PC Reboot spontaan :?

Een probleempje van weer :slight_smile:

Ik heb nu voor de 2e keer binnen 2-3 weken te maken gehad met een spontane reboot. Ik was ffe iets aan het unrarren en had een muziekje aanstaan en ik heb zo’n draadloos logitech toetsenbordje met die knoppies erop enzo en ik ging een paar nummers vooruit en toen spontaan reboot. De eerste keer dat ie rebootte was dat ook toen ik aan het skippen was van wat nummertjes… :confused:

Wat zou het kunnen zijn?

PC draait idle op 61 graadjes ( is warm maar niet fout ofzo )
Tis een XP2000+ op een Asus A7V8X met 512 meg (PC2700 geloof ik. )
Verder een plex 12/10/32A, Pioneer dvdspeler, GF2 GTS, SBlive, 1x losse NIC, en onboard NIC. Op usb : Scanner, digicam kabels en joystick.

Temperatuur is dus niet anders als normaal. Maar ik denk dat het me voeding is. Ik heb Asus PCProbe 2.18 erop staan en ik zie hele grote verschillen in de voltages.

Een screenshot van PCProbe met de voltages

Moet ik er nog even bij vertellen, toen ik de usb CF reader van me tante op me pc aansloot op USB toen de pc nog aanstond -> reboot :? strange maar waar.

Iemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn ?

alvast bedankt,
greetz

IRQ conflict of slecht geheugen…dat laatste heb ik zelf eens meegemaakt…

welk besturingssysteem gebruik je? Als het XP is dan zou het vreemd zijn maar bij 95/98/ME/NT gebeurt het wel vaker dat het ding zomaar opnieuw opstart! Heb het zelf vaak zat meegemaakt en de oorzaak who knows?! Als je XP hebt dan kun je trouwens nagaan wat er gebeurde toen het ding opnieuw opstartte: Moet je naar configuratiescherm>Prestaties en Onderhoud>Systeembeheer>logboeken

mzzls

Wat voor voeding heb je? Want die 5V-lijn lijkt me nogal aan de lage kant. (als’k me ni vergis, gebruikt USB 5V en de ontvanger van je keyboard hangt waarsch op USB). USB apparaten zonder aparte voeding zuipen stroom van’t moederbord en als die 5V-lijn al laag zit, dan trekt ie het niet meer.

Het systeem draait idd onder winxp. Het rare is, is dat het systeem al 7-8 maanden perfect draait :confused:

Er zit een 300W voeding in en me toetsenbord loopt gewoon op de PS/2 volgens mij. Alleen scanner, digicam en joystick dus op usb. En alledrie waren ze niet in gebruik.

Het geheugen lijkt me sterk, kan dat dan zomaar na 7-8 maanden stabiel te hebben gedraaid in ene fouten gaan vertonen? Ik zou het niet weten.

Is er een programma om het een en ander te testen waaruit jullie dan kunnen afleiden waardoor het probleem wordt veroorzaakt?

iig bedankt voor de replies tot dusver,

greetz

ikzelf gebruik w2k dus heb niet zo veel ervaring met xp maar volgens mij reboot xp ook net voordat de computer vastslaat

usb poort gebruikt toch maar 1 IRQ?
en daarna maakt het niet uit heoveel usb-apperaten je via een hub op deze poort aansluit

Hoe is het met je virusscanner ?

Yo,

Hoe staat je harddisk ingesteld? Kan op CM ofzo, maar meot op master staan. Dat is mijn eerste probleem geweest.

Tweede is voeding, maar na nieuwe voeding is probleem nog niet helemaal verholpen. pc’s; t zijn gwoon rare dingen :S

Om je geheugen te testen kun je het programma MemtestX86 gebruiken. Dit is gratis te halen op www.memtest86.com

Hoe is het met je virusscanner ?

Norton 2003 die elke vrijdag avond om 20:00 uur gaat scannen en die automatisch updates binnenhaalt.

Hoe staat je harddisk ingesteld? Kan op CM ofzo, maar meot op master staan. Dat is mijn eerste probleem geweest.

CM? of CS ? Hij staat gewoon als Pri. Mas. en voor de rest heb ik er niets aan veranderd.

Ik zal dat programma es download en mijn geheugen gaan testen :wink: Alvast weer bedankt :slight_smile:

Heb zelf een nieuw (nuja redelijk nieuw) mobo asus p4pe) en ik had daar steeds last van een coldboot probleem. Geen mens of tool leek een oplossing te hebben.

Nu heb ik er een nieuwe voeding ingegooid (enermax 430w) en pc bolt zoals nooit tevoren.

Dus zoals eerder aangehaald kan zijn dat je voeding een beetje aan de platte kant is.

dat denk ik ook (voeding), ik zal es kijken wat ik er vanaf kan gooien :slight_smile: en of ie het dan ook nog doet. Hij doet het niet constant oid dus wel zullen moeten afwachten

Is wel typisch voor de tijd van het jaar dat voedingen moeilijk gaan doen. Als ze nét voldoet bij koud weer, dan is dat vaak niet zo als het warmer is. Gek, maar heeft vermoed ik wat te maken met verhoging van weerstand bij opgewarmde componenten (hoe klein die marges ook zijn).

Even inhakende op wat hierboven wordt gezegd:
Je zou kunnen proberen een burn-in test (of hoe dat ook heet) met Sisoft Sandra te doen met alles aangesloten.
Als je pc dan reboot of vastloopt, probeer het dan met wat dingen losgekoppeld (CD-Rom, evt. 2de HDD, alles wat stroom vreet) en doe die test dan opnieuw.
Als dat wel goed verloopt is het idd. vrij waarschijnlijk je voeding die problemen geeft.