Pentium 4 met wat voor RAM

vbimport

ik ben binnenkort wel weer eens toe aan een nieuwe computer en ik wil eigenlijk wel een Pentium 4, nu heb ik gehoord dat er op sommige pentium moederborden een speciaal geheugentype is (rambus ofzo) kan iemand mij vertellen wat dit is en of ik er voordeel bij heb.

Robert

Een Pentium 4 kan in principe met alle geheugensoorten overweg. Meestal is het echter zo dat per P4-moederbord er maar van één type geheugen gebruik gemaakt kan worden.

Bij de P4 zijn er 2 geheugensoorten gebruikelijk: Rambus (RIMM) of DDR.

Aanvankelijk liep de P4 alleen met Rambus geheugen. Dit geheugen (PC800) was het enige geheugen dat de snelle bus (FSB400) van de P4 bij kon houden.
Omdat later bleek dat Rambus geheugen erg duur bleef, is Intel deze techniek gaan verlaten. Op het moment is er wel nog ondersteuning voor Rambus (met de Intel 850 chipset, of een chipset van andere fabrikanten) maar deze gaat steeds minder worden.

Een flinke poos later kwam Intel met DDR ondersteuning voor de P4. Dit DDR geheugen, met een snelheid van 266Mhz, was weliswaar veel goedkoper, maar ook redelijk wat trager.
Toch bleek dit het geheugen te zijn wat het op de markt ging maken: al snel verdwenen vele Rambus moederborden en kwamen er dubbel zoveel DDR borden voor in de plaats. Deze borden zijn gebaseerd op de Intel 845 chipset-serie, of weer een chip van de concurrentie.

Inmiddels zijn er verschillende smaken van beide geheugensoorten.
Rambus is er in de PC800 en PC 1060. Deze snellere variant komt vooral goed tot zijn recht met de B-revisie van de P4, daar deze een FSB van 533Mhz ipv 400Mhz heeft. Tevens bestaan er ook nog wat langzamere varianten van Rambus geheugen (PC600 en PC700), maar deze zijn eigenlijk niet meer te koop en helemaal niet intressant!
DDR geheugen is er ondertussentijd in een drietal varianten. Wil je met een Intel chipset werken, dan zit je momenteel vast aan DDR-266. DDR-333 en DDR-400 worden door Intel chipsets nog niet ondersteund. DDR-333 wordt wel al door andere fabrikanten (bijv SiS) ondersteund. DDR-400 is alleen (nog) leuk voor overklokkende mensen!

Wat nu de goede keuze voor je is? Dat kan ik je niet zo 1-2-3 zeggen. Werk je veel met applicaties die veel “met het geheugen werken” dan zou ik je aanbevelen voor de PC1060 RIMM’s te gaan (als je dat betaalbaar vindt!).
Voor standaard huis-tuin-en-keuken gebruik is echter DDR-266 al een heel goede keuze. Natuurlijk is het zo, dat de P4-CPU met geheugen trager dan 400Mhz niet helemaal uit de verf komt, maar dat is vaak goed voor lief te nemen!