Probleem met bios flashen

vbimport

Ik heb net een nieuwe seagate 60 gig hd gekocht en ik moet me bios flashen opdat ie meer dan 32 gig zou aankunnen.
Men mobo Asus P2-99 met bios versie 1009.A kan dat dus niet.

Ik wil hem updaten naar 1012. Ik heb dus de update gedownd vanop www.asus.com en flash utilities. Ik heb geprobeerd met aflash.exe, pflash.exe en flash.exe en ze zeggen allemaal:

Flash memory: Unknown

Het zou echt wel mogelijk moeten zijn aangezien er updates voor zijn.

Er staat op de Asus site een uitleg over hoe je je bios moet flashen en er staat ergens:

Step 2: Turn the system off. Then make sure to enable programming of the flash BIOS. This usually means that you will need to change a jumper or two on your motherboard. Check your manual to make sure you've set the correct jumpers to do this.

en dit staat er in de txt bij flash.exe

(1) Make sure the VPP voltage Jumper of Flash EPROM is correct. If it is wrong, the Flash EPROM can not be programed. Please refer to the manual to set it correctly.

maar in de handleiding staat er hier helemaal nix over.
En ik heb al (met zaklamp) praktisch heel me mobo afgezocht naar een jumper met 5v en 12v bij maar nix gevonden.

Hopelijk kan iemand me verder helpen :cool:, ik ben nogal gefrustreerd :frowning:
:Z :Z :Z Asus :Z :Z :Z

Ok, hier staat het (1) Make sure the VPP voltage Jumper of Flash EPROM is correct. dus kijk of deze jumper goed staat. Dit is een jumper meestal in de buurt van je bios chip. Kan niet missen, d’r staat geen voltage bij BTW maar gewoon VPP als het goed is.

Anders staat het vast wel in het boekje!

Ik heb net nog es gekeken, maar een jumper waar VPP bij staat kan ik echt niet vinden.

En in de handleiding staat hier absoluut noppes over in.

Heb je de P2-99 of de P2-99B , dat is een wezenlijk verschil.

Ik zal eens even de manuals downloaden …

eens spieken …

de manual van de P2-99 spreekt inderdaad niet van een VPP jumper , maar zegt wel dat als de flash memory unknown is , dat het dan een unflashable bios is.

de manual van de P2-99B spreekt er ook niet over en zegt hetzelfde : indien unknown , unflashable bios

een P2-99 heb ik, maar wrom zijn er dan wel updates op de asus site voor dit type mobo terwijl je hem nie zou kunnen updaten?

lijkt me nogal onlogisch

ja euh , weet niet .

mail de jongens van asus eens

overigens kun je beter zo’n vraag stellen in de alt.mainboards.asus nieuwsgroep (of iets dergelijks).

Het is gelukt :slight_smile:

De HD installen dan, bios flashen was niet meer nodig. Ik had van de Seagate site een prog gedownd, Disk Manager en daar was er een functie in om een Dynamic Disk Overlay te maken zodat men bios denkt dat die HD 32 gig is en opstart, maar daarna wordt de volledige capaciteit wel gebruikt.

Bedankt voor alle hulp hier op het forum en op irc (thx redfoxert :))

btw ik had gister gemailed naar asus, maar ik verwacht nie direct een goed antwoord van die gasten :Z