PC100 of PC133?

Ik wil 128MB SDRAM bestellen (omdat de prijzen voor geheugen momenteel extreem laag zijn), maar de 133Mhz is goedkoper dan de 100Mhz. Nu ga ik aan het einde van het jaar een nieuw moederboard kopen, dus vroeg ik me af of het dan niet beter is om alvast 133Mhz te kopen. De vraag is alleen, werkt de 133Mhz wel op een 100Mhz moederboard? Ik denk zelf van wel…en dat de 133 dan op 100 gaat draaien. Is er iemand die dat toevallig weet uit ervaring?

Alvast bedankt! :slight_smile:

Ja hoor… je kunt prima 133 en 100 combineren en ook 133 op een 100 mobo steken… heb ik zelf ook gehad werkt prima…
Ik zou altijd 133 kopen want het is goedkoper en voor de toekomst heb je alleen maar voordeel ervan…

Tnx Dee-ehn! :smiley: Je bevestigd wat ik reeds dacht. :wink:

Succes!!

Ohja, je kunt ook prima geheugen van verschillende merken mengen dat levert ook geen probs op!

Ik wil ook 128 Mb @ 133 Mhz geheugen kopen, maar ik heb nogal een oude pc. Een Pentium II 300 met 2 x 32 Mb @ 66 Mhz. Gaat dit ook lukken???

neej, je mb kan die geheugen chips niet aan :frowning:

het 133 mhz geheugen kan wel op 100 mhz draaien, maar niet op 66mhz. Daar heb je andere geheugen modules voor nodig.
Dus Euphoria je kan beter, 133 mhz geheugen kopen in dien je later van plan bent nog up te graden naar een nieuwe mb en zo met ondersteuning voor 133 mhz geheugne

Ik heb het ook gehad! Had zelfs 2x 128mb-133 en 1x 64mb-100 in 1 pc en ging prima! (om het nog ff een keertje xtra te bevestigen!) :smiley:

Moet je btw mijn geheugen kopen!? Ik heb hier 2x 128mb-133 liggen! Ik wil liever 2 bankjes van 256 hebben! :smiley: En dan gelijk Infinion zodat ik CAS2 kan draaien! mail me ff: firstWookie@hotmail.com

L8rz…!

Bedankt voor jullie reacties… :D:cool:
Ik heb zojuist een 128MB 133Mhz besteld. :wink:

Hoe plaats je intern geheugen dan op je moederbord, want ik heb niet veel verstand van hardware van pc’s. Het schijnt niet zo moeilijk te zijn als je het weet maar aangezien ik het niet weet vind ik het wel moeilijk :o

Er zitten drie (misschien 4) geheugenbanken op je moederbord.
Je kunt het huidige geheugen al zien zitten.

Je zet het geheugen er evenwijdig met de geheugenbanken in, iets schuin (zorg dat de inkeping aan de juist kant zit).
Druk het geheugen voorzichtig naar beneden en naar voren zodat het rechtop in de geheugenbanken terechtkomt…
Als de pinnetjes aan de buitenkant erop klikken deze nog even aanduwen en het geheugen zit vast.

Er is niet zo heel veel kracht voor nodig. Kijk wel uit, want het kan kapot.

Kijk anders hoe het andere geheugen erin zit door de pinnetjes aan de zijkant los te maken en hoe het geheugen eruit komt…

Euhhhh Tax? Een DIMM moet je vooral niet schuin houden want dan valt hij niet in de geleiding!

En voor Wookie: ik draai hier met MicroQ mem (jah lekker goedkoop) gewoon op CAS2 terwijl het CAS3 mem is… geen probz mee… ook niet op 133Mhz…

oeps, luister naar Dee-ehn

(ik houd em altijd effe schuin zodat ik weet waar ik moet zijn…)

Krijg je als je effe snel wilt reageren… (maar mijn hele PC werkt toch nog :wink:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Euhhhh Tax? Een DIMM moet je vooral niet schuin houden want dan valt hij niet in de geleiding!

En voor Wookie: ik draai hier met MicroQ mem (jah lekker goedkoop) gewoon op CAS2 terwijl het CAS3 mem is… geen probz mee… ook niet op 133Mhz… [/B]

ff tussendoor wat is het verschil tussen cas 1/2/3
het heeft iets met de kwaliteit te maken, maar wat precies?

Moet je eens op tweakers.net vragen :smiley:

heeft te maken met de latency als ik het goed heb…de rest mogen anderen aanvullen :wink:

CAS = Column Array Selection.

Je geheugen bestaat uit pagina’s. Die pagina’s bevatten tabellen. Tabellen bestaan uit kolommen (Colums) en rijen (Rows). HEt aantal cycles dat er moet doorlopen worden om een kolom te selecteren is de CAS waarde, voor rijen is het de RAS waarde. Vandaar de term CAS en RAS latency.

Of je mem CAS2 aankan (CAS3 is standaard) hangt zo enigszins van de kwaliteit af ja…

ff voor de duidelijkheid
133 mhz geheugen kan zowel in op een 100 mhz als ook op een 66 mhz moederbord
geen enkel probleem.
het voordeel van 133 mhz geheugen op een 100 of 66 mhz systeem is dat het geheugen niet eens op zn maximale snelheid loopt en daarom een stuk stabieler is zodat je zelfs kun uitproberenm op cas 2 te laten lopen, wat een heel stuk sneller is.
een dimm op het moederbord plaatsen is heel eenvoudig,
je duwt de 2 witte klepjes aan de zijkant van de dimmbank opzij en zet de dimm er rechtboven als je de dimm goed om hebt (past maar op 1 manier) dan klikt hij vanzelf vast.

hij staat nu al een 30 min op cas2 te draaien, zonder een fout, dus laat ik hem daar wel op staan, denk 'k

Volgens mij stond dat Cas instellen gelocked in me bios! Hoop het nie! Zo ff kieken! :slight_smile:

Dan gaat het toch weer een paar procent harder

Heb zelf trouwens niet vaak meegemaakt dat het niet goed loopt met CAS2 ipv CAS3…

Ik heb al wel vaker gehoord dat CAS3 nie wil draaien op CAS2… dus ook helemaal nie in te stellen is! :smiley: