Probleem met de router icm win95

Het probleem het volgende:

er is een P200MMX-win95 en een AMD XP2000+ met XP. Deze willen beide graag op internet. Voor dit doeleinde heb ik een router gekocht (edimax br-6104) en alles geïnstalleerd volgens de handleiding.

Ik kan nu internetten op de AMD, maar niet op de P200. Wat doe ik hier nu fout?
Router heeft als IP gekregen: 192.168.2.1
Dit staat nu als standaardgateway ingesteld op de AMD, die nu als IP een aneder 192.168 IP heeft gekregen: 192.168.2.101

Alleen in de handleiding van de router staat niet uitgelegd hoe je nu de 2e PC moet configureren.

Wat zijn nu de problemen die ik tegenkom. Ik kan als enige probleem bedenken dat de router niet overweg kan met WIN95 én XP tegelijk.
Ik heb wel het idee dat het probleem zich voordoet bij de P200, want die is geconfigureerd dat die het internet op kan met het kabelmodem.

Help, want het is geen doen om de hele tijd de stekkertjes om te moeten steken!

Flappie666

Die router snuffelt met TCP/IP protcollen en niet met Windows versienummers , dus het zou eigenlijk geen probleem moeten zijn of je nu een Mac , een Linux bak , Windows 9X , ME , NT , 2K of een Sun Solaris systeem aan je router knoopt.

We zullen de handleiding er eens bijpakken :

Allereerst geeft je je router een ip adres.

Ik gebruik zelf altijd iets in de 192.168.100.XXX reeks met als subnetmask dus 255.255.255.0 , da’s normaal voor lokaal netwerken. Je mag wat anders pakken , maar in deze reeks kun je al 253 systemen aansluiten op je lokale netwerk. (Als je er ook echt 200 systemen op aansluit wordt ADSL wel wat traag :slight_smile: )

Pagina 7 verteld ons al dat elke pc gewoon via DHCP een adresje moet krijgen. Dus je stelt op elke pc het TCP/IP protocol zo in dat er staat " obtain ip adres " of iets dergelijks. (Meestal eerste radio button). Je hoeft helemaal geen gateway in te stellen bij DHCP , zoals op pagina 7 onderaan ook wordt vermeld.
Je hebt alleen TCP/IP nodig op je Network Interface Card (NIC) en niet op dial up verbindingen of andere (kabel)modems. Dus alleen TCP/IP inschakelen op je NIC en de rest van die onzin wissen/verwijderen.

Verder lezen verteld inderdaad dat edimax zijn geval op 192.168.2.1 gezet heeft. Even het ding aanroepen via je browser en configureren.

Dat heb je al gedaan , want je kunt internetten op 1 pc.

De tweede pc gewoon net zo instellen, DHCP , geen gateway en herstarten. Als het goed is krijg deze nu ook een IP account toegewezen. Het moet natuurlijk wel mogen van de router dat er meerdere systemen opkomen (maximum aantal connecties).

Probeer dan via een PING of je het syseem kunt benaderen.

Verder stel je NIETS , maar dan ook helemaal niets in Internet Explorer , behalve bij Lan Settings: automatisch vinden van settings.

Om 1830 kreeg ik dan eindelijk m’n 2e pc aan het runnen, dus dat was voor jij je reply plaatste.
Het was eigenlijk niet meer nodig, maar toch ontzettend bedankt, want dit is een HEEL (herhaal heel) verhelderende reply.

Nou heb ik alleen een nieuw vraagje, ik wil inloggen op een FTP-server via poort 4044. Die zal dan wel standaard dicht staan, want zonder router is die wel te benaderen. Hoe zet ik nu (tijdelijk) de router zodat ie deze poort wel openzet?

Pagina 38 :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
Pagina 38 :slight_smile:

Wordt Mr. Belvedere je persoonlijke gebruiksaanwijzing-lezer? :stuck_out_tongue: