PartietieVraag

vbimport

hoi,

ik heb een vrij langzame [pentium 2] comp
en wil dus een partitie aanmaken om een paar dingen in te doen die resources vreten, [games… burning etc.]

wat 4soort partitie moet ik hier4 aanmaken?

bedoeling is dus, 1 helft met gewoon alle dagelijkse onzin erop

en een andere helft met 2 games , burning software en wat mpeg ,divX :wink: encoders. vooral dat laaste vreet resources, en heb alles nodig om geen out of sync audio en frame loss te krijgen.

alvast bedankt

by the way, heb de search geprobeerd maar kreeg bijna alleen maar dual boot topics die me vraag niet voldoende beantwoorde

thanx
Shadow

Op een reeds ingedeelde harde schijf kun je het beste Partition Magic gebruiken om de indeling aan te passen. PM laat je partities aanpasssen zonder dat je de data kwijtraakt. Dit zou je dan ook kunnen gebruiken als je je systeem dual boot wilt maken (maar dat is niet nodig begrijp ik uit je verhaal)

Als je een nieuwe harde schijf wilt indelen dan kan dat ook met FDisk, dat is niet zo heel moeilijk. Eerst FDisk en dan de partities formatteren.

Originally posted by The Shadow
by the way, heb de search geprobeerd maar kreeg bijna alleen maar dual boot topics die me vraag niet voldoende beantwoorde

heel goed, maar het ligt er ook aan waar je op zoekt :wink:
(als je op Partition Magic gaat zoeken kom je misschien nog wat verder, maar weet ik niet zeker)

me vraag was niet zo echt hoe.
was meer Wat voor partitie hier het beste voor is wat ik het beste kan doen

2 primaire partities?

of hoe ik dit het beste aan kan pakken
heb hier niet zo veel verstand van, had je vast wel door hehe
maar bedankt tax :slight_smile:

zoals altijd replies zijn welcom

Shadow

1 primaire en de rest in een extended (heet zo gloof ik) proppen waarvan je dan de volledige capaciteit gebruikt om 1 logisch station aan te maken.

Extra partities maken op je schijf maakt je schijf echt niet sneller.
Wil je je resources , games en dergelijken beter scheiden dan is dit natuurlijk een optie.

Een partitie geeft je in principe alleen een extra drive letter.

Ga je op de 2e partitie echter een ander operating system draaien , dan komen natuurlijk de voordelen en beperkingen van dat OS op de proppen. Zo hoef je Linux bijvoorbeeld nooit te defragmenteren omdat de snelheid nagenoeg hetzelfde blijft (Dit is overigens niet helemaal waar , maar goed ik ga niet in details).

Ikzelf heb 3 harddisks in mijn systeem , 1 van 10 Gig voornamenlijk voor het OS en een paar spellen (geen zin gehad om die opnieuw te installeren , Quake III en zo). 1 van 4,3 Gb voor allerhande rotzooi en een 40,5 Gb voor DVD films en de coderingen daarvan. Verder gebruik ik die laatste als temporary harddisk om cd’s mee te fikken , het is namenlijk de snelste van de 3.

weet dat de schijf er nie sneller van wordt

maar hij wordt tenminste alleen gebruikt door de paar dingen die ik op de partitie stop
toch?

zodat ik niet die verstopte shit krijg die ik nu heb,
bedankt voor de uitleg :slight_smile:

Shadow