Power supply

Een vriend heeft een cd-writer is zijn geïnstalleerd.
Bij het opstarten een knal maar hij kan gewoon verder werken en dit gedurende een aantal dagen. Tot weer een knal bij het opstarten en dat is het.
Ik heb de voeding(230W) opgemaakt en gemerkt dat er verschillende condensators ontploft zijn.
Alle componenten lijken op het eerste zicht goed aangesloten.
Maar hoe kan ik dit uittesten zonder terug een voeding op te blazen ??

Ik ben nie zo’n techneut hoor, maar is het mogelijk om er nwe condensatoren in te zetten dan?! Anders lijkt het mij handiger als dat eerst gedaan wordt.
Eigenlijk zie ik zulke dingen vaak hopeloos in en raad ik je aan om gewoon een nwe voeding te halen. Kijk, zo’n condensator springt nie zonder reden.

Een condensator ploft (bij mijn weten, ben ook geen electrotechneut) indien:

1. hij nat wordt
  2. hij een veel te hoog voltage krijgt te verwerken
  3. hij een verkeerde stroom binnenkrijgt
  4. z’n polariteit omgedraaid is…

Tja een paar dingen kun je hier wel uitsluiten. Je kunt wellicht proberen bij de electronicaboer wat nieuwe condensatoren te halen en deze in te bouwen, kijken wat het effect is. Knallen ze er weer uit, dan is er iets anders in je PSU naar de haaien…

Voor het geld dat een nieuwe voeding kost zou ik niet aan een oude voeding prutsen.

Als het ATX is kun je de aansluiting bijna niet verkeerd doen (moet je wel heel erg agressief omgaan met de aansluiting :slight_smile: ).

Bij een AT voeding is het P8 en P9 , de vier zwarte kabels moeten in het midden.

Een maat van me had het ook voor. PC was nauwelijks 2 maanden oud en condensator ook ontploft. Bij hem gaf de voeding bovendien nog een piekstroom door het moederbord tijdens de ontploffing => CPU en mobo beetje stuk :wink: De leverancier heeft toen voeding, mobo en CPU vervangen.
Het bleek dat de voeding gewoon te goedkoop gemaakt was. Dus best een nieuwe (merk)voeding kopen, eventueel van 300Watt; kan nooit kwaad.