Power calibration error

vbimport

Ik heb een NEC 1300A DVD brander.

NU heb ik sinds kort een power calibration error tijdens het fikken

Dit is sinds een reinstall van windows. Hiervoor werkte het wel met de ARCO CIRCLE printeble dvd’s. Nu krijg ik elke dvd die ik probeer een power calibration error nog voor dat hij de lead in gaat schrijven. Dit probleem heeft al eens eerder voor gedaan toen heb ik het met een herinstall van Nero opgelost maar dit heeft dit maal geen effect
brander is nu ongeveer anderhalf jaar oud.

Heb ook al de nieuwste firmeware gedraaid 1.0C krijg vandaag of morgen andere schijven dus ga het dan ook nog eens proberen
maar hoop niet dat mijn brander defect is.

Hmm een beetje een vreemd probleem. De power calibration error doet zich doorgaans voor wanneer een schrijver niet overweg kan met een bepaald soort schijven (voordat er geschreven wordt, wordt er op een ring binnenin het medium de benodigde lasersterkte ingesteld, dit is de power calibration). Soms is dit op te lossen met een nieuwe firmware (of beter: met een andere firmware; het gebruiken van oudere of onofficiele firmwares kan ook een oplossing zijn), soms is echter een bepaald schijfje niet aan de gang te krijgen met een bepaalde schrijver.

Het feit dat dit probleem zich voordoet sinds je laatste herinstallatie doet me vermoeden dat er echter wat anders aan de hand is. Het kan natuurlijk toeval zijn (bij goedkopere media komt het vaak genoeg voor dat er nogal wat verschil in kwaliteit tussen de verschillende schijfjes zit, hetgeen tot dit probleem kan leiden), maar het zou ook kunnen liggen aan iets totaal anders. Het eerste waar ik nu aan denk zijn je IDE chipset drivers. Mijn vraag is dan ook of je toevallig een Intel of een NVidia chipset hebt? Zoja, dan kan het verstandig zijn het IDE kanaal waaraan je brander hangt te deinstalleren en gebruik te gaan maken van de MS drivers (tenzij je dat al doet natuurlijk).

Zou dat geen oplossing zijn, laat het dan gerust horen dan graven we verder en dieper.