Probleem(?) met mijn Px708A

vbimport

Hallo,

heb nu een maand of 2 de Plextor PX708A - super ding… dvd -R in 14 mins klaar en werkt in elke standalone en alles…

Maar nu sinds kort heb ik opeens rare dingen … als ik een dvd ga fikken met nero of met dvddecrypter zie ik mijn ‘device cache’ de hele tijd leeg en vol worden… dus alsof die de hele tijd moet switchen ofzo… dit deed die voorheen niet en er is niks veranderd aan mijn configuratie ofzo…

Is mijn plextor nou kapot ? Zeker omdat het eerst allemaal goed werkte… en nu opeens niet meer is het zo raar…

Soms is het ook btw dat hij tot 60% zo zit te kutten met zijn cache en dan opeens wel op 86% ofzo vol blijft en dan weer netjes brand…

Iemand enig idee ? Of tips ofzo ? ze zijn erg welkom!

Thnx !

S

Welkom aan boord… (je bent de 3e nieuweling vandaag, geweldig, die toestroom :))!!!

Wat je probleem betreft: waarschijnlijk staat de DMA functie van je writer niet aan. Kijk eens in je de eigenschappen van je IDE kanaal (Windows 2000/XP) of van je writer (Windows 95/98/ME) of de optie “DMA” ingeschakeld is. Is dit niet het geval, dan moet je dit snel doen…

Afhankelijk van wat voor chipset er op je moederbord zit moet je ook nog de drivers van je chipset installeren. Heb je een NVidia of Intel chipset, dan is het gebruik maken van hen IDE drivers niet aan te raden. Bij VIA, SiS en ALi kom je er zowat niet langs.

Het kan trouwens ook zo zijn dat je harde schijf zwaar gefragmenteerd is of dat een andere bron niet in staat is om de gegevens voor 4x schrijven snel genoeg aan te leveren. Brand je vanaf je harde schijf, dan kan het nuttig zijn deze eens te defragmenteren. Brand je echter vanaf een andere optische drive, dan kan het wel eens goed zo zijn dat deze drive de gegevens gewoon niet snel genoeg kan aanleveren (vooral aan het begin van de disc) of dat de lezer op hetzelfde IDE kanaal aangesloten is als de brander (dit geeft dit soort problemen).

Hoi !

cool dat ik al zo snel een reactie krijg ! Das nog eens service !

Ik heb net even gekeken - van mijn IDE channel staat hij op ‘DMA if available’… Dus dat kan het niet zijn. Heb trouwens een AMD XP 2000+ en daar heb ik idd die IDE sjit voor moeten installen… maar het werkte dus ook eerst wel goed…

Ik denk eerder dat het inderdaad te maken kan hebben met de defragmentatie van mijn schijf had nu net mijn D schijf gedaan nou die was echt te fragmenteerd voor woorden (bijna alles rood)… dus misschien was dat het wel en doet mijn schijf het straks weer helemaal goed…

weet jij of je een bepaalde ruimte vrij moet houden op je schijf wil je lekker kunnen fikken - omdat ik nu steeds dvds fik loopt mijn schijf redelijk snel vol en heb ik soms op mijn ene schijf nog maar 1-2 gig vrij … zou dat er ook mee te maken kunnen hebben ?

ik ga nog wel verder klooien… maar thnx in elk geval voor je snelle reactie man !

S

Aangezien je een XP 2000+ hebt, ga ik er haast vanuit dat je op een VIA chipset werkt. Dan heb je idd je IDE drivers hard nodig.

Of je bepaalde ruimte vrij moet houden bij het branden van DVDs?
Dat ligt er maar aan hoe je het doet. Op het moment dat je vanaf je harde schijf direct naar DVD schrijft, heb je dit niet nodig. Brand je echter vanaf DVD-Rom (niet on the fly), dan dient eerst de informatie op de DVD-Rom op je harde schijf gecached te worden. Het is dan ook verstandig om minimaal 5gb vrij te houden… en meer is ook niet erg!

Wat onze service betreft: tot uw dienst :smiley:

nou ik ga idd al mijn schijven wel opschonen - defragmenteren en dan ff een reboot… kijken of die het dan nog steeds doet !

thnx in elk geval voor de snelle reactie ! Goede service hier ! :P:D