PC raakt niet verder dan HD-checkup

vbimport

Tot gisteren werkte mijn PC nog zonder problemen (met 512MB).
Dan stop ik er 2 latjes van 256MB bij in; goed aangedrukt. Wanneer ik de PC opnieuw aanzet, wordt keurig 1 GB herkend met een RAMBUS van 400Mhz (in het bios staat de RAMBUS multiplier op AUTO)

De IDE-kanalen worden ook netjes weergegeven, maar dan loopt het fout. Het volgende scherm is zwart, met bovenaan een zinnetje "press any key to reboot". Verder geraakt hij niet.

De PC is een P4 1,4Ghz met 1GB PC800 RIMM dus en hij draait onder Win2k. Het OS staat op de primary master IDE.
Heeft iemand die foutmelding al gehad en wat is er aan te doen?

Probeer eens om die 512 mb die er al inzat eruit te halen. Je kunt ook nog de volgorde van de geheugenbankjes veranderen.

Misschien dat het laden van de BIOS default instellingen helpt (in de BIOS setup).

Ik heb ondertussen al heel wat geprobeerd; latjes herschikken, BIOS settings aanpassen; niets hielp.
Dus dacht ik: dan maar een clean install (boot-cd). Win2k er terug op, alle hardware installeren, code invoeren; geen enkel probleem.
De eerste keer opnieuw opstarten: “press a key to reboot”.

Daar wordt ik dus mift van.

Nu ga ik er zowat alle hardware uithalen en met 1 HD en 1 CDROM nog eens proberen. Als het dan nog niet lukt, vreet ik mijn stoelkussen op.

was het niet zo dat alleen win xp meer dan 700 mb geheugen aankon? ik meen me te herrinneren dat mr. belvedere het hier vaker over had…

aai stoelkussen

Het is eindelijk gelukt; een clean install van een IDE DVD naar een SCSI HD. Ook het voor de eerste keer opstarten verliep vlekkeloos.
In een overmoedige bui sloot ik vervolgens de andere HD’s en CD’s terug aan. Als een trouwe hond kwam ook die ellendige boodschap weer opzetten.
Dan heb ik het eens met 1 extra HD en de CD’s geprobeerd, dat ging wel, maar moest ik wel de boot-volgorde aanpassen.
En nu heb ik alles nog eens aangesloten en werkt het allemaal wél :confused:

De enige verklaring die ik zo meteen kan verzinnen, is dat ik nét de grens van het maximaal vermogen van mijn voeding heb overschreden door er 512 MB bij te prikken. Maar dat weet ik pas zeker als hij zo nu en dan eens opstart en dan weer niet of andere rare kuren krijgt. Maar 300Watt zou toch moeten volstaan? Kan je dat ergens checken “hoeveel Watt” je gebruikt? Of hoeveel % van je voeding?

Originally posted by koning
was het niet zo dat alleen win xp meer dan 700 mb geheugen aankon? ik meen me te herrinneren dat mr. belvedere het hier vaker over had…

nee , de 9x kunnen maar max 768mb aan ,

xp/2k geeft geen problemen. Ik heb er 1500 meg in zitten en hij doet het prima.

ik denk niet dat het probleem bij 2k ligt , maar dat je partitie niet actief is

koning, daar heb ik ook eventjes aan gedacht, of dat het aan een bios-update lag.
Maar dit kon niet, want in een gelijkaardige PC (P4 1,5Ghz) heb ik vandaag ook 1GB PC800 gestopt en die startte gewoon zijn Win2k op.

Ach ja, voorlopig werkt het terug dus ben ik weer een blij kind :wink:

In de resume:
Je wou dus opstarten van een ide hd nadat je nieuw geheugen had toegevoegd.
Hierna de de computer het niet meer. Vervolgens opgestart van een cd rom om een nieuwe install te doen.
Deze werkte ook niet.
Daarna op een andere hd de install gedaan. die deed het.
Toen de oude ide hd terug op het primary ide kanaal (met de oude install er nog op)
Vervolgens weer fout.
Boot volgorde veranderd en hij doet het.
Dit klinkt alsof de ide hd naar de klote is. Check eens op bad sectors.
Als hij een klikkend geluid maakt of ooit eens gemaakt heeft zou het heel goed kunnen dat daar het probleem ligt.

Goed idee! Kzal um morgen checken. Tot dusver doet de pc het weer zonder problemen en ook de “twijfelachtige” HD kan ik gebruiken; zowel lezen als schrijven en ik hoor geen abnormaal geluid. Maar voor de zekerheid zal ik het testen; nu kan ik de gegevens eventueel nog recupereren :slight_smile:

Bedankt!