Power supply

vbimport

Je hebt kasten met 300 watt en kasten met minder. maakt dat veel uit ?

't hangt er van wat je allemaal in je kast gaat proppen, voor amd processeron (thunderbird & athlon’s) wordt toch wel een voeding van 300 watt aanbevolen, omdat die nogal veel stroom trekken, en des te meer randapperaten je’r op aankoppelt dan gebruikt het nog meer aan stroom.

Maar in de meeste gevallen volstaat een voeding van 250 W ook, maar je kan toch beter net dat tientje meergeven om een voeding van 300 W te bem8igen

Vooral een AMD processor en een GeForce videokaart trekken aardig wat stroom. Als je veel branders/CD-ROM/DVD en harde schijven inbouwt is een zware voeding zeker geen overbodige luxe.

Er is ook nog wel verschil tussen de verschillende 300 Watt voedingen, zorg in ieder geval dat je een AMD certified voeding neemt (tenzij je een Intel CPU pakt)

Sommige bedrijven gebruiken mindere voedingen om meer winst op hun systeem te kunnen maken…zonde eigenlijk, want dat beetje prijsverschil zou ik toch aanbevelen…

Mmm dan kan ik maar beter een 300 watt kopen :).

Thx.

Alhoewel ik heel erg veel heb laten lopen op een 235W voeding zou ik zekers adviseren voor een 300 of zwaarder te gaan. Vaak zie je ook nog dat je voor een 20 piek extra een 400W voeding ipv een 300W krijgt… dat zou ik dan ook zeker doen met het oog op de toekomst!

Ik heb er zo m’n twijfels bij wat het nut is van een zwaardere voeding. Het kan inderdaad geen kwaad, maar ik heb een P3-5OO, met tnt2ultra, 384MB, twee scsi-adapters, twee soundcards, een capturekaart, een firewirekaart, 4HD’s, 3cdroms en 3cdschrijvers aan 1 voedingkje van 250Watt hangen en werkt zonder problemen. Ligt misschien aan de CPU, want zo snel is ie niet :slight_smile:

Mmm waarom 2 soundcards ? Anyways ik heb een 300 watt gekocht. Baat het niet dan schaad het niet ofzow. Was maar 30,- meer dus…

Goede keus zou ik zeggen. Zeker 300W of meer kopen.

Ik draaide ook lange tijd met me GF2 & Athlon@1,2 met een 230W voeding… nooit probs mee gehad!
Nu wel een 300W erin zitten! :wink:

Sja 300 is pcies goed! Als je 400Watt voeding gebruikt zal je het ook aardig gaan merken aan je stroomrekening…vooral als het een 24/7 bakkie wordt :wink:

whatever: 2 soundcards om mp3 te mixen;
de uitgang van de eerste soundcard stuur ik dan naar de versterker
de uitgang van de tweede gaat naar de hoofdtelefoon
Met Virtual Turntables kan je dan met de hoofdtelefoon voorbeluisteren terwijl het “hoofdsignaal” naar de versterker gaat.

wannes dat je het nog red met 250W want ik had eerst ook250W in men PC zitten en die trok het niet meer en ik heb toch ongeveer hetzelfde. En dan heb ik zelfs de cd-rom, dvd-rom, brander en tapestreamer op een externe kast zitten met een eigen voeding.

Zelfs nu moet ik al ik de pc weer ga uitbreiden rekening houden met men voeding ant ik was zo stom toen geweest om een 300W te nemen in plaats van 350 of hoger.

Originally posted by -=HeadLesS=-
Sja 300 is pcies goed! Als je 400Watt voeding gebruikt zal je het ook aardig gaan merken aan je stroomrekening…vooral als het een 24/7 bakkie wordt :wink:

Ik denk toch, dat die stroomrekeningen elkaar weinig zullen ontlopen.
Dat stroomverbruilk is gerelateerd aan wat je zo allemaal aan die voeding hangt; hang je er niks aan, dan gebruik je nauwelijks stroom. Belast je diverse soorten voedingen met pakweg 150Watt, dan zullen ze allemaal nagenoeg hetzelfde verstoken…
't is te vergelijken met 1 accu.

