PC prive-project

vbimport

Kan iemand (Da_Taxman waarschijnlijk) :smiley: mij even precies uitleggen hoe een pc prive-project precies werkt.
Ik wil namelijk wel een nieuwe pc (wie niet denk ik zo) maar mijn ouders werken niet mee. Ik wil mijn pc een beetje upgraden en de hele operatie zal zo’n 2000 gulden gaan kosten inclusief 19% belasting.

Hoeveel zal het dan per maand gaan kosten om dat ding te betalen en hoe lang is de periode waarover je hem moet betalen, of is dat verschillend per project.

Is de schijf waarin de deelnemer van het project zit ook een factor die meespeelt in de hoogte van de kosten? En zo ja is het dan gunstig om in een hoge of in een lage schaal te zitten qua salaris.

Bijvoorbaat heel veel dank, Pyromaniac

Ik neem aan dat het via je werk gaat en in dat geval ligt het dus aan hun wat pcies de regels zijn voor het project! Het kan zijn dat ze het van je ATV/AVR dagen afhalen of misschien van overwerk ofzo! Das allemaal mogelijk!
Ik zou maar is vragen op je werk hoe het pcies zit dan!
Bij mij op het werk hebben ze het ook is gedaan een paar jaar terug en toen betaalde je over de kosten van de pc geen belasting! Dus als je voor 5000 piek een pc nam, dan hoefde je maar 3200 te dokken ofzo! :cool:
Snappie?!

Je koopt de PC (via je bedrijf) met je bruto salaris (dus hoe meer belasting je betaalt hoe gunstiger). Sommige bedrijven sluiten een deal met een winkel / leverancier om zo nog extra korting te bedingen. Dit kan (soms) de vrije keuze over de configuratie beïnvloeden. Het maximum is 5000,- per 3 jaar. Je moet officiëel wel kunnen aantonen de PC voor je werk te gebruiken maar dit is meer formaliteit.

Eric

Oh ja,

bij sommige bedrijven kun je de kosten op een andere manier dan van je bruto salaris betalen : soms met ATV/ADV/Vakantie dagen, soms in termijnen en soms een combinatie van dit alles.

(Je betaalt dus WEL BTW Wookie, het voordeel zit 'm in de loonbelasting die je niet afdraagt !!!)

Eric

Je kon dus met je bruto salaris netto gaan betalen bedoelde ik! :wink:
Komt op het zelfde neer eigenlijk! :stuck_out_tongue:

http://www.minfin.nl/bbulletins/info97/beleid/97288.htm
Daar staat wat informatie van het Ministerie van Financiën.
Als je hier gaat zoeken op “PC” dan vind je ook behoorlijk wat informatie.
Maar in het kort:
Om het gebruik van PC te stimuleren heeft de staatssecrectaris van Financiën (destijds Vermeend, nu Bos) het toegstaan dat werknemers op een belastingvriendelijke manier een PC kunnen aanschaffen. Het is per 3 jaar toegestaan om maximaal 5000 gulden (totaal factuurbedrag incl BTW) aan computerapparatuur aan te schaffen. Hier moet wel een zakelijk karakter verbonden zijn, de PC zal ook in werkomstandigheden gebruikt moeten worden (oa in het kader van stimulering van thuiswerk).

Voor die mensen waar het gebruik van een PC niet zakelijk te verantwoorden is (voor schoonmakers bijvoorbeeld zal dit moeilijk hard te maken zijn), die kunnen bij een controle door de belastingdienst afgewezen worden voor deelname aan PC Privé.

Het grote voordeel van PC-Privé is dat de PC aangekocht wordt van het Bruto inkomen, in plaats van het netto inkomen (of tegen inlevering van vakantiedagen). Je kunt het volledige aanschafbedrag (max 5000 gulden) in mindering brengen op je bruto inkomen en per saldo betaalt de belastingdienst dus mee, afhankelijk van je marginale tarief is dat 35%, 37,60%, 42% of 52%.

