Probleem met Msi 875P neo FISR moederbord

oke , ik zal even mijn pc zijn levensverhaal vertellen :s

ik had dus een nieuwe pc gekocht , alle stukjes mooi gekregen

specs van mobo

2 * 256 Mb DDR 400 Mhz Twin Mos
1 * Cpu intel P4 2.66 800 Mhz
1 * Msi 875P Neo FISR-2
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=434&MODEL=MS-6758

oke alles mooi in elkaar gestoken met enkele ouderen onderdelen zoals :

1 * Msi Geforce 4 Ti 4200 128 MB
1 * Hercules Game theatre xp 7.1
1 * 80 Gb Maxtor
1 * 80 Gb Seagate

en nog wat andere zaken dat nu niet belangrijk zijn ‘denk ik’

Dus ik installeer alles mooi met watercooling en hup ik zet dat ding op ik boot mooi .

Dit moet je wel weten voor ik me verhaal kan afmaken : Die
1 * 80 Gb Maxtor
1 * 80 Gb Seagate
zijn samen aan een raid aangesloten deze raid gebruik ik zoals ide eigenlijk , deed ik bij me vorige pc ook omdat ik daar te weinig ide sloten vrij had dus ik sluit deze weer aan op Raid .
Welke raid het net is weet ik ook niet , ben niet echt zo’n raid kenner raid - 0 of 1 echt geen idee sorry … ( ik hoop dat je het er kunt uit opmaken )

Dus ik boot ik instal windows XP

alles is mooi in orde
ik installeer wat drivers en plots
als ik zo wat zit te chillen terwijl ik wat drivers en software installeer zie ik ff dat men muis hangt. Zo heel ff niet lang een halve seconde mischien. Ik dacht oh , das nix maar dan … Ik zet mp3’tje op … de eerste 10 sec gaan maar dan bleef men muis weer ff steken dus me sound ook . Dit blijft zo duren en herhaalt zich af en toe.

tot na een maand en dan was ik het beu dat ik na elke minuut zo een keer bleek steken of zelfs meer ik kon / kan er zelfs niet normaal met gamen.

Ik ben zo wat beginnen prutsen , heb bios geupdate naar de laatste versie , doet niets uit . Daarna heb ik mijn soundcard van pci gleuf eens verstoken want ik dacht dat het aan de soundcard lag . Verkeerd dat ik was maar kom , ik haal ze er zelfs uit en toch blijf ik het hebben met onboard sound . Dan doe ik verder en blijf ik zoeken , alle laatste updates mogelijk geinstalled. Geen betering.

Uiteindelijk ben ik daarnet echt diep gaan zoeken want ik was het beu. Ik dacht als ik nu eens win2k instal. Dit heb ik dus gedaan wat blijkt eruit , niets is beter of niets is slechter. Nog steeds fucked up !
Oke zeg ik mischien ligt het aan de ram. Nopez ik versteek en steek er andere in . Niets deed dit uit. Kom zeg ik dit is de laatste kans ik zet ff raid controller in bios uit deze stond op Raid en niet S-ata .

En wat volgt er … Inderdaad geen probleem meer. Maar eigenlijk wel want ik wil die hdd’kes wel nog kunnen gebruiken natuurlijk. Iemand tips of hulp . Liefst wil ik die niet formatteren die hdd’kes want staat nogal veel data op en backupen kan lang duren
En op ide aansluiten gaat momenteel nietmeer omdat men ide’s vol zitten al met 2 cd roms drives en die andere met hdd’ke.

Dus ik vraag jullie hulp , hopelijk weten jullie raad hier op ?

Dank bij voorbaat

Groetjes Zage

Owja : die hdd’ke waar windows op staat is in NTFS en die 2 raid’s in FAT32 omdat ik ze niet wou formatten en ze nog uit oudere pc gehaald heb .

ze nog uit oudere pc gehaald heb .

Dat laatste kon wel eens de boosdoener zijn. Ik weet niet of er een operating system op heeft gedraaid (op die raid schijven) , maar het kan goed zijn , dat je nieuwe operating system geen fluit van die formattering snapt.

Het feit dat het twee verschillende merken (en dus verschillende eigenschappen !) harddisks zijn , maakt het er niet allemaal even mooi compatibel op.

Ik wil je adviseren deze raid configuratie ergens te backuppen , daarna de hele santekraam er af te gooien , de partities te verwijderen , de raid afbreken en daarna van de grond af weer de raid opbouwen in je nieuwe configuratie met je verse operating system.

Waren de RAIDS echter op NTFS geformatteerd ,dan had systeem ze hoogstwaarschijnlijk niet eens goed herkend. Zeker als je ook nog van EFS bescherming gebruik maakt.

ik denk dat ik me daar idd met ga bezig houden deze week maar in welk formaat zou ik dan me 2 hdd’kes van 80 Gb best formatteren ? en zijn er speciale zaken waar ik extra veel aandacht moet aan besteden ?

bedankt alvast voor je reply’s groetjes jan

Originally posted by zagevent
[B]ik denk dat ik me daar idd met ga bezig houden deze week maar in welk formaat zou ik dan me 2 hdd’kes van 80 Gb best formatteren ? en zijn er speciale zaken waar ik extra veel aandacht moet aan besteden ?

bedankt alvast voor je reply’s groetjes jan [/B]

op zich is fat32 prima , maar het kan zijn dat er een andere soort interleaving gebruikt werd op het andere moederbord.

als het even kan , doe dan gewoon geen raid , maar maak fijn twee partities van 80 gb elk. dan zijn de afzonderlijk ook heel goed bruikbaar.

dat is nu net het probleem , ik moet die 2hdd’kes op raid aansluiten want ik heb ook hier niet genoeg ide’s vrij .

dus iemand die tips weet van hoe je je raid settings in bios moet goed instellen of er een tut voor heeft