ow is dat zo? D8 dat je die watts zowiezo wel verbruikte en ja dat het heeeeel ietsjes kan schelen als je bijvoorbeeld je monitor uitzet dat wist ik, maarja als je een 400Watt in je kast heb zal je het ook wel nodig hebben anders zou ik het toch maar niet doen…

kan het met minder …doe het dan ook…tenzij je de gasgasten wil sponsorren…:wink:

ow is dat zo? D8 dat je die watts zowiezo wel verbruikte en ja dat het heeeeel ietsjes kan schelen als je bijvoorbeeld je monitor uitzet dat wist ik

Maak maar ietsje meer van monitorbesparing, de Liyama Vision-Master 17 ", die hier voor m’n neus staat, verstookt ruim 300 Watt (net gekeken), da’s dus 1KWH per 3 uurtjes draaien.

Nee wat Misha zegt klopt namelijk stel je het een 500Watt voeding en je zou dus alles verbruiken en je PC zou ook goed kunnen draaien op een 250Watt voeding dan zou je dus standaard 250Watt verbruiken. Om het nu nog gekker te maken wordt deze vermogen dus niet gebruikt door de PC en wordt deze dus dan omgezet in wormte bij je voeding dit zou dus zorgen dat je voeding loeiheet wordt. Dus dit kan niet heel erg kloppen.

Een voeding bestaat eigenlijk mee uit een trafotje met een primaire kant en een secondaire kant de vermogen is aan beide kanten gelijk. De secundaire kant bepaalt dus de belasting aan de trafo. Als dit niet was geweest had je dus alles wat aan de secundaire kant had gehangen terplekke opgeblazen. En natuurlijk gaat wat energie weg in de vorm van warmte maar als dat dus bij de bovengenoemde voeding van 500Watt 50% is dan geeft je trafo toch denk ik wel voort licht van de warmte die der vrijkomt.

ik heb ooit in een zwart verleden een paar maanden
electro gedaan aan het hbo maar dat verhaal van
micha klopt inderdaad was iets met een formule
van UxI(secundair)=UxI(primair) als je aan de secundaire kant van de spoel meer vermogen (dus I)
vraagt worde de I aan de primaire kant dus ook hoger
aangezien de netspanning niet veranderd…
dit bij een ideale trafo(wat overigens niet bestaat)
in je pc zit een schakelvoeding en die komt
aardig in de buurt van een ideale voeding…
maar dit is een hele tijd geleden dus ik kan er naast
zitten :slight_smile:
over of dat een 300 watt voeding noodzakelijk kan
zijn voor je…ik zou je meteen een 300 watter aanraden
vooral bij AMD cpu`s aangezien dat stroomvreters zijn…
als je een 230 watt hebt en die zou te weinig zijn kom
je daar trouwens wel snel genoeg achter aangezien
de pc tijden het POST-en (het laden van de bios e.d)
het meeste vermogen vreet en hij dus al meteen vast blijft hangen…

Ik blijf er bij als je een athlon steken hebt gebruik dan 300w. Heb je teveel vermogen dan heb je toch nog lekker warm.
Always look on the bright side of life

Originally posted by RaSta
Ik blijf er bij als je een athlon steken hebt gebruik dan 300w. Heb je teveel vermogen dan heb je toch nog lekker warm.
Always look on the bright side of life

ja dat vind ik wel beetje kut idd…

mijn kamer is nie uit te houden als ik men pc(s) aan laat staan snachts…is wel minder voor mijn koetjes :frowning:

[B]ow is dat zo? D8 dat je die watts zowiezo wel verbruikte en ja dat het heeeeel ietsjes kan schelen als je bijvoorbeeld je monitor uitzet dat wist ik, maarja als je een 400Watt in je kast heb zal je het ook wel nodig hebben anders zou ik het toch maar niet doen…

kan het met minder …doe het dan ook…tenzij je de gasgasten wil sponsorren…:wink: [/B]

Je monitor heeft ook z’n eigen voeding vriend! :wink: Dus als je het scherm uitzet en het ding niks laat doen (alleen standby) dan maakt dat heus wel wat uit ja! :wink: