Philips CD speler problemen

vbimport

Ik heb een Philips CD speler voor mijn muziek CD’s, maar hij vertikt het om nieuwe originele CD’s af te spelen! Let wel: originele CD’s. Als ik van het origineel een kopie’tje bak dan doet die het wel zonder enig probleem.

Het is dus geen groot probleem, maar toch raar… Koop je een orginele CD en dan speelt die niet :rolleyes: De speler geeft dit aan: “Disc Not Finalized”. Ja tuurlijk :wink:

Iemand die weet waarom dit is??

Ps. De originele CD speelt wel in een Pioneer en Akai speler. En in mijn discman (Sony) doet die het ook gewoon. De CD is van DJ Promo: Last Men Standing.

G@M3FR3@K
Het moet te maken hebben met electrische afregeling.
Ik heb nl vergelijkbaar probleem, maar net even anders, met zo’n standalone alleskunner; DVD, MP3, Audiocd’s.
Dat ding draait goed op geperste CD’s en CDRW’s.
Van gebrande CD’s (geen CDRW) pikt hij maar 1 merk (Princo) rara…
Ik vermoed, dat na troubles in verleden met het afspelen van CDRW’s de focus bij afregeling is verschoven naar CDRW’s, zijnde de lastigste conditie en het checken van andere media gemakshalve maar wordt over geslagen.

Zou kunnen, maar andere (oudere) originele CD’s speelt die wel :frowning: Vooral de nieuwste CD’s die uitkomen werken niet goed of helemaal niet. Ik heb het al eens eerder gehad en als ik dan een paar snel op Play drukte dan ging die wel, maar met deze CD helemaal niets…

Ach je de kopie doet het wel dus het is geen groot probleem.

Greets

Tja dit klinkt misschien onzinnig mar ik kan dit probleem met 1 woord verklaren: PHILIPS!!!

Waarom ik dit zeg? Ik heb ondertussen tijd best wat Philips apparatuur (gehad) en die hadden allemaal van dit soort gekke problemen. Apparatuur van wekker tot TV.
Mijn conclusie na 20 producten: koop een behoorlijk merk :slight_smile:

Dit is een bekend probleem met Philips cd-spelers.
Velen zijn niet optimaal afgesteld in de fabriek, en philips wil maar niet afwijken van de stappenmotor terwijl alle andere cd-spelers inmiddles een soepele Lineaire motor gebruiken.
Gevolg; een stappenmotor zoekt altijd precies even ver (mechanisch) en zoekt altijd naar het spoor op juist dezelfde plek. De nieuwere met lineaire motor zoeken gewoon de track op en kunnen mecanisch zelfs tot iets over de specificaties heen gaan. De meeste cd-recorders houden hier rekening mee, dat verklaard waarom de backup wel werken. Dat ook de originele cd soms niet werken komt ook omdat er nu voor de massaproduktie een nieuw procede gebruikt wordt om nog sneller te kunnen gebruiken. Verder zijn de meeste nieuwe cd’s geoptimaliseerd voor nog betere muziek weergave op de nieuwe cd spelers. ER is namelijk extra info toegevoegd voor de cd spelers die dit aan kunnen, voor de hoge en lage tonen.
De oplossing voor uw probleem is tamelijk eenvoudig wel zeer kritisch wat betreft afstelling. Dit hebt u nodig;
-een zeer kleine schroevedraaier, zoals voor horloges

• een vaste hand
    -een fikse portie geduld.

Als u niet zeker weet wat u aan het doen bent , dan roep je best de hulp in van iemand met ervaring op dit gebied.
Open de cd-speler, op de flatcable naar de laser diode zit meestal een heel klein potmetertje. Merk eerst waar het zich bevond. Met het schroevedraaiertje draai je nu met de klok mee een ZEER klein stukje. Test dan de cd opnieuw, net zolang tot ie wel speelt. Je kan als dit niet werkt ook even in tegenwijzerszin draaien vanaf de fabriekpositie. Op een bepaald moment zal de cd wel spelen, maar dan kan het zijn dat hij de oudere of de copies niet meer afspeelt. in dat geval ben je te ver en draai je een ietsje terug. EEn optimale afstelling moet te vinden zijn.
Er zijn 2 hele belangrijke potmeters in iedere cd speler voor het vinden van de track’s op de cd.
Zij hebben meestal een naam op het moederbord zoals BIAS en GAIN.
Even experimenteren dus met deze potmetertjes en slechts zeer kleine stapjes nemen altijd wetend of gemerkt met stift waar het zich van de fabriek uit bevond.
Als je ondanks dit alles de cd nog niet kan afspelen dan is de firmware in de cd speler te oud en dan is de oplossing gewoon verder copietje nemen van de nieuwe cd’s het beste.
Zoals Dee-ehn al eerder zei doet veel philips apparatuur soms nogal vreemd… ik had een philips cd rom die muziek op hoge snelheid afspeelde en data cd op trage snelheid??? Muziek klonk als donald duck…
Hopelijk was ik u hier mee van dienst
:slight_smile:
groetjes, Biebel

Bedankt, Biebel.

Dat noem ik nou eens een duidelijke uitleg. Top ! :slight_smile:

Als ik het zo hoor en dat het probleem aan Philips ligt zou ik dat klere apparaat mooi terugbrengen en een andere nemen! :wink:

Originally posted by Wookie
Als ik het zo hoor en dat het probleem aan Philips ligt zou ik dat klere apparaat mooi terugbrengen en een andere nemen! :wink:

Ik heb hem al iets van twee jaar en dat gaat dus niet meer :frowning: Maar het probleem is eigenlijk pas de laatste tijd. Oudere originele CD’s doen het perfect, maar nieuwe niet. Gelukkig koop ik die toch haast nooit meer :stuck_out_tongue:

Originally posted by G@M3FR3@K
[B]

Ik heb hem al iets van twee jaar en dat gaat dus niet meer :frowning: Maar het probleem is eigenlijk pas de laatste tijd. Oudere originele CD’s doen het perfect, maar nieuwe niet. Gelukkig koop ik die toch haast nooit meer :stuck_out_tongue: [/B]

Als je kan aantonen dat het echt aan de nwe cd’s ligt dan maak je misschien wel een kans! Misschien zijn er wel veel meer mensen die ook geklaagt hebben en dat ze een vervangend model hebben liggen! Je weet het nooit… als je nie vraagt!

Jammer genoeg, voor een 2 jaar oude cd speler gaat philips zich echt niet druk maken. Daar draaien ze hun hand niet voor om.
Maar tuurlijk kan je altijd proberen. Maar tegen zo een grote firma heb je weinig of niks in te brengen. Ik heb ook vele malen proberen te bellen, e-mail sturen, per post… Maar ik kreeg nooit antwoord. Er zijn zeker nog mensen met dit probleem.
Maar het is een beetje zoals met computers; De software verlangt steeds meer van je hardware en heb je die niet… dan heb je gewoon pech gehad. Moet je maar nieuwe pc kopen…
Dat is eigenlijk met alles zo. OOk met videofilms en nieuwe tv’s.
Mijn broer heeft ook nog zo een oude cd speler thuis, bijregelen van de focus mocht niet baten. Te oude firmware dus. Toen nam de dealer even contact op met philips. Antwoord; Onze nieuwe cd spelers ondersteunen dit… juist ja…

Ach ik ga me er niet eens druk om maken. Ik maak gewoon een kopie van het origineel (en het is dan nog legaal ook ;)). Binnen 6 minuten is dat ook weer klaar en heb ik geen gezeur meer…