Probl. intern geheugen

Ik heb vanmiddag wat extra geheugen in mijn pc geprikt, te weten drie bankjes van 256mb pc-133 sdram i.pv. een maal 128 mb. Na het opstarten van de p.c. klinkt het gebruikelijke piepje, maar daarna nog een, en nog een, en… Ook gaat er op het moederbord een rood lampje knipperen, die normaal gesproken gewoon moet branden. Ik heb van alles geprobeerd, met een reepje, met twee, enz… Met het nieuwe en het oude reepje erin piept hij niet meer maar de pc loopt gewoon vast tijdens het opstarten. Na het herplaatsen van het oude bankje loopt alles weer gewoon. Moet ik soms iets veranderen in het bios ofzo? Ik heb al even in m’n bios gesnuffeld daar vind ik wel een optie dram clock. Deze is in te stellen op 100, 133 of spd. Hij staat momenteel op spd.

3x 256 is 768 dat ondersteund win 9.x/ME niet dus ff XP of 2000 installeren of aan Mr. Belvedere vragen hoe je die 768 wel aan de praat krijgt!

P.S. gebruik de search eens!

Draai al win xp. Heb de search al geprobeerd maar werd er niet veel wijzer van.

Probeer die nwe bankjes is in een andere pc. Misschien zijn ze niet in orde ofzo! Wat voor mobo hebbie eigenlijk? En wat voor bankjes horen daar orig in?

Effe memtest x86 er over heen jagen , kun je je ram goed testen. (Voor meer info, Dee-Ehn)

Wat voor rood lampje gaat erbranden dan?
Ennuh… Het gaat hier om een p3 mobo? Dan zou ik die frequentie op 133 zetten!

Het is een biostar m7vka moederbord met een amd athlon tb 1000Mhz met 128mb infineon sdram. Het rode lampje zit naast de sleuven voor de geheugenbanken. Maar ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de bankjes in een andere pc zet.

Inmidels getest op andere pc, daar werken ze g.v.d. wel op!!

Originally posted by bebody

Inmidels getest op andere pc, daar werken ze g.v.d. wel op!!

Lijkt mij dat je mobo dan nie wil werken met dit geheugen. Of je hebt ergens een instelling niet juist staan!

Heb ooit hetzelfde gehad met een AK72 bordje van Aopen.
Dat ledje dient om aan te geven dat de geheugenbanken onder stroom staan. Bij mij bleek het uiteindelijk om een puur elektrisch probleem te gaan. Alhoewel het bordje volgens de specificatie tot 3 x 512MB kon slikken, kreeg ik er nooit meer dan 2 x 256 op. En dan heb ik nog een hele tijd moeten zoeken naar de juiste latjes, want dat gaf ook nog verschil. Klote natuurlijk, maar weinig aan te doen.

1. Het kan zeker zijn dat je mobo niet wil/kan samenwerken met een bepaald type/merk geheugen… vooral als je een beetje vaag merk mobo hebt wil dat nogal eens voorkomen

2. Je geheugen kun je inderdaad testen dmv MemtestX86, een Linuxprogramma dat van diskette start. Dit programma test het geheugen, maar geeft ook errors indien het geheugen opzich correct werkt maar het niet samen kan werken met je mobo.
http://www.memtest86.com/

3. Wat ik wel eens heb meegemaakt bij geheugen problemen is dat het flashen van je bios of het terugzetten naar standaardinstellingen wil helpen. Doe dit eventueel even met de BIOS reset jumper op je mobo (lees eerst ff in de handleiding hoe deze werkt, bij het ene mobo reset deze je hele BIOS, bij het andere mobo alleen je w8woord; dan heb je er nix aan!)…