Dit zijn echter alleen de richtlijnen opgelegd door ministerie van financiën, het bedrijf kan extra voorwaarden opleggen. Zo heb ik regelmatig gezien dat het bedrijf een lager maximum toestaat, maar ook dat het bedrijf een stuk financiering op zich neemt. Dat het bedrag in meerdere termijnen van het salaris ingehouden wordt.

Het bedrijf moet wel meewerken voorzover ik weet, want in je eentje krijg je het niet zomaar voor elkaar en dan blijft de aftrekmogelijkheid als ‘Studiekosten’ het hoogst haalbare en deze is een stuk minder aantrekkelijk in verband met drempels en een afschrijvingstermijn over drie jaar, in plaats van alles in een keer.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, een volgend consult kost 175 gulden per uur (in ieder geval vanaf 2 juli) :smiley:

Originally posted by Da_Taxman
Dit zijn echter alleen de richtlijnen opgelegd door ministerie van financiën, het bedrijf kan extra voorwaarden opleggen. Zo heb ik regelmatig gezien dat het bedrijf een lager maximum toestaat, maar ook dat het bedrijf een stuk financiering op zich neemt. Dat het bedrag in meerdere termijnen van het salaris ingehouden wordt.

Bij ons was het dus zo dat je kon kiezen; óf in 1 keer alles dokken óf in 36 maandelijkse delen! En dat dan van het bedrag waarvan je de pc gekocht had!

Originally posted by Da_Taxman
[B]

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, een volgend consult kost 175 gulden per uur (in ieder geval vanaf 2 juli) :smiley: [/B]

afhankelijk van je marginale tarief is dat 35%, 37,60%, 42% of 52%.

175,- per uur wat ga je dan doen? De belasting oplichten of zo… :eek:

Betaald de belasting dan de bovengenoemde percentages mee aan het uiteindelijke bedarg. Dus als het 2000,- kost en je zit in de eerste schaal dan betaald de bealsting 35% mee?

Originally posted by Pyromaniac

175,- per uur wat ga je dan doen? De belasting oplichten of zo… :eek:

Per 2 juli begin als ik het goed is bij PriceWaterhouseCoopers als belastingadviseur (junior/assistent) en dat zijn een beetje de tarieven daar heb ik begrepen :wink:

Originally posted by Pyromaniac
Betaalt de belasting dan de bovengenoemde percentages mee aan het uiteindelijke bedrag. Dus als het 2000,- kost en je zit in de eerste schaal dan betaald de bealsting 35% mee?

Zo ongeveer ja. Je moet het zo zien:
Stel je verdient 50.000 per jaar
gemiddeld tarief ligt op 40% (stel)
dan verdien je netto per jaar 30.000 gulden
Als je dan een PC zou aanschaffen van 5.000 gulden dan houd je op je rekening nog maar 25.000 gulden over.

Zelfde voorbeeld, maar dan met PC-Privé:
Bruto inkomen: 50.000
PC-Privé van 5.000
Belastbaar inkomen: 50.000 -/- 5.000 = 45.000 gulden
40% belasting (stel, gemiddeld)
Je houdt dan netto over op je bankrekening: (100-40)% * 45.000 = 27.000 gulden.

Dat is dus netto 2.000 gulden meer, oftewel, 40% van die 5.000 gulden.

Bij ons bedrijf was het plan om de hele pc via ADV dagen te betalen, tot de belast. dienst dit afkeurde :(.
Nu is die als volgt gegaan: tot 5000,- kopen. En voor 3 jaar lang ieder jaar 2 ADV dagen inleveren. De rest gaat maandelijks van je bruto salaris dus netto weer voordeel. Tevens kregen wij nav de hoogte van je salaris een netto bonus. (1150,- in mijn geval). Was wel komisch. Ik kwam nog net in aanmerking voor dit bedrag en ben daarna flink in salaris omhoog gesprongen. Trouwens… wij hebben ook wat mannetjes van PricewaterhouseCoopers rondlopen. De duurste kost ons 350,- per uur. Zonde van het geld is mijn idee maar ja, het hoger echelon zal het wel beter weten.

Originally posted by HellRaiser
[B]Zonde van het geld is mijn idee

[/B]

Jah zekers als je het Tax gratis op het forum kan vragen ;).