…

Bij dit soort problemen moet je bij de basis beginnen

dus moerderbord, geheugen, voeding, videokaart.

start dan maar eens op heb je beeld, dan kun je verder uitbouwen met diskdrive en hardisk en andere apparatuur.

Ik heb zelf ook een probleem gehad van deze soort. Bij mij lag het aan het feit dat ik gebruik maakte van (oude) tray’s voor de harddisks. Ze ondersteunen namelijk niet de 80tig aderige kabels die we toch graag gebruiken. Dus koppel de harddisks eens gewoon rechtstreeks aan en waarschijnlijk zal het dan wel werken.

Groetjes ID2020:Z