PC doet heel raar de laatste tijd... vastlopers / piepen etc

Een paar maanden geleden zat ik achter de pc ffe wat te tikken in word en toen begon me pc te “knetteren” dus meteen uitgezet en een nieuwe voeding erin en hoppa hij werkt weer.

Maar nu een maand of 3 later doet ie heel raar. Als ik gewoon een mp3 afspeel of een film in windows loopt ie vast met een piep toon die uit de speakers komt. Er zit geen patroon van vastlopen in.

Dan zet ik de pc uit en zet hem weer aan. Alleen doet ie dan niets. Hij laat de videokaart niet zien en boot echt niks op. Normaal zou je te zien krijgen welke videokaart je hebt en dan verder booten… enfin je kent het wel. Dat doet ie dus niet. Ik moet hem dan weer uitzetten en aanzetten voordat hij het doet.

Nu zul je denken ja windows probleem… Is het niet want tijdens het booten doet ie het soms ook niet.

Het is een Abit KA7 met daarop een classic Athlon 750 @ 750 mhz
GF2 GTS 32 MB DDR, sb live1024, 256 meg ram, 40 gig ibm hd, 2x nic voor i-net en netwerk. hc 3300c usb scanner

Het is gewoon zwaar ********. Iemand die me kan helpen met het probleem op te sporen?

Het kan volgens mij geen hitteprobleem zijn want als ik 's avonds de pc uit zet en de volgende ochtend weer aan boot ie zoals ik net zei ook helemaal niets / geen videokaart niks nakkes nada.

dus als er iemand is die me zou kunnen helpen :slight_smile: graag. En niet van koop een nieuwe want daar hek het geld nie voor :stuck_out_tongue:

greetz.

Oei.

Dit kan echt van alles zijn … tot een of andere te hoge spanning op je moederbord , agp bus of zelfs video kaart.

Dat zul je moeten oplossen met deductie. met andere woorden , onderdelen er zoveel mogelijk uithalen en vervangen (als je ze hebt liggen) en langzaam weer opbouwen.

Dit kan wel enige weken tijd kosten :(.

Het kan zelfs zo “gek” zijn dat de kapotte voeding je je mobo (of een of meerdere andere componenten) gekost heeft…

Mijn P1 heeft destijds zijn einde gekend… dode voeding, dood mobo… :frowning:

Oke dat kan DN, maar toch raar dat ie het dan pas na een paar maanden niet meer gaat doen of raar doen…

ik zal anders de pc es uit elkaar schroeven en de methode van mr blevedere anders maar toepassen… iig bedankt

Originally posted by eMiNeM
Oke dat kan DN, maar toch raar dat ie het dan pas na een paar maanden niet meer gaat doen of raar doen…

Opzich is dat niet vreemd… er hoeft maar net een condensatortje (als voorbeeld) beschadigd te zijn geraakt, die na enige tijd echt overleden is etc etc…

Originally posted by eMiNeM
ik zal anders de pc es uit elkaar schroeven en de methode van mr blevedere anders maar toepassen… iig bedankt

Tuurlijk, zou ik ook doen. Iets nieuws is snel gekocht… eerst proberen.

Ik gok persoonlijk dat het mobo de problemen veroorzaakt. Kijk dus of je eventjes je andere hardware op een ander mobo kunt testen… of je mobo zo kaal als mogelijk (minimale hoeveelheid geheuhen en een PCI videokaartje) laat lopen…

dat probleem heb ik ook eergisteren gehad tenminste dat vastlopen met een hele irri toon door de speakers met het afspelen van mp3 of met het gamen.

Nou heb ik het ook wel eens gehad dattie dan daarna geen beeld gaf en dat ik hem een tijdje moest uitlaten en om vervolgens na een minuutje een melding op mijn schermpje te krijgen. CMOS/GPNV checksum error - Defaults loaded.

Ik heb hierbij naar mijn supplier gebeld (altijd makkelijk het werken in een compusjop) en die zei van BIOS-update en installeer de laatste drivers van je Soundcard en sindsdien NO Problems meer dus maybe hiero een oplossing.

ik zal dat es proberen… bedankt iig

ik heb ook iets die trend meegemaakt, maar het was opgelost door effe het moederbord te vervangen .