Plextor herkend in BIOS, niet in verkenner

Ik heb een nieuwe brander gekocht en in mn PC gepropt. Het betreft hier de plextor w1610a geloof ik. Deze heb ik in mn amd k6-3-400 met asus moederbord geduwd. Maar hij werkt voor geen meter.

Eerst zaten er in: primair master: harddisk IBM 13,6
primair slave: zipdrive
secundair master: philips 6x2x2
secundair slave: aopen 52x

Bij het installeren van de philips had ik soortgelijke problemen, maar ik weet niet meer hoe ik ze toen heb opgelost.
Stekkers allemaal goed aangesloten en andere geprobeerd dus daar kan het niet aan liggen. Connectoren op het moederbord zijn ook ok want als ik alles terug verander naar oude situatie is alles weer in orde. HELP!

Heb je toevallig vergeten de master/slave jumpers goed te zetten…?

Sorry dat ben ik vergeten te vermelden. De master/slave instellingen zijn goed ingesteld, ik heb diverse instellingen geprobeerd en heb toch wel “een beetje” verstand van hardware, maar hier vind het toch vreemd, anyway thanks 4 replying so fast!

Probeer eens of ie het met een dos driver en MSCDEX doet

Slave/master is goed ingesteld. Begrijp het probleem nog steeds niet. Probeer hem vandaag even met mscdex onder dos te laden.
Kijken of dat lukt.

Das dus gelukt, kan van de plextor in DOS lezen. Nu in win98 nog. Ik heb hem het liefst op de secundaire ide zitten. Alleen zit daar het probleem, bij opstarten worden geen drives van de secundaire ide gelezen, beide blijven onzichtbaar. In apparaatbeheer staat er dan ook een geel uitroeptekentje bij secundary ide controller.
Dit was voorheen nooit zo. En als het terugveranderd wordt in de oude situatie is alles weer OK. Beide cdroms worden dan weer herkend en het gele uitroeptekentje in apparaatbeheer is ook weer weg. I don’t know what to do next.

Het stomme is dat hij wel op mn P133 draait, maar daar wil ik niet vanaf burnen. Die draait onder win95

ooh is er DAT aan de hand… Windows 98 (SE) neem ik aan ?

dat heb ik al vaker meegemaakt ,…

Het KAN een virus zijn , maar dat denk ik niet , dan zijn meestal beide IDE controller drivers voorzien van geel uitroepteken (Virus neemt IRQ over en windows snapt het niet meer dat hij geen absolute controle heeft).

Waarschijnlijk heb je ooit eens de IDE controller opnieuw laten herkennen en gelijk na de keer dat hij Primary IDE zag , hem (zoals windows dat zei) laten herstarten. Dan startte de computer opnieuw door en vind hij Secondary IDE (op het zelfde IRQ) en vraagt nogmaals om opnieuw op te starten…
en 2nd IDE heeft een mooi uitroeptekentje wat niet weg te krijgen is.

De enige oplossing …

Heb alle drivers bij de hand van alle apparaten die je in windows hebt , zet ze op de C drive of op een floppy , want je hebt even niks aan je CD/DVD/Writer Rom.

ga naar dos en hernoem autoexec.bat en config.sys naar autoexec.not en config.not zodat deze NIET meer worden opgestart

ga naar veilige modus in windows ( in dos , WIN /D:SFXMR , het beste is met de F8 methode op te starten omdat je WEL himem.sys nodig hebt.) en wis ALLE apparaten in Apparaatbeheer (Start Instellingen Configuratiescherm Systeem Apparatenbeheer)… echt ALLEMAAL ! (Dit is GEEN grap !)

Start nu de computer normaal op… Je beeld is weer op 640x480x16 en windows begint van allerlei apparaten te herkennen.

Nu komt het belangrijkste : Elke keer dat windows vraagt om te herstarten ga je NIET herstarten , loop je heel windows en apparatenherkenning door en als ie daar me klaar is herstart je windows zelf via de normale methode in de startbalk.

Dit doe je een paar keertjes achter elkaar , en dus ook bij de vraag na Primary IDE om opnieuw op te starten druk je op NEE en presto , hij vindt Secondary IDE er gelijk achter aan…

NU kun je opnieuw opstarten , windows heeft zijn drivertabel bijgewerkt en verbind beide apparaten aan hetzelfde IRQ zonder problemen te krijgen.

Nu zou alles goed moeten werken.